Samfund

Supermarkedskæder sætter rationer på køb af madolie

Salling Group og Rema 1000 indfører begrænsninger på de mest eftertragtede typer madolie, fordi krigen i Ukraine presser dele af markedet.

Flere danske supermarkeder oplever nu så stor interesse for madolie, at man sætter begrænsning på indkøb for at undgå hamstring.

Det skriver finans.dk.

Det er især de store erhvervskunders storindkøb, som Salling Group og Rema 1000 vil forsøge at komme i forkøbet.

For Salling Groups vedkommende er der tale om en særlig type solsikkeolie, som kunder nu maksimalt må købe op til tre flasker ad gangen af.

Også Rema 1000 har indført begrænsninger for køb af madolie.

- Ukraine er en af de største producenter af solsikkeolie. Krigen har gjort, at vi får færre leverancer, og selvom vi ikke har udsolgt, breder efterspørgslen sig i hele verden og til andre olieprodukter, siger Jonas Schrøder, kommunikationschef i Rema 1000, til Finans.

Rationering frem for prisstigning

Salling Group har overvejet, om forhøjede priser ville kunne regulere efterspørgslen, men har i stedet valgt rationeringens vej.

- Hvis vi sætter en begrænsning på tre flasker, kan vi være med til at sikre, at der er nok til alle, siger Jonas Schrøder.

Det er uvist, hvor længe rationeringen vil fortsætte hos koncernens dagligvarebutikker.

Det er i kæderne Føtex, Netto og Bilka, at der bliver indført begrænsning på, hvor mange flasker solsikkeolie en kunde må købe.

Selv om det umiddelbart kan ligne begyndelsen til vareknaphed på dele af dagligvaresortimentet, opfordrer Dansk Industri til at slå koldt vandt i blodet.

- Supermarkedernes grænser kommer nemt til at lyde mere alvorlige, end de reelt er. Virkeligheden er, at utrolig få almindelige danskere køber mere end tre liter madolie om dagen, siger Leif Nielsen, som er branchedirektør i DI Fødevarer, til TV 2.

Leif Nielsen mener ikke, at en grænse for maksimumindkøb kommer til at slå igennem hos den almindelige forbruger.

- Det er sandsynligvis supermarkedernes værn mod spekulanter, der vil prøve at drage økonomisk profit på de stigende priser på madolie, men kommer ikke til at betyde noget i hverdagen for danskerne, siger han.