Samfund

Radio Loud skifter navn til 24syv

Berlingske Media køber 91 procent af aktierne i selskabet bag den skandaleombruste DAB-kanal.

Radio Loud skifter navn til 24syv, og Berlingske Media får fuld kontrol over kanalen ved køb af 91 procent af aktierne i selskabet bag, Kulturradio Danmark.

Det skriver Weekendavisen.

Navneskiftet træder i kraft 3. januar 2022 under forudsætning af, at det godkendes af Radio- og tv-nævnet.

Anders Krab-Johansen, der er koncernchef i Berlingske Media, udtaler til avisen, at man ved at videreføre DAB-kanalen under navnet 24syv håber på at lave en taleradio, der kan konkurrere med DR på samme måde, som den hedengangne Radio24syv kunne.

Radio24syv blev i 2019 erstattet af Radio4 på FM-båndet og tabte senere udbuddet af en ny DAB-kanal til Radio Loud.

- Ambitionen er at skabe en ny landsdækkende radio, som kan tage kampen op med DR, og som kan fortsætte, efter at den nuværende sendetilladelse udløber, siger Anders Krab-Johansen til Weekendavisen.

Gravrøveri på 24syv?

Berlingske Media genoplivede brandet 24syv i oktober 2020, da de omdøbte nyhedsappen Listen to News.

Det rejste debatten, om det var “gravrøveri” mod den tidligere radiokanal Radio24syv, der lukkede i 2019 efter et langt forløb.

Tidligere programchef på Radio24syv Mikael Bertelsen kaldte dengang navneskiftet for “merkantilt gravrøveri”.

Til Weekendavisen forklarer Anders Krab Johansen, at han mener, at navnet sender “det smukkeste signal” om, at man ønsker at skabe en ny radio, der er lige så “normbrydende”, som Radio24syv var.

- Det kan aldrig blive det samme som det gamle 24syv, men det er drømmen og ønsket om at skabe det nødvendige alternativ til DR, som de to tal og tre bogstaver repræsenterer, siger Anders Krab Johansen til avisen.

På Twitter falder navneskiftet ikke i god jord hos Radio Louds kritikere. Blandt andet ikke hos Mads Brügger, der ligeledes er tidligere programchef.

Jørgen Ramskov, der var direktør for Radio24syv i hele kanalens levetid, siger til TV 2, at han synes, det er en "skuffelse" at Berlingske Media nu genbruger navnet.

- Det er en skuffelse, fordi man skal satse på at skabe noget selv og ikke kopiere noget, andre har skabt, siger Jørgen Ramskov til TV 2.