Samfund

Usikkert, om det er muligt at få erstatning for SAS-aflysninger, mener direktør

Efter at SAS har søgt om konkursbeskyttelse i USA, kan det være meget svært at få penge tilbage, mener direktør i virksomheden Flyhjælp.

Der er krise hos SAS, hvor piloter strejker, fly aflyses, og tusindvis af danskere ser ind i uvished – både om sommerferien og om deres penge.

For hvis dit fly er blevet aflyst, har du i princippet ret til kompensation. Men hvis du er SAS-kunde, skal du ikke vide dig sikker.

Det mener i hvert fald selskabet Flyhjælp, der er en slags advokattjeneste, som tilbyder at kræve kompensation på vegne af deres kunder til gengæld for en bid af kagen, når flyselskabet betaler.

Men de vil for nuværende ikke tage imod flere sager, som omhandler SAS, siger Benedikte Lund, der er juridisk direktør i Flyhjælp.

- Med tanke på SAS’ nuværende situation, hvor de ikke fik lavet overenskomst med piloterne og så gik i konkursbeskyttelse i USA, er vi ikke sikre på, at vi kan inddrage pengene mod SAS, siger hun.

Det er med andre ord deres vurdering, at der er meget lille chance for at få penge tilbage for sit aflyste SAS-fly.

SAS: Vi følger love og regler

Trods den stigende utilfredshed og bekymring om ikke at kunne få pengene tilbage for ens rejse med SAS, forsikrer flyselskabet, at de følger alle gældende love og regler, når det kommer til kompensation.

Da Norwegian stod overfor en rekonstruktion var der 34.000 kunder, som mistede deres tilgodehavende

Luftfartsanalytiker Jacob Pedersen, Sydbank

Det meddeler SAS' pressechef, Alexandra Lindgren Kaoukji, i et skriftligt svar til TV 2.

- Al information er tilgængelig på vores hjemmeside i forhold til strejken, aflyste fly, og hvad vores passagerer har af muligheder. Vi vil selvfølgelig følge alle de love og regler, der findes, lyder det.

Samtidig påpeger hun, at SAS i øjeblikket stadig har tusindvis af rejsende, og at der derfor er meget fokus på at holde den del af deres drift flyvende – så at sige.

- Ud over det sætter vi lige nu alt fokus på at forsøge at hjælpe alle de berørte passagerer. Vi har stadig omkring 30.000 passagerer om dagen i alt. Så der er mange, der har brug for hjælp – og vi sætter alt fokus på disse og arbejder 24/7 for at hjælpe dem, skriver hun.

Sporene fra Norwegian skræmmer

Sydbanks luftfartsanalytiker Jacob Pedersen slår anderledes optimistiske toner an, hvad angår muligheden for erstatning og kompensation.

- Man skal huske, at Flyhjælp også er et selskab, der skal sikre sig mod tab og på at give kunder dårlige oplevelser. Jeg forstår godt deres usikkerhed med det her, og at man lige klapper hesten, siger Jacob Pedersen til TV 2.

Tidligere har lavprisselskabet Norwegian være i en lignende situation på randen af konkurs og det sætter stadig spor i kundetilliden.

- Da Norwegian stod overfor en rekonstruktion var der 34.000 kunder, som mistede deres tilgodehavende i form af refusion eller billetter til en ny flyrejse. Det skræmmer, siger Jacob Pedersen.

Men du kan stadig søge selv

Flyhjælps beslutning om at holde sig væk fra SAS trækker nemlig tråde tilbage til 2020, hvor selskabet håndterede en masse sager om Norwegian.

Under behandlingen skulle Norwegian gennem en større rekonstruktion, og ifølge Benedikte Lund betød det, at alle kompensationskrav blev nedskrevet med 95 procent.

- Og vi har i øvrigt ikke fået de sidste fem procent til vores kunder endnu, siger hun.

Derfor opfordrer hun i stedet danskerne til selv at søge kompensation ved at gå ind og anmelde sit krav på SAS’ hjemmeside.

SAS udfordrer EU-regler

Inden for EU lyder reglerne, at man i de fleste tilfælde har ret til at få refusion for sin billet, hvis man oplever at få aflyst et fly.

Men selv med de regler kan det blive udfordrende lige netop med SAS, fordi de er ved at blive omgærdet af konkursbeskyttelse i USA, siger Benedikte Lund.

Hun mener dog, at man alligevel skal gemme alle beskeder, kvitteringer og lignende, man har fået i forbindelse med sin rejse, fordi man kan søge om kompensation på et senere tidspunkt.

- I Danmark er forældelsesfristen tre år, så man kan rette krav inden for de tre år. Vi kan også begynde at gøre krav igen, hvis det bliver bedre (hos SAS, red.), siger hun.

Her er dine rettigheder ved en flystrejke

Min rejse er blevet forsinket

Bliver du "væsentligt forsinket" på grund af en strejke hos flyselskabet, har du krav på en kompensation på mellem 1860 og 4365 kroner per billet.

Er forsinkelsen ikke væsentlig, har man ikke umiddelbart ret til nogen form for kompensation. Flyselskabet skal dog muligvis sørge for mad, drikke og overnatning under forsinkelsen. 

Hvor lang forsinkelsen skal være, før den er "væsentlig", og hvor stor kompensationen i så fald skal være, afhænger af, hvor lang rejsen er, og hvor længe du skal være væk.

En løs tommelfingerregel er, at forsinkelser på korte rejser oftere er væsentlige. 

Min rejse er aflyst mindre end 14 dage før afgang

Aflyses dit fly mindre end 14 dage før afgang, har du ret til selv at vælge én af følgende tre muligheder:

  • At få alle pengene for billetten tilbage
  • At få omlagt rejsen til det endelige rejsemål, så snart det kan lade sig gøre. Flyselskabet skal betale for turen med et andet flyselskab, hvis det ikke selv kan tilbyde den første ledige afgang.
  • En omlægning af rejsen til en senere dato efter eget valg, hvis der er ledige pladser.

Du har ikke ret til at skifte mening, når du først har valgt en af de tre muligheder.

Derduover kan du ved aflysninger mindre end 14 dage før afgang have ret til en kontant kompensation på mellem 1860 og 4365 kroner per billet.

Det kommer dog både an på rejsens længde, om du flyver inden for EU, om du kommer med et andet fly, og hvor tæt på din oprindelige afgangstid det i så fald afgår. 

Du kan også have ret til forplejning, indkvartering og transport mellem lufthavn og overnatning, mens du venter på at komme med et andet fly.

Min rejse er aflyst mere end 14 dage før afgang

Aflyses dit fly mere end 14 dage før afgang, har du ret til selv at vælge én af følgende tre muligheder:

  • At få alle pengene for billetten tilbage.
  • At få omlagt rejsen til det endelige rejsemål, så snart det kan lade sig gøre. Flyselskabet skal betale for turen med et andet flyselskab, hvis det ikke selv kan tilbyde den første ledige afgang.
  • En omlægning af rejsen til en senere dato efter eget valg, hvis der er ledige pladser.

Du har ikke ret til yderligere kompensation, og du har heller ikke ret til at skifte mening, når du først har valgt en af de tre muligheder.