Samfund

Ulykke med 20 biler på glat motorvej får FDM til at komme med et opråb til politikere

Foreningen FDM har i årevis snakket med politikere om at gøre vinterdækket lovpligtigt i vinterføre.

Mandag morgen var 20 biler involveret i en ulykke på den glatte Hillerødmotorvej, og Vestegnens Politi bekræfter nu på Twitter, at mange af bilerne kørte på sommerdæk.

Det får Dennis Lange, chefkonsulent for foreningen FDM, til at slå sig selv for panden.

- Vi ved fra utallige prøver og erfaringer, at vinterdækket performer bedst, når der er glat. Dæktypen gør en forskel i trafikken, og det kan i nogle tilfælde betyde liv eller død, siger han til TV 2.

Det er bilisternes eget ansvar

Kristian Pihl Lorentzen, Venstres transportordfører

FDM opfordrer regeringen til at gøre det lovpligtigt for bilister at montere vinterdæk i vinterføre.

Årevis dialog

Ifølge FDM betyder vinterføre, at der er sne, is, sjap eller frost på vejen, eller vejen er våd, og temperaturen er omkring eller under frysepunktet.

- Når man har en mild vinter, er vinterdæk ikke nødvendige, men de dage, hvor der er vinterføre, bør det være et krav, siger Dennis Lange.

Han fortæller, at vinterdæk giver en "sikkerhedsmæssig gevinst".

Det skyldes, at vinterdæk har en kortere bremselængde, og bilen står mere fast på vejen.

- Vi har haft en dialog om lovpligtigt vinterdæk kørende med politikere i en del år, men det virker ikke til, at der har været stemning for det. Vi håber, at det bliver til noget i fremtiden, siger FDM's chefkonsulent.

Bilisternes eget ansvar

Dansk Folkepartis transportordfører, Hans Kristian Skibby, fortæller til TV 2, at han godt kan se fordelene ved at gøre vinterdæk lovpligtige.

Alligevel mener han ikke, at det skal ske.

- Der er en risiko ved at køre med sommerdæk i vintersæsonen, men der er samtidig også en risiko ved at køre med vinterdæk i sommersæsonen. Mange glemmer at tage vinterdækkene af igen, og det skal vi også have i vores overvejelser, siger ordføreren.

Hans Kristian Skibby mener, at det er den enkelte bilists ansvar at skifte dækkene ud, når sæsonen skifter.

Han tilføjer, at det er besværligt at sætte en tidsramme for, hvornår de forskellige dæk skal monteres, da vinterligt vejr kan komme og gå på forskellige tidspunkter fra år til år.

Vinterdæk er bedre et helårsdæk

Heller ikke Venstres transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen, mener, at vinterdæk bør være lovpligtige i vinterføre.

- Det er bilisternes eget ansvar. Vi vil gerne lave oplysningskampagner om det, men vi vil ikke gøre det til lovgivning, siger Kristian Pihl Lorentzen til TV 2.

Han sammenligner det med spirituskørsel. Venstre-ordføreren mener, at visse personer bevidst vil køre med sommerdæk på glatte veje, ligesom mennesker sætter sig bag rettet i påvirket tilstand. Disse mennesker er "uden for pædagogisk rækkevidde", siger Kristian Pihl Lorentzen.

I slutningen af januar, der i øvrigt var meget vinterlig, undersøgte Rådet for Større Dæksikkerhed og Dækimportørforeningen personbilejeres brug af dæk.

Her fandt man frem til, at andelen af biler på helårsdæk var steget med omkring 4 procent, hvilket var sket på bekostning af vinterdækket.

Volker Nitz, som er direktør for Rådet for Større Dæksikkerhed, fortæller i en pressemeddelelse, at helårsdæk i dag er meget bedre end for blot få år siden. Men de er stadig et kompromis, lyder det.

- Skal bilen være klædt på til at yde det optimale, så gælder reglen om vinterdæk om vinteren og sommerdæk om sommeren stadig, siger Volker Nitz.

Ifølge Falck er det en god idé at skifte til vinterdæk, når temperaturen kommer under 7 grader. Overstiger temperaturen 7 grader, anbefales der, at man skifter til sommerdæk.

Afstemning

Skal det være lovpligtig at køre med vinterdæk i vinterføre?