Samfund

16 kommuner klar til at sænke fartgrænserne

16 kommuner er med i en forsøgsordning, hvor man på flere strækninger sænker fartgrænsen fra 50 til 40 kilometer i timen.

De seneste dage har Københavns Kommune trukket overskrifter med et rekordstort projekt, hvor kommunens Teknik- og Miljøforvaltning vil sænke fartgrænserne på de fleste veje med 10 kilometer i timen.

I brokvartererne ved centrum sænkes hastigheden endda til 30 kilometer i timen.

Utryghed holder folk tilbage fra at cykle ud på vejene, og der gør det en stor forskel at sænke hastighed

Miki Dam Larsen (S), formand for Miljø-, Erhvervs- og Byudvalget i Allerød Kommune

Men København er faktisk blot en af 16 kommuner, som er en del af en forsøgsordning, der over tre år afprøver sænkede fartgrænser på hver deres måde.

For i flere af kommunerne er tiltagene ikke lige så omfattende som i København.

Herunder er de 16 kommuner i forsøgsordningen:

  • Frederiksberg Kommune
  • København Kommune
  • Allerød Kommune
  • Fredensborg Kommune
  • Frederikssund Kommune
  • Furesø Kommune
  • Gentofte Kommune
  • Hillerød Kommune
  • Hørsholm Kommune
  • Lyngby-Taarbæk Kommune
  • Rudersdal Kommune
  • Odense Kommune
  • Randers Kommune
  • Norddjurs Kommune
  • Aarhus Kommune
  • Aalborg Kommune

Fartgrænser i udvalgte byzoner

I København lyder en af grundende til den sænkede fart, at det skal sænke udledningen af CO₂ – noget en trafikforsker fra Klimarådet har sået tvivl om over for TV 2.

I Allerød er det dog også af helt andre årsager, at man vil have langsommere biler på vejene.

Her gælder det om at gøre det mere attraktivt og trygt at begive sig ud på cykel på kommunens veje. Det forklarer Miki Dam Larsen (S), der er formand for Miljø-, Erhvervs- og Byudvalget.

- Utryghed holder folk tilbage fra at cykle ud på vejene, og der gør det en stor forskel at sænke hastigheden, siger han til TV 2.

Vil det gælde hele kommunen eller på udvalgte strækninger?

- Det er udvalgte byzoner, vi har kigget på. Vi har tre større byzoner, hvor det bliver 40 kilometer i timen. Det er Allerød by, Lynge og Blovstrød.

Bliver det her ikke en udfordring for de personer, der har en travl dagligdag og nu skal bruge mere af dagen på landevejen?

- Det vil være minimalt, fordi det kun er det lille skifte på 10 kilometer i timen i boligområder. Det er ikke store trafikårer, der bliver sænket. Så jeg tror, der vil være bred opbakning.

Miki Dam Larsen skønner, at kommunen kommer til at investere mellem 500.000 og 700.000 kroner i initiativet, der blandt andet går til nye skilte og tilpasning af vejene til de ændrede hastighedsgrænser.

Forhåbningen er at implementere fartgrænserne inden for 2022, lyder det.

Vi har masser af bysamfund rundt om byen, som er voldsomt påvirket af gennemkørende trafik

Dan Riise (V), formand for Arkitektur, Byplan og Trafikudvalget i Hillerød Kommune

Kommuner skal kun tage politi med til råds

I Hillerød Kommune vil man ligesom i Allerød indføre enkelte zoner med lavere hastighed, forklarer Dan Riise (V), der er formand for Arkitektur, Byplan og Trafikudvalget.

Det gælder både i Hillerød by og i mindre byer i kommunen.

- Vi har masser af bysamfund rundt om byen, som er voldsomt påvirket af gennemkørende trafik. Mange af de små landsbyer har ikke fortove og cykelstier, hvor vi har bløde trafikanter på vejene, siger Dan Riise til TV 2.

Han tilføjer, at man søger ni millioner kroner udover det nuværende budget, så man kan brede tiltaget mest muligt ud inden for de næste tre år.

Allerede i år kommer de nye fartgrænser til flere af landsbyerne, og i løbet af 2023 og 2024 vil resten af de tiltænkte zoner blive inddraget.

10 strækninger i Aarhus

I Aarhus Kommune har man fået tilladelse til ti hastighedsstrækninger, men det er endnu uvist, hvornår den ændrede fartgrænse kommer til at træde i kraft.

Det oplyser Anders Lai, der er pressekonsulent i kommunens Teknik- og Miljøafdeling.

I øjeblikket er kommunen ved at klargøre økonomien til forsøget, hvor der blandt andet skal sættes ny skiltning op, og vejene skal tilpasses til den lavere fart.