Samfund

Ni dage efter indvielsen blev fire unge kvæstet – 14 år senere kostede Cobraen en pige livet

Tivoli Friheden har fredag besluttet, at den ulykkesramte rutsjebane aldrig kommer til at køre igen.

- Cobra sender dig rundt i alle verdenshjørner.

Sådan lød overskriften i en artikel fra Århus Stiftstidende i 2007, da Tivoli Friheden offentliggjorde sin hidtil største satsning til en pris på 33 millioner kroner.

En rutsjebane, der med forlystelsesparkens egne ord var ”Danmarks vildeste rutsjebane”, som fejer ”benene væk under dig”, mens ”hjertet pumper, når du flyver 400 meter frit med benene”.

Cobraens jomfrutur skulle foregå ved Tivoli Frihedens sæsonåbning i april 2008, men igen og igen blev den forsinket – ifølge direktøren fordi man ikke ville gå på kompromis med publikums sikkerhed.

25. juni samme år åbnede den længe ventede forlystelse endelig.

Men der skulle ikke gå mere end ni dage efter åbningen, før enhver tivolidirektørs værste mareridt indtraf: En af vognene knækkede af den store rutsjebane.

Det er nu den sikreste rutsjebane i hele verden

Henrik Ragborg Olesen, direktør for Tivoli Friheden, efter genåbningen af Cobraen i 2009

Alvorlige benbrud i 2008

Torsdag omkom en 14-årig pige i Tivoli Friheden i Århus, da hun blev klemt i en vogn i Cobraen. I samme ulykke fik en 13-årig dreng skader på den ene hånd.

Politiet er fredag fortsat i gang med tekniske undersøgelser og vidneafhøringer i den 64 år gamle forlystelsespark.

Men det er altså ikke første gang, at rutsjebanen med en topfart på 70 kilometer i timen er ramt af en alvorlig ulykke.

I ulykken 14 år tidligere koblede en vogn i den 25 meter høje og dengang spritnye rutsjebane sig pludselig ud af skinnerne, og fire unge mennesker i starttyverne styrtede direkte mod jorden.

Alle blev de kvæstet med flere alvorlige brud på ben og fødder til følge.

Stramning af tilsyn med rutsjebaner

En efterfølgende undersøgelse af ulykken i 2008 viste, at to teknikere fra den italienske producent af Cobraen, Sac Sartori, havde konstateret fejl på rutsjebanen blot fem timer før ulykken.

Ifølge Århus Stiftstidende var fire ud af seks bolte i koblingen mellem den første og anden vogn beskadigede – det var den første vogn, som kort efter faldt af.

Teknikerne konstaterede ifølge undersøgelsen, at boltene havde været spændt for hårdt, og satte før ulykken seks nye bolte i.

Men de tog grueligt fejl – de ødelagte bolte viste sig at være et symptom på, at rutsjebanen var fejlkonstrueret, og at belastningen dermed var alt for stor.

Firmaet Force Technology, som udførte undersøgelsen efter ulykken, konstaterede, at producenten havde brugt for svage materialer til rutsjebanen, ligesom der var foretaget forkerte beregninger af belastningen.

Politiet endte med at konkludere, at Tivoli Friheden ikke bar ansvaret, fordi der var tale om en konstruktionsfejl.

Ulykken i 2008 samt blandt andet en ulykke på Bakken i 2009, hvor fem personer kom til skade, skabte en større offentlig debat om sikkerheden i de danske rutsjebaner.

Den endte med en stramning af lovgivningen, som førte til et skærpet tilsyn med rutsjebaner og andre større forlystelser samt øgede krav til uddannelse af det personale, som betjener dem.

Direktør: - Sikreste rutsjebane i hele verden

Efter omfattende ombygninger, hvor et lokalt støberi producerede nye aksler, og en ny international certificering genåbnede Cobraen i 2009 til stor fornøjelse for gæsterne.

- Jeg var overhovedet ikke bekymret. Den falder nok ikke ned igen, og jeg er sikker på, at de har testet den grundigt, fortalte den dengang 17-årige Camilla Juul til Jyllands-Posten.

Hun blev i samme avis suppleret af en glad direktør i Tivoli Friheden, Henrik Ragborg Olesen:

- Jeg er glad for, at den kører igen. Det har været en hård periode, og vi har længe set frem til denne dag. Det er nu den sikreste rutsjebane i hele verden.

Men nu er det altså slut. Selvsamme direktør meddelte fredag eftermiddag TV 2, at Cobraen ikke genåbner.

- Der er ingen tvivl om, at den forlystelse bliver lukket og revet ned. Vi skrotter Cobraen, siger bestyrelsesmedlem i Tivoli Friheden Hans N. Hansen fredag til Århus Stiftstidende.

Tilbage står nu spørgsmålet om, hvordan "Danmarks vildeste rutsjebane" endnu en gang er endt i så alvorlig en ulykke. Det skal politiets efterforskning nu klarlægge. Foreløbigt er 50 vidner blevet afhørt.

Det er direktøren i Tivoli Frihedens forventning, at alt formelt har været, som det skulle i forlystelsen. Video: Line Ingrid Hedemann Mikkelsen

Det vides endnu ikke, hvornår Tivoli Friheden åbner igen.

TV 2 har været i kontakt med den italienske rutsjebaneproducent Sartori Rides. Producenten oplyser, at firmaet Sac Sartori, som leverede Cobraen til Tivoli Friheden, gik konkurs i 2010, og at Sartori Rides ikke længere har noget med Cobraen at gøre.