Samfund

Kan vi flyve grønt i 2025? Professor advarer mod kortsigtede løsninger

Regeringen har tirsdag præsenteret et nyt udspil om grøn flytransport. Men man skal tænke sig godt om, siger professor.

Danmark skal være flyvende og først på den grønne omstilling.

Sådan lød det fra klima- og energiminister Dan Jørgensen (S), da han tirsdag præsenterede regeringens udspil om, at Danmark skal have en grøn flyrute i 2025 og en ligeså grøn indenrigsflytrafik i 2030.

Fra 2025 ønsker regeringen desuden at lægge en afgift på 13 kroner oveni prisen på billetter til fly, der letter fra danske lufthavne - undtaget transitfly.

Jeg ser en risiko for, at fordi man skal have noget allerede i 2025, så ender man med en forkert type brændstof

Henrik Wenzel, professor i grøn omstilling på Syddansk Universitet

Pengene skal indgå i en pulje på samlet 260 millioner kroner, der kan finansiere flyselskabernes meromkostninger med at skifte fossile brændstoffer ud med bæredygtige alternativer.

Men det haster, hvis planerne ikke skal virke som noget, der er grebet ud af den blå luft.

Man skal tænke sig om

Det siger Henrik Wenzel, professor i grøn omstilling på Syddansk Universitet (SDU) til TV 2.

- Man kan godt nå det, men det er ved at være snart, og man skal tænke sig godt om, siger Henrik Wenzel.

Det er især spørgsmålet om udviklingen af det grønne brændstof, der bekymrer. Fordi man måske vælger den nemme og hurtige løsning.

- Jeg ser en risiko for, at fordi man skal have noget allerede i 2025, så ender man med en forkert type brændstof. Man ender med noget, som dybest set ikke er en god løsning, for biobrændstof er på ingen måde klimavenligt, siger Henrik Wenzel.

Teknologi tegner fremtiden

Den forkerte løsning vil i professorens optik groft sagt være at gå efter at flyve på brugt madolie.

- Det lyder umiddelbart fornuftigt ud af et affaldsprodukt, men problemet er, at man kommer til også at bruge ren madolie, der vil kunne sælges med tilskud, og så ser det grønt ud, selv om det måske er indonesisk palmeolie, der kommer ind på markedet. Og det er i realiteten virkelig klimabelastende, siger Henrik Wenzel.

Når man taler om den grønne omstilling, er det især den såkaldte Power-to-X-teknologi (PTX), der tegner fremtiden.

PTX er en proces, hvor grøn elektricitet fra for eksempel vindmøller eller solceller omdannes til brint eller andre brint-baserede produkter via elektrolyse og videreforædling.

Derfor advarer Henrik Wenzel imod, at man fra politisk hold vælger den kortsigtede løsning.

Dansk produktion

- Dét man skal gøre nu, er at etablere en dansk produktion på baggrund af biogas. Eller helt præcist metan i biogas, og det kan man gøre ved hjælp af en steam reformer, som kan omforme metanen i biogas til flybrændstof.

Men er det ikke bare at gøre os afhængige af den gas, vi skal forsøge at komme væk fra?

- Grunden til, at det også er en god måde er, at det også kan bruges for at få gang i PTX-brændstof. Det er den samme vej ind og understøtter, når man skal bruge CO2 og brint, forklarer Henrik Wenzel, der allerede i 2019 udarbejdede en rapport med fokus på grøn transport både til lands og i luften.

Derfor anbefaler han også, at Danmark med det samme forsøger at gøre sig uafhængig ved selv at stå for produktionen.

- Den sikre vej at gå er at lave en dansk flybrændstofproduktion på baggrund af metan og så udvide med metan og brint, så snart der er mulighed for det. Det vil være bæredygtigt, og det vil man kunne være stolt af.

Fra 2027 skal der indføres en tilskudsmodel, der giver mulighed for indfasning af 100 procent grønt flybrændstof i hele indenrigsluftfarten i 2030.

Regeringen har allerede afsat over tre milliarder kroner i støtte til produktion af grønne brændstoffer.