Samfund

Bagagekaos rammer forsikringsselskaberne

Selvom luftfartsindustrien stadig kæmper med at ryste de sidste rester af pandemien af sig, er der allerede store problemer med kø og kaos.

På trods af at sommerferien kun lige er skudt i gang, kæmper mange danskere allerede med forsinket eller forsvundet bagage.

Det bekræfter to af landets største forsikringsselskaber, Tryg og Codan, over for TV 2.

- Lige nu er det næsten det eneste, vi ser. Over halvdelen af alle sager i øjeblikket er om bortkommen eller forsinket bagage, siger Jan Graversgaard, der er direktør for Motor, Indbo, Rejse & Sundhed i Codan, til TV 2.

Markant stigning

Hvis din bagage forsvinder, bliver forsinket eller beskadiget, når du er ude at flyve, er det som udgangspunkt det flyselskab, du rejser med, der har ansvaret.

Men ifølge Forbrugerrådet Tænk gælder den regel kun op til et beløb på 10.000 kroner per person, og hvis man har værdier for mere, vil det typisk være ens indbo- eller rejseforsikring, der skal i spil.

Hvad gør du, hvis du har problemer med bagagen?

Hvad skal jeg gøre, hvis min bagage forsvinder?

Bagage tæller først som forsvundet efter 21 dage. Men lige så snart du opdager, at din bagage ikke er til at finde, skal du henvende dig til flyselskabet eller dem, der håndterer bagagen i lufthavnen. De laver en PIR-rapport (Property Irregularity Report), som er dit bevis i sagen. Efter 21 dage kan du så sende en skriftlig klage til flyselskabet og søge om erstatning.

Hvad skal jeg gøre, hvis min bagage er forsinket?

Hvis din bagage ikke dukker op som forventet, er den som udgangspunkt at tælle som forsinket. I så fald skal du udfylde en PIR-rapport og ellers fortsætte din rejse. Du kan selv lægge ud for ”nødvendige erstatningskøb” såsom en tandbørste, undertøj eller medicin, og efter en rum tid kan du også foretage ”rimelige erstatningskøb”, som flyselskabet skal dække.

Hvad skal jeg gøre, hvis min bagage er beskadiget?

Hvis din kuffert eller bagage har taget skade, mens flyselskabet har haft den i sin varetægt, skal du bede om en PIR-rapport. Senest syv dage efter din flyvning skal du klage skriftligt til flyselskabet, der skal dække dine udgifter til reparation af det ødelagte indhold og/eller køb af ny kuffert. Hvis noget er gået i stykker og ikke kan repareres, skal flyselskabet erstatte det.

Hvad er ”rimelige erstatningskøb”?

Ifølge Forbrugerrådet Tænk findes der ingen fast grænse herfor, og det eksakte beløb kan variere fra flyselskab til flyselskab. Nogle gange kan man se på det enkelte selskabs hjemmeside, hvad de betegner som ”rimeligt”, og ofte skal du gemme dine kvitteringer. Bemærk, at nogle forsikringsselskaber også dækker. Topdanmark har for eksempel en regel, der hedder, at de erstatter op til 1442 kroner per person per dag i op til fem dage for ”rimelige og nødvendige indkøb”.

Hvor kan jeg læse mere om mine rettigheder?

Hos mange forsikrings- og flyselskaber kan du læse mere om de konkrete rettigheder. Ellers har Forbruget Tænk et større overblik lige her.

I sin seneste trafiktal oplyste Københavns Lufthavne, at der i maj fløj godt to millioner passagerer enten til eller fra lufthavnen i Kastrup. Det svarer til cirka 80 procent af det antal passagerer, der fløj i samme måned 2019, altså inden pandemien.

Men selvom der stadig er færre, der tager flyet, har forsikringsselskabet Tryg set en ”markant stigning” i antallet af anmeldelser om forsinket bagage. Det fortæller pressechef i Tryg Danmark Susanne Lindhage.

Det værste kaos

Passagertallene stiger måned for måned, og luftfarts- og rejsebranchen er på vej ud af coronakrisen. Alligevel kæmper mange dele af industrien fortsat med pandemiens efterdønninger.

Det gælder ikke mindst flyselskabet SAS, der er det klart største selskab i Danmark. Alene i denne uge er der påbegyndt en større pilotstrejke i selskabet, der betyder, at omtrent halvdelen af SAS’ daglige afgange bliver aflyst, og samtidig er fremtidsudsigterne nu så dystre, at SAS har søgt om konkursbeskyttelse i USA.

Også nogle af luftens giganter, såsom tyske Lufthansa, British Airways og AirFrance-KLM risikerer at gå konkurs inden for få år, hvis ikke udviklingen vender, skriver dagbladet Børsen.

Ydermere spøger risikoen for lange køer og lang ventetid i mange lufthavne. I maj var der således meldinger om timelange ventetider i nogle af Europas travleste lufthavne, fordi der mangler medarbejdere i særligt sikkerhedskontrollen.

Sådan tjekker du, om dit fly bliver påvirket af strejken

  • 4. juli er forhandlingerne mellem SAS og selskabets piloter brudt sammen, hvilket medfører en øjeblikkelig pilotstrejke.
  • Det betyder, at cirka halvdelen af alle SAS' afgange de kommende dage vil blive aflyst.
  • På SAS' hjemmeside kan du se, hvilke afgange der konkret vil blive påvirket. Det kan du gøre på dette link ved enten at skrive flynummeret eller gennemgå listen.

Årsagen er, at mange lufthavne har afskediget personale under coronapandemien, og nu hvor passagerne vender tilbage, er det ofte svært at finde medarbejdere, ligesom oplæring kan skabe flaskehalse. I securityen i Københavns Lufthavn søger de eksempelvis over 50 medarbejdere, der kan starte til efteråret.

Alt i alt kan problemerne potentielt skabe det værste rejsekaos, ”vi nogensinde har set”, som luftfartsanalytiker og aktieanalysechef i Sydbank Jacob Pedersen tidligere har formuleret det.