Samfund

Politiken i modvind for “sexistisk” portræt - nu undskylder avisen

Pernille Rosendahls søster kritiserer avisen for "sexistisk" fødselsdagsportræt. Både anmelderen og Politiken reagerer nu på kritikken.

I dag fylder sangeren Pernille Rosendahl 50 år. En festlig anledning, der i mange af landets store aviser har foranlediget et fødselsdagsportræt af den tidligere forsanger i Swan Lee og The Storm.

Men modtagelsen er ikke just munter, når det gælder Politikens version.

Det gælder eksempelvis hos fødselarens søster Christina Rosendahl, der er stærkt utilfreds med avisens portræt, som hun kalder "nedladende og sexistisk".

-Jeg har set det her udspille sig år ud og år ind i hendes 30-årige karriere. Nu har jeg simpelthen bare fået nok, siger Christina Rosendahl, der selv er filminstruktør, til TV 2.

"Konstant fokus" på udseende og tidligere mænd

Portrættet skrevet af Erik Jensen blev bragt mandag i Politiken under titlen ’I modvind bliver man stærk’, og det seneste døgn har teksten bredt sig vidt og bredt på sociale medier. I mange tilfælde ledsaget af hård kritik for netop en sexistisk penneføring.

Blot på Christina Rosendahls eget Facebook-opslag, hvor hun skarpt kritiserer portrættet, er der tikket 2800 likes ind, knap 300 kommentarer og over 1200 delinger.

Til TV 2 fremhæver hun flere passager i portrættet, som i hendes optik viderefører en gammel vane, hvor kvinder mødes på køn frem for kompetencer.

- Der er konstant fokus på Pernilles udseende og mandlige kærester gennem livet, siger hun.

Det er totalt karaktermord, hvis du spørger mig

Christina Rosendahl, filminstruktør

Som eksempler nævner hun journalistens formuleringer, om at Pernille Rosendahl i sin barndom lærte ”stilen som den smukke pige med det venlige smil”. Og beskrivelserne af søsterens forhold til Tim Christensen, der kortvarigt var med i bandet Swan Lee, og Johan Wohlert, som hun dannede The Storm sammen med.

Men er det ikke i orden, at de mænd nævnes, når de netop har været en del af hendes musikalske karriere?

- Jo, og al respekt for de mænd. Men omtalen af Pernilles forhold fylder virkelig meget i forhold til tekstens længde. Det fratager en kæmpe ære for, hvad Pernille er, og hvad hun har opnået, siger Christina Rosendahl.

Filminstruktøren argumenterer yderligere for, at det netop er forholdene – og ikke musikken – der er i fokus, siden journalisten ikke har nævnt Swan Lees to andre mandlige medlemmer, guitaristen Jonas Struck og trommeslageren Emil Jørgensen.

- Det var jo dem, der sammen med Pernille satte Swan Lee på verdenskortet, siger Christina Rosendahl.

Politikens modsvar

På Facebook skriver journalisten bag artiklen, Erik Jensen, at hans tekst "desværre er blevet opfattet som sexistisk af både nogle, som har læst den, og mange flere, som ikke har læst den".

Det er han ked af, skriver han videre, for det "var selvsagt ikke meningen". Derudover forklarer han, at det har været en del af Pernille Rosendahls historie, at hun har haft kærester, som også har været samarbejdspartenere, og at de derfor optræder i artiklen.

- At de måske fylder så meget i artiklen, at deres rolle kan misforstås, beklager jeg, lyder det.

Derudover skriver ansvarshavende chefredaktør på Politiken, Christian Jensen, i en mail til TV 2, at der er en beklagelse på vej.

- Fødselsdagsomtalen af Pernille Rosendahl er på sociale medier blevet kritiseret for at være sexistisk i fremstillingen af hendes liv og karriere. Det har bestemt ikke været hensigten, og det vil vi gerne beklage overfor Pernille Rosendahl. Vi bringer en beklagelse i morgen, skriver chefredaktøren.

Burde have lagt sig fladt ned

Ifølge Christina Rosendahl har Politiken da også meget at beklage for.

- Det her er ikke blot en svipser. Det er udtryk for et strukturelt problem, der bygger på, at kvinder skal seksualiseres, før de har værdi. Det er voldsomt hæmmende og ødelæggende for kvinders muligheder i branchen, siger hun og giver derudover ikke meget for Erik Jensens opslag på Facebook:

- Han holder fast i, hvad hans intention er, frem for at anerkende sine ords magt. Han burde have lagt sig fladt ned og enten skrive en ny tekst, der ikke er sexistisk, eller anerkende, at han fra nu af vil være mere opmærksom på sine egne blinde vinkler, siger hun.

TV 2 forsøger at få en uddybende kommentar fra Erik Jensen.

I Christina Rosendahls optik ville et portræt af en mandlig kunstner sjældent være faldet ud som det aktuelle af hendes søster. Hun henviser blandt andet til artiklens beskrivelse af sangerens aktuelle musik.

Her skriver journalisten, at Pernille Rosendahl har etableret sin ”egen niche med intime koncerter i kirker og i forbindelse med debatarrangementer, hvor hendes stigende engagement i kultur, musikeres forhold og kønsbetingede forhold er kommet til sin ret”.

Og længere nede i portrættet følger en konklusion:

- Den store storm har måske nok tabt luft, men den lille brise, der rører sig omkring hende (Pernille Rosendahl, red.), er både varm og vedkommende.

Karaktermord

Christina Rosendahl fremhæver tekststykket som noget negativt, selvom beskrivelsen jo egentligt slutter positivt.

- Det er totalt karaktermord, hvis du spørger mig. Sprogligt gør artiklen hende til et lille venligt fnug med et smukt udseende, der nu kun har noget at sige om nogle kønsbaserede ting i sin egen lille niche. Hvis det var en mand, ville man beskrive risikovilligheden, det modige, antallet af optrædener på Roskilde Festival, og hvor mange plader han havde solgt.

Mener du ikke, at det er okay, at et fødselsdagsportræt også indeholder kritik?

- Jo. Man må gerne kritisere hendes karriere. Det er det kønsbaserede, der er frustrerende. Hvorfor bruger man så meget spalteplads på hendes udseende og tidligere kærester?