FĂžrtidspensionist opdagede alvorlig fejl – nu fĂ„r kunder tusindvis af kroner tilbage

Stoler du fuldt og fast pÄ dine pensionsudbetalinger? Det gjorde fÞrtidspensionist René Skov SÞrensen ikke.

René Skov SÞrensen sad helt stille i sin bil den dag i sommeren 2006. Han holdt bagerst i kÞen og ventede pÄ, at bilerne passerede, sÄ han kunne dreje ud pÄ Guldbergsgade i Silkeborg. Men sÄ langt nÄede han aldrig.

En bagvedkÞrende bil ramte ham med 70 kilometer i timen. ChauffÞren, en pÄvirket kvinde, havde overset René Skov SÞrensen og den lange bilkÞ.

I et kort Þjeblik blev alt slukket, men René Skov SÞrensen kom hurtigt til sig selv igen. Han fik bugseret sig ud af bilen for at tale med fÞreren af bilen, der ramte ham. Men hun flygtede fra stedet og efterlod René Skov SÞrensen i en forfatning der gjorde, at han aldrig kom til at arbejde normalt igen.

- Jeg rĂžg helt ned i kulkĂŠlderen og mistede mit job og min indtjening – ja, hele min identitet. Jeg blev fĂžrtidspensionist fra den ene til den anden dag, siger RenĂ© Skov SĂžrensen.

Derfor kom hans pensionsselskab kort tid efter ind i billedet for at hjĂŠlpe ham Ăžkonomisk. Men det skulle vise sig, at alt ikke var, som det skulle vĂŠre i et af Danmarks stĂžrste pensionsselskaber.

Skandale skaber tvivl

square to 16x9
46-Ă„rge Rene Skov SĂžrensen fandt sine gamle forsikringspapirer frem og undersĂžgte sine udbetalinger. Foto: TV 2

I dag er det 16 Är siden, at René Skov SÞrensen var involveret i ulykken.

I stort set hele den tid har han hver mÄned fÄet udbetalt over 12.000 kroner gennem sit pensionsselskab Danica Pension. For i aftalen med pensionsselskabet stÄr der, at René Skov SÞrensen er berettiget til en Þkonomisk hjÊlp, hvis uheldet er ude, og han ikke lÊngere kan arbejde normalt.

Som udgangspunkt stoler René Skov SÞrensen pÄ, at det Danske Bank-ejede pensionsselskab Danica Pension har styr pÄ tallene. Men i februar i Är begynder tvivlen alligevel at nage ham.

Det er blandt andet sagen om gÊldskaos i Danske Bank, som TV 2 og Berlingske afdÊkkede i efterÄret 2020, der fÄr René Skov SÞrensen til at gÄ sin egen pensionsordning efter i sÞmmene.

Han kan ikke slippe tanken om, at der ogsÄ kan vÊre rod i papirerne i Danske Banks pensionsselskab, nÄr nu der over Ärtier har vÊret alvorlige fejl i bankens gÊldsinddrivelse.

Han kontakter derfor Danica Pension i februar i Är og deler sin mistanke om forkerte udbetalinger. En medarbejder i pensionsselskabet lover René Skov SÞrensen at undersÞge sagen og vende tilbage.

Har du et fortroligt tip?

TV 2 driver en af landets stĂžrste undersĂžgende redaktioner. Vi beskytter altid kilder, der deler fortrolige oplysninger. Hvis du vil dele fortrolig viden eller fĂžlsomme dokumenter med os, kan du se her, hvordan det kan lade sig gĂžre fortroligt og sikkert.

Danica Pension vender tilbage

MÄnederne gÄr, og René Skov SÞrensen har stadigvÊk ikke fÄet et endeligt svar fra Danica Pension, selvom han jÊvnligt ringer og rykker for en afklaring.

Men lige pludselig sker der noget.

Tre mÄneder efter at han luftede sin mistanke, modtager han et brev fra Danica Pension. De indleder brevet med at beklage den lange svartid, men erkender, at René Skov SÞrensens mistanke har vÊret velbegrundet.

