Energikrise

Acontoregning for gas truer families økonomi

Høje acontoregninger har sat flere danskere i en økonomisk kattepine, og de efterspørger nu hjælp fra energiselskaberne.

Vi står i en energikrise. Det har danske gasforbrugere kunnet mærke på økonomien, når regningerne lander i postkassen, og prisen er mere end fordoblet.

Nu fortæller en række danskere, at de i månedsvis har sparet på gasforbruget derhjemme, men at de alligevel bliver opkrævet enorme summer.

Rasmus Christensen fra Ølstykke siger, at han har sparet, men alligevel modtog en regning på over 10.000 kroner for hans forventede gasforbrug. Det viser en kvittering, som han har sendt til TV 2.

Med elregningen oven i fik han dermed en opkrævning fra energiselskabet Velkommen på 18.965 kroner og 69 øre.

- Jeg bliver opgivende i at spare. Det er jo mere end en månedsløn, man skal af med på en gang, fortæller han.

For modsat el så udregnes gasregningerne med en forudsigelse af ens forventede forbrug baseret på seneste års måling – også kaldet aconto. Det vil med andre ord sige, at selvom danskerne sparer på forbruget, bliver de opkrævet for langt mere, end de bruger.

Jeg har ikke råd til at låne gasselskabet penge

Preben Møller, pensionist

Godt nok får man de overskydende penge igen, når man indgiver sin årlige afmåling af gasforbruget, men indtil da mangler de i det daglige budget, lyder det.

- Jeg vil gå betragteligt i minus, hvis det her fortsætter. Så er jeg nødt til at holde et møde med banken, fortæller Rasmus Christensen.

Han efterlyser derfor, at gasforbruget opkræves på månedsbasis baseret på hans egentlige forbrug.

- Det ville være mere overskueligt og en faktuel opkrævning og ikke bare tal, som de kaster ud i luften og siger: "Vi regner med, at det bliver det her beløb".

Må spare på varmen denne vinter

Når det om lidt under tre måneder bliver vintersæson, vil det fortsat være en prioritet at formindske gasforbruget for flere danskere, som TV 2 har været i kontakt med.

Blandt dem er 70-årige Preben Møller, som bor med sin hustru i Kollemorten i Give. De har siden maj formindsket deres gasforbrug til det absolutte minimum, siger han, og de forventer også at gå med kolde fødder de kommende måneder.

- Jeg forestiller mig, at vi laver en nedre grænse, hvor vi holder huset på 17-18 grader. Motivationen ved at spare på gassen, når man sidder inden for med halstørklæde, men ikke kan se det på regningen, er svær at finde, siger han.

I Møller-huset har de indtil for nylig haft en fastbundet pris hos deres energiselskab på 5,6 kroner per kubikmeter, men aftalen med selskabet udløb. De fik efterfølgende et tilbud om at binde sig i seks måneder til en variabel pris på en krone under normalprisen.

Det takkede de ja til, fordi de regnede med, at gasprisen ville stige – hvilket den gjorde, og i skrivende stund lyder den på omkring 27 kroner. For juli og august modtog de en regning på 2565 kroner for 149 kubikmeter gas. Den dækkede over en enkelt uge med en pris på 5,6 kroner og 3 uger, hvor prisen var 19,75 kroner.

Vi er ikke herre over, hvornår Evida sender målingsdata. Det kan være med forsinkelse og alt muligt

Thomas Søgaard, direktør i Velkommen

Dermed kommer regningen altså kun til at stige fremover i deres månedlige acontoopkrævninger, selvom de har minimeret deres gasforbrug.

- Det at binde sig er at tisse i bukserne for at holde varmen. Men angsten ved det her er, at man ikke ved, om prisen bliver 30 eller 40 kroner næste gang, siger Preben Møller.

I forhold til acontoopkrævningen, så er det jo penge, som du kan få igen. Hvad er problemet så egentlig?

- Udfordringen er jo, at vi indtil da har meget mindre. Vi er pensionister, heldigvis har vi en rimelig pension, men der bliver spekuleret i, hvad vi køber ind, eller hvornår vi kan besøge familien i Aarhus og passe børn. Vi bor i en lille landsby, så vi skal køre til alt, også for at handle, siger han og fortsætter:

- Jeg har ikke råd til at låne gasselskabet penge.

Kræver ny målemetode

TV 2 har været i kontakt med en række danskere, der kan fortælle om høje acontoregninger for gas, selvom de har mindsket deres forbrug betydeligt. Alle efterspørger en månedlig betaling for reelt forbrug.

Men for at kunne betale for det reelle forbrug vil det kræve en månedlig afmåling af gasforbruget fremfor en årlig, som det fungerer nu, fortæller energiselskabet Velkommen, som har Rasmus Christensen som kunde.

- Vi får målerdata fra distributøren, altså Evida, og ud fra det kan vi se, hvad kundens forventede forbrug er. Det er ud fra Evidas data, at vi laver estimeret kontoopkrævning, siger direktør Thomas Søgaard.

Evida er gasdistributør i hele Danmark og står blandt andet for afmålingerne af gasforbruget. Derfor kan energiselskaber som Velkommen ikke selv gå ind og kræve betalinger for det reelle forbrug, siger han.

- Det er distributørerne, der giver den historiske målerdata, så de kan ikke se, hvis en kunde slukker gasfyret den kommende måned. Kunden skal nok få glæde for besparelserne, men på bagkant.

Hvorfor kan I ikke bare bede folk om at aflæse gasmåleren?

- Vi er ikke herre over, hvornår Evida sender målingsdata. Det kan være med forsinkelse og alt muligt. Hvis det kom oftere, kunne vi gøre det mere præcist.

Hos Evida ønsker man ikke at stille op til et interview med TV 2 for at svare på, hvorfor man ikke laver månedlige afmålinger.

I et skriftligt svar lyder det dog fra selskabet, at der ikke er automatiske målere i folks hjem, som gør, at man kan justere efter det reelle forbrug, og at de derfor læner sig op ad den årlige måling, som Evida beder forbrugerne lave.

- Vi har stor forståelse for, at mange forbrugere er pressede over de høje energipriser, og vi taler hver dag med mange kunder. Det er fuldstændig rigtigt, at det forventede årsforbrug sættes ud fra det foregående varmeårs faktiske gasforbrug, siger de.

TV 2 ville gerne have spurgt Evida, hvorfor man ikke blot beder forbrugerne om at lave månedlige aflæsninger i stedet for årlige, men det har ikke været muligt.

Hvad skal TV 2 kigge på?

Er du hårdt ramt af de stigende priser på energi- og fødevarer? Har du behov for behandling i sundhedsvæsenet, men først fået en tid flere måneder eller år ude i fremtiden? Eller tumler du i din hverdag med en helt anden problematik, som politikerne bør forholde sig til? Så skriv til os på 1234@tv2.dk.