Samfund

Hvor længe vil SAS-strejken vare?

Ekspert tror, det ender i en juridisk proces. Man vrider armene om på medarbejdernes rygge, siger han.

Kalenderen er tom.

De danske piloters forhandlingsleder, Keld Bækkelund fra Dansk Metal, var kontant, efter det tidligere mandag blev annonceret, at strejken i SAS nu bliver en realitet.

De to parter har ingen møder i kalenderen.

Dermed står piloterne og SAS langt fra hinanden og efterlader tusindvis af skandinaver enten uden en rejse eller med en uvished, om de kommer af sted.

Hvor længe strejken fortsætter, er ”helt umulig at sige”, vurderer Sydbanks aktieanalysechef Jacob Pedersen. Men der er flere mere eller mindre sandsynlige scenarier, den kan ende i.

Kold luft

Konflikten har været undervejs længe.

De omkring 1000 piloter i SAS Pilot Group på den ene side og SAS på den anden har ikke kunnet blive enige om en ny overenskomst, da den eksisterende udløb tilbage 1. april. Og efter lange forhandlinger og flere udskudte frister lykkedes det ikke parterne at blive enige inden deadline.

Bagefter føg det med beskyldninger. SAS’ topchef, Van der Werff, mente, at medarbejderne havde "strejkekultur", mens formanden i Dansk Pilotforening kaldte det SAS’ ageren for "skinforhandlinger".

Luften er kold mellem parterne, og umiddelbart virker det ikke til, at en løsning er lige om hjørnet.

Derfor har TV 2 her forsøgt at opliste tre mulige scenarier:

Den korte strejke

TV 2s erhvervskommentator Ole Krohn har fulgt forhandlingerne i Stockholm tæt, og da de tidligere mandag brød sammen, sagde han, at man ikke skal forvente, at strejken bliver afblæst lige med det samme.

- Strejken vil køre indtil en af parterne eller dem begge bliver møre, og man begynder at ringe til hinanden. Mit indtryk er, at der i hvert fald går nogle dage, for man har prøvet og prøvet og prøvet, fortæller Ole Krohn.

Jacob Pedersen kalder en kort strejke for et ønskescenarie, men det er ikke det mest sandsynlige, vurderer han.

- Parterne står og råber ad hinanden i medierne, så det er svært at forestille sig, at det bliver en kort strejke. Det er ikke særligt sandsynligt, men det er heller ikke umuligt, siger han.

Den lange strejke

Den lange strejke på to-tre uger er til gengæld den mest sandsynlige, vurderer Jacob Pedersen.

- Det vil få en meget ødelæggende effekt, siger han.

- En kort strejke har allerede en ødelæggende effekt på SAS’ forhold til kunderne, mens en lang strejke også vil have en ødelæggende effekt på SAS’ finanser.

Flyselskabets økonomi er i forvejen ikke flyvende. Lige nu leder man efter en kapitalindsprøjtning på minimum 9,5 milliarder svenske kroner, hvilket svarer til 6,6 milliarder danske kroner. Og så vil strejken formentlig koste SAS omkring 70 millioner kroner, hver eneste dag den står på, anslår Jacob Pedersen.

- Så for hver en krone SAS taber mere end, hvad de har regnet med, har de brug for flere penge. Det er noget, der i den grad presser SAS, siger han.

Den rigtig lange strejke

Hvis det går helt galt, og parterne ikke kan blive enige, kan strejken blive rigtig lang.

- En strejke, der varer hen over to-tre måneder, vil tømme SAS’ kasse, siger Jacob Pedersen.

Men det vil ikke lukke flyselskabet. Piloterne har allerede kritiseret ledelsen for at spekulere i en konkursbeskyttelse i USA. Det vil betyde, at SAS kan køre videre, mens man tvinger medarbejderne og kreditorerne til at komme med indrømmelser. Det er en kompliceret proces, men den kan blandt andet bruges til at rekonstruere selskaber ved at nedbringe gælden, mens de bliver beskyttet mod kreditorer.

Jacob Pedersen tror også, at strejken ender i en eller anden form for juridisk proces.

- I stedet for at forsøge at forhandle, vrider man medarbejdernes og kreditorernes arme om på ryggen og forcerer dem igennem en proces, siger han.

Spørgsmålet er så, hvilket SAS der kommer ud af det. Norwegian blev reddet og slap fri af en gæld på 65 milliarder kroner sidste år og er blevet forandret.

- Det gode ved at være et nødlidende flyselskab er, at man ikke er det første. Der er andre, som har været igennem redningsprocesser for at skabe en bedre forretning og bedre fremtid, siger Jacob Pedersen.