Samfund

Taxaer vil have lov til at opkræve særligt gebyr

Kunderne vil i bund og grund kunne forstå et brændstoftillæg, mener vicedirektøren i taxachaufførernes brancheforening.

Taxachaufførerne er nu så hårdt pressede af prisstigningerne på brændstof, at de beder transportminister Trine Bramsen (S) om hjælp.

- Situationen er alvorlig. Taxavognmænd, der tanker diesel hver dag, får mere eller mindre ædt deres overskud op af de høje dieselpriser. Vi får dagligt henvendelser fra medlemmer, der er presset af de stigende brændstofpriser, siger Trine Wollenberg, vicedirektør i taxachaufførernes brancheforening Dansk Persontransport, til Fagbladet 3F.

Prisen på en liter diesel har været tæt på 18 kroner, og det er en stigning på næsten 40 procent siden årsskiftet.

Taxaselskaberne kan ikke sætte prisen op fra den ene dag til den anden, da det er taxiloven, der regulerer, hvilke gebyrer der må opkræves. Derfor er de nødt til at bede transportministeren om lov til at indføre et brændstofgebyr.

- Der er ikke behov for generelle prisstigninger. Men vi har brug for at indføre et gebyr, som kan kompensere for de stigende brændstofpriser, siger Trine Wollenberg uddybende til TV 2.

Men er priserne på diesel ikke ved at blive normaliserede igen - de er kommet ned omkring 15 kroner?

- Det ved vi jo først på mandag. Men vi har behov for at kunne agere, og det her er jo kun et midlertidig gebyr, siger Trine Wollenberg.

Tror på opbakning fra kunder

Hun mener, der vil være opbakning fra kunderne til sådan et gebyr.

- Vi tror på, at et brændstoftillæg i bund og grund er noget, kunderne vil kunne forstå, siger vicedirektøren i taxachaufførernes brancheforening.

Transportministeriet oplyser til TV 2, at transportminister Trine Bramsen på nuværende tidspunkt ikke ønsker at stille op i medierne, før hun har besvaret taxabranchens skriftlige henvendelse.

Taxabranchen er ikke den eneste branche, der er blevet hårdt ramt af de stigende brændstofpriser.

Også køreskolerne, der ikke er underlagt samme restriktioner på prisdannelsen som taxabranchen, kan mærke prisstigningerne.

- I mine 27 år i branchen har jeg ikke set lignende prisstigninger, siger Bent Grue, landsformand for Dansk Kørelærer-Union, til TV 2.

Køreskole indfører brændstofgebyr

Mindst én køreskole har reageret ved fra 1. april at opkræve 25 kroner ekstra i brændstofgebyr på ekstra køretimer - men Bent Grue ønsker ikke et generelt brændstofgebyr indført på nuværende tidspunkt.

- Men jeg har forståelse for, at nogle køreskoler har behov for prisstigninger nu, siger Bent Grue, der understreger, at køreskolerne ikke med reglerne i hånden kan lægge et brændstofgebyr på allerede aftalte pakkeforløb.

- Og jeg håber ikke, nogen bare bruger det her som en undskyldning for prisstigninger nu, siger Bent Grue.

Landsformanden for Dansk Kørelærer-Union siger også, at der er store geografiske forskelle på efterspørgslen efter brændstof hos de forskellige køreskoler.

- Man kører jo som kørelærer meget længere strækninger i for eksempel Tønder, end man gør i København, siger Bent Grue.