Jeg er bÄde glad og harm pÄ samme tid

René Skov SÞrensen

IfĂžlge Danica har de seneste Ă„rs udbetalinger vĂŠret fejlbehĂŠftede, og han har derfor penge til gode.

Forklaringen fra pensionsselskabet er, at der er sket en fejl, da René Skov SÞrensens pension i 2018 blev rykket fra et produkt til et andet.

Fejlen betyder, at hans pensionsordning ikke er blevet reguleret korrekt, siden han overgik fra Danica Link til Danica Balance i 2018. PÄ den mÄde har René Skov SÞrensens de seneste tre Är fÄet udbetalt for fÄ penge i pension.

- Jeg er bÄde glad og harm pÄ samme tid. Glad fordi jeg pÄ sin vis havde ret, men harm fordi jeg fÞler, at de har snydt mig i flere Är. Tilliden er helt vÊk, nÄr det nu viser sig, at man ikke kan stole pÄ de tal, man har fÄet oplyst gennem Ärene, siger han til TV 2.

Dybt bekymrende

Sagen mÞder hovedrysten hos Morten Bruun Pedersen, der er chefÞkonom i ForbrugerrÄdet. Han er meget kritisk overfor, at Danica ikke selv har opdaget fejlen, der ellers ville have kostet René Skov SÞrensen tusindvis af kroner.

- Det er jo dybt foruroligende, at det er kunden selv, der skal gÞre opmÊrksom pÄ, at der kan vÊre en fejl. En fejl, der vel at mÊrke er til pensionsselskabets fordel, og som har stÄet pÄ i flere Är, siger Morten Bruun Pedersen til TV 2.

ChefÞkonom i ForbrugerrÄdet TÊnk, Morten Bruun Pedersen
ChefÞkonom i ForbrugerrÄdet TÊnk, Morten Bruun Pedersen Foto: TV 2

ForlÞbet mÞder ogsÄ undren fra aktuar og pensionsekspert SÞren Andersen fra firmaet FPension. Han pÄpeger, at det er sÊrligt problematisk, at Danica Pension ikke selv opdager fejlen, da den almindelige forbruger meget sjÊldent kan gennemskue produkterne.

- Det er Êrgerligt, at Danica ikke selv opdager fejlen. Denne type fejl er nÊrmest umulig at gennemskue for 99,9 procent af alle pensionskunder, sÄ jeg opfatter det desvÊrre som et tilfÊlde, at fejlen bliver opdaget og rettet, siger SÞren Andersen.

Fakta om Danica Pension

Danica Pension er et helejet datterselskab i Danske Bank-koncernen, der har specialiseret sig i pensionsordninger, livsforsikringer og sundhedsforsikringer, og med 800.000 kunder og en samlet pensionsformue pĂ„ 450 milliarder kroner er det et af Danmarks stĂžrste pensionsselskaber.
Kilde: Danica Pension

Betyder meget

I brevet, hvor Danica Pension erkender, at der er sket en fejl, fremgÄr det videre, at René Skov SÞrensen siden 2018 har fÄet udbetalt 12.834,25 kroner for lidt.

Derudover skriver de, at hans Ă„rlige udbetaling fremadrettet nu vil stige med 3949 kroner.

Var fejlen derfor fortsat indtil 2040, hvor René Skov SÞrensen skal pÄ folkepension, sÄ kunne han potentielt have fÄet knap 90.000 kroner for lidt udbetalt.

- Det er rigtig mange penge for mig. Det er jo de penge, som jeg blandt andet skal leve af. Jeg kan ikke lade vÊre med at tÊnke pÄ, om det er bevidst grÄdighed, eller om der er sket menneskelige eller systemiske fejl, siger han.

Det vil derfor komme meget bag pÄ mig, hvis ikke fejlen berÞrer andre kunder

SĂžren Andersen, pensionsekspert
I en lÊngere periode prÞvede René Skov SÞrensen forgÊves at fÄ Danica Pension til at svare pÄ spÞrgsmÄl.
I en lÊngere periode prÞvede René Skov SÞrensen forgÊves at fÄ Danica Pension til at svare pÄ spÞrgsmÄl. Foto: TV 2

Danica Pension undgÄr spÞrgsmÄl

René Skov SÞrensens undren stopper dog langt fra efter, at han modtager brevet fra Danica Pension om, at han har fÄet for lidt udbetalt.

