Samfund

Der er hverken vindere eller tabere i usædvanlig overenskomst, vurderer eksperter

Piloterne og SAS er nået til enighed om en aftale, hvor begge parter har været nødt til at indgå kompromiser.

Natten til tirsdag nåede SAS og piloterne til enighed om en ny overenskomst, der afsluttede en 15 dage lang strejke.

SAS havde et ønske om, at aftalen skulle gælde de næste otte til ti år, men parterne endte med fem et halvt år, hvilket er højst usædvanligt i forhold til de danske standarder, hvor der almindeligvis tegnes overenskomster gældende i tre år.

- Begge parter har måtte gå på kompromis med deres ønsker. Piloterne får eksempelvis nogle af de kolleger, der mistede deres job under pandemien, tilbage, men samtidigt kan de se frem til at skulle arbejde mere. Men det er en god aftale for begge parter, vurderer luftfartsanalytiker Hans Jørgen Elnæs til TV 2.

Og det er redaktør på TV 2 NEWS Henny Christensen, der har fulgt arbejdsmarkedet og overenskomstforhandlinger tæt i mange år, helt enig i.

- Det er det sure med det søde. Det er en kriseoverenskomst, for man vidste godt, at hvis ikke man nåede til enighed her, så var det virksomhedens overlevelse, og dermed også arbejdspladserne, der var på spil, siger hun.

Selvom der nu er indgået en overenskomst mellem SAS og piloterne, er der ikke én vinder i konflikten, siger redaktør på TV 2 NEWS, Henny Christensen. Video: John Hiep Anh Nguyen

En samlet overenskomst

En af de største udfordringer har været, at piloterne var utilfredse med, at SAS ansætter nye piloter på overenskomster med andre vilkår i de to datterselskaber SAS Link og SAS Connect.

Men med den nye aftale vil de afskedigede piloter blive genansat i SAS Scandinavia, når flyselskabet igen har brug for dem.

- Det har været vigtigt for piloterne, og de kommer blandt andet til at betale for det ved at skulle flyve op mod 60 timer ugentligt og flyve mere i sommersæsonen, siger Henny Christensen.

Formanden for Dansk Pilotforening siger, at piloterne skal gå cirka 25 procent ned i løn, og aftalen mellem SAS og piloterne mangler formelt at blive godkendt af medlemmerne af de fire fagforeninger.

Hans Jørgen Elnæs forventer dog ikke, at det bliver et problem.

- Intet er selvfølgelig sikkert, men når fagforeningsledelsen har indgået en aftale, vil det som regel også blive stemt igennem, når det når til urafstemningerne, siger luftfartsanalytikeren.

Fly i luften allerede tirsdag

Selvom at der tidligt i morges er indgået en aftale, vil der formentlig gå nogle dage, før SAS igen flyver som normalt.

Og derfor anbefaler SAS også fortsat deres kunder at tjekke status på deres rejse, inden de tager til lufthavnen, fordi der fortsat vil være en del aflysninger.

- Vi vil allerede i dag se fly på vingerne, men der vil gå to til fire dage, før de er tilbage på normal drift, siger Hans Jørgen Elnæs.