Rusland invaderer Ukraine

Endnu en supermarkedskæde indfører loft på køb af madolie

Coops supermarkeder følger Salling Group og Rema 1000's eksempel. "Rettidig omhu", lyder det.

Også Coop sætter nu grænser for køb af madolie.

Det oplyser kommunikations- og analysechef i Coop, Lars Aarup, til Ritzau.

Fremover kommer loftet til at hedde tre flasker olie per kunde om dagen i Coops supermarkeder, der tæller kæderne Kvickly, Superbrugsen, Fakta og Irma.

Loftet bliver indført af hensyn til kunderne, "så der bliver nok til alle", lyder det fra kommunikationschefen.

- Vi har ikke aktuelt mangel på olie, men indfører det af rettidig omhu.

Krigen besværliggør leverancer

Udmeldingen fra Coop kommer samme dag, som også Salling Group og Rema 1000 meddelte, at de indfører et loft på køb af madolie.

Ifølge Rema 1000 og Salling Group, der ejer supermarkedskæderne Føtex, Netto og Bilka, er det især de store erhvervskunders storindkøb, som koncernerne vil forsøge at komme i forkøbet.

Rationeringen sker med andre ord for at undgå, at kunderne hamstrer.

- Hvis vi sætter en begrænsning på tre flasker, kan vi være med til at sikre, at der er nok til alle, siger Jonas Schrøder, der er kommunikationschef i Rema 1000, til mediet Finans.

For Salling Groups vedkommende er der tale om en særlig type solsikkeolie, som kunder nu maksimalt må købe op til tre flasker ad gangen af.

Loftet på visse typer af madolie sker som en konsekvens af krigen i Ukraine, der har medført, at det er sværere for kæderne at skaffe varerne.

- Ukraine er en af de største producenter af solsikkeolie. Krigen har gjort, at vi får færre leverancer, og selvom vi ikke har udsolgt, breder efterspørgslen sig i hele verden og til andre olieprodukter, siger Jonas Schrøder til Finans.

I Tyskland måtte en række spisesteder allerede i begyndelsen af april se sig nødsaget til at tage pommes frites af menukortet grundet mangel på spiseolie.

- Slå koldt vand i blodet

Selvom det umiddelbart kan ligne begyndelsen til vareknaphed på dele af dagligvaresortimentet, opfordrer Dansk Industri til at slå koldt vandt i blodet.

- Supermarkedernes grænser kommer nemt til at lyde mere alvorlige, end de reelt er. Virkeligheden er, at utrolig få almindelige danskere køber mere end tre liter madolie om dagen, siger Leif Nielsen, som er branchedirektør i DI Fødevarer, til TV 2.

Leif Nielsen mener ikke, at en grænse for maksimumindkøb kommer til at slå igennem hos den almindelige forbruger.

- Det er sandsynligvis supermarkedernes værn mod spekulanter, der vil prøve at drage økonomisk profit på de stigende priser på madolie, men kommer ikke til at betyde noget i hverdagen for danskerne, siger han.