Samfund

Bliver digital efter nytår: B.T. lukker papiravisen

Chefredaktør Jonas Kuld Rathje stopper på B.T. Ifølge avisen selv stopper han øjeblikkeligt.

Fra det nye år vil B.T. ikke længere udkomme som papiravis, men kun være digitalt. Det oplyser Berlingske Media, der udgiver B.T., onsdag i en pressemeddelelse.

Samtidig sker der en række ændringer på det kommende 100 procent digitale medie. Redaktionerne i Aarhus, Odense og Aalborg lukkes, og fra sommer bliver der tale om den samme udgave af B.T. i hele landet.

Med lukningen af redaktionerne og papiravisen bliver i alt 20 stillinger lukket ned, lyder det i pressemeddelelsen:

- Beslutningen om at gå 100 procent digitalt samt lukningen af storbyredaktionerne betyder desværre, at flere stillinger nedlægges, står der i meddelelsen.

- Det gælder ti stillinger på B.T.-storbyredaktionerne inklusivt redaktører, fire avis-redigerende, tre i annoncesalg og tre i backoffice.

Der bliver også ændringer i ledelsen af mediet. Chefredaktør Jonas Kuld Rathje stopper i sin stilling ifølge pressemeddelelsen fra Berlingske Media.

På avisens hjemmeside fremgår det, at han stopper med øjeblikkelig virkning.

B.T. fik i april ny ansvarshavende chefredaktør, efter at Michael Dyrby stoppede. Her satte Pernille Holbøll, der har været chefredaktør på Ekstra Bladet, sig i chefstolen.

Det er derfor også den nye ansvarshavende chefredaktør, der står i spidsen for omlægningen på B.T.

- De sidste fire år er B.T. vokset eksplosivt digitalt til nu at være det største nyhedsmedie i Danmark, siger hun i pressemeddelelsen.

- Som forventet er avisoplaget i samme periode faldet, og snart er det ikke længere økonomisk bæredygtigt. Derfor fokuserer vi nu alle vores kræfter på at være bedst der, hvor flest danskere er, nemlig på mobilen.

B.T.'s redaktioner i Aarhus, Odense og Aalborg blev præsenteret i august 2021 af daværende ansvarshavende chefredaktør, Michael Dyrby.

Dengang lød det fra Dyrby:

- Vi tror på, at man skal kende sin by godt, når man skal skrive om den.

Onsdag lyder det fra Pernille Holbøll:

- Storbyprojektet var en modig satsning, og medarbejderne på redaktionerne har gjort en stor indsats for, at det skulle lykkes, men vi må konstatere, at forretningen ikke er fulgt med og heller ikke har udsigt til at gøre det. Det tager vi konsekvensen af.