Energikrise

Direktør frygter for virksomheder efter regeringens forslag: - Hvis vi ikke finder en ordning, er de her ikke om et halvt år

Energiselskabernes it-systemer er ikke rustet til at kunne klare "prisloftet", lyder det fra direktører.

Mens energipriserne fortsætter sin himmelflugt, afslørede regeringen onsdag en plan, der skal tage brodden af de høje regninger.

Det skal ske i form af en afdragsordning, som skal give energikunder mulighed for at udskyde en luns af regningen, såfremt prisen på el, gas eller fjernvarme overstiger sidste års pris.

Og forslaget har gode takter, mener Michael Løve, administrerende direktør i Energiselskabet OK, men det er langt fra lydefrit.

It-systemer er ikke klar

Energiselskabet OK samt en lang række andre energiselskaber er nemlig ikke rustet til at håndtere afdragsordningen i praksis, mener han. Ikke på nuværende tidspunkt.

- Vi udsteder hundredtusindvis af fakturaer hver eneste måned, og det gør andre energiselskaber også, så det er vigtigt, at vi kommer hurtigt ud over stepperne. Vi kan simpelthen ikke tilpasse vores it-systemer hurtigt nok til at gøre noget helt andet, end de plejer, siger han.

Mads Brøgger, der er direktør i energiselskabet Norlys, havde ønsket sig et forslag, der i første omgang tager højde for de kunder, der har det største behov.

- Vi har cirka 600.000 privatkunder, så det kræver et meget omfattende beregningsarbejde, som går på, at mange danskere står med et behov nu og her, siger han:

- Vi havde nok ønsket os en ordning med mere fleksibilitet.

Massivt pres fra kunderne

Et “prisloft” kalder regeringen forslaget, og det skal gælde i 12 måneder. Herefter foreslås en afdragsperiode på fem år. Det kommer til at ske med en rente, som på nuværende tidspunkt er uklar, men som ifølge finansminister Nicolai Wammen (S) vil ligge på "plus-minus 2 procent".

Både husstande og virksomheder skal omfattes, og håbet er at få en hurtig aftale med Folketingets partier, så ordningen kan nå at komme danskerne til gode i den kommende fyringssæson.

Energiselskabet OK er vant til at lave afdragsordninger, fortæller Michael Løve, men behovet hos kunderne er eksploderet.

- Sidste år på denne tid havde vi i august cirka 400 henstandsordninger med kunder, der havde svært ved at betale. Ved udgangen af august i år rundede vi 7500 henstandsordninger. Vi ser, at det fortsætter, så vi mærker et massivt pres fra vores kunder. Det er ikke kun privatkunder, det er også små virksomheder, siger han.

Regeringen arbejder på at etablere en ordning, der også omfatter små og mellemstore virksomheder, hvoraf flere er ramt af skyhøje regninger.

Michael Løve efterspørger, at der bliver lavet en aftale, som klæder elselskaberne på til at “tune” deres it-systemer, så de kan holde til presset. Bliver der ikke taget højde for det, kan det gå ud over de små virksomheder.

- Vi forsyner rigtig mange små virksomheder med el og gas i dag, som er virkelig pressede af de her regninger, og jeg tror, at hvis vi ikke finder en ordning, er de her ikke om et halvt år, siger han.