Planer om bro mellem Jylland og Sjælland sat i bero

Forunders√łgelse, der blev p√•begyndt af den dav√¶rende VLAK-regeringen giver ikke anledning til at forts√¶tte.

Planerne om en fast Kattegat-forbindelse bliver umiddelbart ikke til noget, men der er dog en kattelem.

Sådan må en pressemeddelelse fra Transportministeriet om projektet tolkes.

- Forunders√łgelsen af Kattegat giver ikke grundlag for at igangs√¶tte projektet. S√•ledes vil der ikke blive iv√¶rksat konkrete anl√¶gsaktiviteter, siger transportminister Trine Bramsen (S) i pressemeddelelsen.

- Der er politisk opbakning til videre dr√łftelse af igangs√¶ttelse af yderligere unders√łgelser af klima- og milj√łkonsekvenser, tilf√łjer Bramsen.

Meldingen fra S-regeringen kommer alts√• efter f√¶rdigg√łrelsen af en forunders√łgelse til en fast forbindelse over Kattegat. Den skulle have v√¶ret f√¶rdig inden udgangen af 2021, men blev udskudt til for√•ret 2022.

Det var tilbage i 2018, at den dav√¶rende VLAK-regering og Dansk Folkeparti blev enige om at udm√łnte 60 millioner kroner til at gennemf√łre forunders√łgelsen.

Den blev udf√łrt af Vejdirektoratet - det offentlige selskab Sund & B√¶lt og Trafikstyrelsen.

Forunders√łgelsen kiggede b√•de p√• muligheden for en ren vejforbindelse og en vej- og jernbaneforbindelse.

Oplægget til forbindelsen var, at den skal være brugerfinansieret. Altså at den skulle betale investeringen og vedligeholdelsen ind via broafgift.

Pris på 62-136 milliarder

If√łlge Kattegat.dk, som er projektets hjemmeside, estimeres en vejforbindelse at koste 62 milliarder kroner. En kombineret vej- og jernbaneforbindelse ville koste 136 milliarder kroner.

Efter forunders√łgelsen var n√¶ste skridt en VVM-unders√łgelse med fokus p√• milj√łp√•virkningen. Og den bliver alts√• ikke til noget efter onsdagens melding. Men der kan alts√• komme flere unders√łgelser af projektet, som ministeren understreger.

De politiske dr√łftelser af eventuelle yderligere unders√łgelser af klima- og milj√łkonsekvenser har if√łlge ministeriet dog ikke noget med en VVM-unders√łgelse at g√łre.

Det er forskelligt, hvordan regeringens udmelding modtages blandt andre partier.

Enhedslistens transportordf√łrer, Henning Hyllested, mener, at der netop l√¶gges op til en slags VVM-unders√łgelse alligevel.

- Trine Bramsen: Vi g√•r ikke videre med Kattegatforb. Ingen VVM-unders√łgelse. Men alligevel nye unders√łgelser af milj√ł og klima. Det er jo en kattelem og en halv VVM, skriver Hyllested p√• Twitter.

Han tilf√łjer, at Enhedslisten helst ser projektet lukket og slukket med det samme.

De Radikales transportordf√łrer, Rasmus Helveg Petersen, siger til geng√¶ld til Ritzau, at han anser projektet for begravet.

- Jeg forstår det sådan, at projektet ikke bliver sat i gang. Vi kommer ikke til at gå i gang med at bygge en Kattegat-forbindelse. Det synes jeg, er fornuftigt nok.

- Jeg kan ikke se mig i, at vi skal bygge det projekt, vi har h√łrt om. Hvis det stod til mig, skulle man finde en meget mere klimask√•nsom m√•de at g√łre det p√•, siger Helveg Petersen.

Venstre: Fornuftigt med plads til debatten

Venstres transportordf√łrer, Kristian Pihl Lorentzen, kalder en forbindelse over Kattegat for "et vision√¶rt projekt". Han mener, at projektet fortsat lever.

- Det er fornuftigt, at vi giver plads til debatten. Og at vi unders√łger nogle milj√łf√łlsomme ting en ekstra gang, siger han til Ritzau.

Tidligere Venstre-minister Karsten Lauritzen, der for nylig forlod politik og i dag er branchedirekt√łr i DI Transport, opfordrer Folketingets partier til at g√• videre med projektet.

- En fast forbindelse over Kattegat vil v√¶re en stor gevinst for det danske samfund, borgerne og erhvervslivet. Forbindelserne over Storeb√¶lt og √ėresund binder Danmark sammen, og har skabt enorme positive effekter, siger Lauritzen i en pressemeddelelse.