Samfund

SAS og piloterne har forhandlet hele natten, men der er endnu ingen aftale

Forhandlingerne med piloterne er bare en brik i et meget stort puslespil, der går ud på at redde SAS, fortæller erhvervskommentator.

Hele natten igennem har der været forhandlinger i Stockholm mellem repræsentanter for SAS og de strejkende piloter.

De to parter forhandler stadig, og der er ingen aftale endnu.

Strejken går dermed ind i sit 14. døgn.

Parterne har forhandlet intensivt siden onsdag, og meldingen lød lørdag, at der var fremskridt i forhandlingerne om en ny overenskomst for piloterne.

TV 2s reporter Jens Ehlers, som følger forhandlingerne i Stockholm, fortæller, at stemningen blandt parterne er optimistisk.

- Vi ved stadig ikke, om forhandlingerne når at blive færdige inden middag, eller hvornår det bliver, siger han søndag morgen.

Kun en halvleg ud af mange

Konflikten mellem SAS’ ledelse og selskabets piloter handler i høj grad om en stor spareplan, SAS Forward, der blev lanceret i februar. Her annoncerede SAS, at det var nødvendigt at finde besparelser for omkring fem milliarder danske kroner årligt, hvis SAS skulle overleve på sigt.

For at det kan lade sig gøre, skal visse medarbejdergrupper – herunder piloterne – bidrage med et trecifret millionbeløb i besparelser.

Men overenskomstforhandlingerne med piloterne er bare en brik i et meget stort puslespil, der går ud på at redde SAS, fortæller erhvervskommentator Henrik Ørholst.

- Det er klart, hvis man kommer ud med en rigtig god aftale, der kan banke omkostningerne nedad hos SAS, så er det et godt signal i forhold til næste skridt, som man skal i gang med - som man faktisk allerede er i gang med - nemlig forhandlinger med leasingselskaber og andre finansieringskilder, siger han.

Det, der bliver svært for SAS, er ifølge Henrik Ørholst forhandlingerne med EU og andre interessenter, der skal finde sted efter de nuværende forhandlinger.

Når den danske stat, der er medejer af selskabet, smider penge i SAS, skal EU nikke godkendende til det, og det er ikke faldet på plads endnu, fortæller erhvervskommentatoren.

- Så det er meget kompliceret og meget besværligt. Det er kun en halvleg, der spilles nu her. Der er både tre og fire halvlege, der skal spilles for SAS, siger han.

Fremtidige investorer komplicerer processen

I øjeblikket arbejder SAS på at indsamle en større pengesum, da selskabet har en samlet gæld på 5,4 milliarder kroner og er konkurstruet.

Derfor er det også afgørende for selskabet, at en mulig aftale med piloterne sikrer en økonomi, som investorer har lyst til at skyde penge i.

Den administrende direktør i SAS, Anko van der Werff, har tidligere sagt, at selskabet er i gang med forhandlinger med mulige investorer.

Henrik Ørholst fortæller, at det er uvist, hvilke investorer SAS er i kontakt med.

- Der ligger også mange usikkerhedspunkter. For hvem vil man have som investorer? Hvad vil man sige, hvis nogle kinesiske flyselskaber melder sig som investorer? Eller nogen fra Mellemøsten med en masse penge?, spørger kommentatoren.

Han tilføjer, at det også er interessant for fremtidige investorer, hvilke kunder SAS vil fokusere på.

SAS var før coronavirus et flyselskab, der henvendte sig mest til forretningsrejsende. Problemet for SAS er, at det er på de dyre forretningsrejser, at den store indtjening ligger. Økonomiklassen, hvor der er flest kunder at finde, giver en meget mindre indtjening per rejsende.

Det skaber flere udfordringer for SAS, både fordi de forretningsrejsende ikke er vent tilbage efter corona, men også fordi de fleste virksomheder lægger op til, at man skal rejse så billigt som muligt.

- Selvom SAS får alle forhandlingerne på plads, er det ikke sikkert, at SAS kan komme til at overleve på lang sigt, hvis de vælger en forretningsmodel, der er baseret på de forretningsrejsende. For de er der ikke længere, siger Henrik Ørholst.