Brevet rejser nye spÞrgsmÄl, som den 46-Ärige fÞrtidspensionist gerne vil have svar pÄ. For i brevet er fejlen beskrevet sÄ bredt, at René Skov SÞrensen er overbevist om, at andre kunder ogsÄ kan have penge til gode.

Samme undren deler pensionsekspert SÞren Andersen, der mener, at der tilsyneladende ikke er tale om en rÄdgivningsfejl, men om en mere generel fejl.

- Det vil derfor komme meget bag pÄ mig, hvis ikke fejlen berÞrer andre kunder.

Netop det spÞrgsmÄl har René Skov SÞrensen prÞvet at fÄ besvaret i lÊngere tid af Danica Pension. Adskillige opkald og flere skriftlige henvendelser senere, er han stadigvÊk ikke blevet klogere pÄ det spÞrgsmÄl.

- Jeg synes, at det begynder at lugte, nÄr de ikke kan svare pÄ sÄ simpelt et spÞrgsmÄl, siger René Skov SÞrensen til TV 2.

Danica Pension vender tilbage

Efter at René Skov SÞrensen har ventet lÊnge uden svar, kontakter TV 2 Danica Pension og prÊsenterer dem for sagen og stiller nogle af de centrale spÞrgsmÄl, som de ikke har svaret pÄ. Og sÄ sker der noget.

I en mail til TV 2 beklager Danica Pensions driftsdirektÞr, Jesper Bjerre, at fejlen fÞrst blev opdaget efter, at René Skov SÞrensen kontaktede pensionsselskabet.

- Vi er selvfÞlgelig rigtig kede af, at vi har begÄet den pÄgÊldende fejl, hvilket vi har beklaget og rettet op pÄ over for kunden. Vi ville gerne have behandlet sagen hurtigere, men det er en kompleks sag, som vi var nÞdt til fÞrst at fÄ overblik over, udtaler Jesper Bjerre i et skriftligt svar til TV 2.

I mailen svarer Danica Pension ogsÄ pÄ det spÞrgsmÄl, som René Skov SÞrensen har prÞvet at fÄ svar pÄ i lang tid. Af svaret fremgÄr det nemlig, at flere kunder med tab af erhvervsevne i Danica Pension ogsÄ har vÊret berÞrt af fejlen siden 2018.

- Vi har undersĂžgt sagen og fundet, at op til 53 kunder kan vĂŠre ramt af en tilsvarende reguleringsfejl.

DriftsdirektĂžr i Danica Pension Jesper Bjerre.
DriftsdirektĂžr i Danica Pension Jesper Bjerre. Foto: Danica Pension

DriftsdirektÞren skriver, at de 53 kunder har fÄet udbetalt op til 150.000 kroner for lidt Ärligt. Det betyder, at hvis fejlen var fortsat for de berÞrte kunder, indtil deres pensionsordning udlÞber, sÄ kunne de potentielt have fÄet udbetalt over en million kroner for lidt.

Danica Pension skriver, at der er tale om en enkeltstÄende menneskelig fejl, men forsikrer, at alle berÞrte kunder vil blive kompenseret pÄ bedre vis, end hvis fejlen ikke var sket.

- Alle 53 kunder er nu rettet op, de er blevet kontaktet – brev i e-boks – og kompensation og regulering af ydelsen er ogsĂ„ gennemfĂžrt i alle sager, skriver Danica Pensions driftsdirektĂžr, Jesper Bjerre og tilfĂžjer, at der indtil videre er blevet udbetalt 268.000 kroner i kompensation til de berĂžrte kunder.

SĂ„rbare kunder bliver ramt igen, igen

ChefÞkonom i ForbrugerrÄdet Morten Bruun Pedersen er stÊrkt forundret over, at de dÄrlige sager bliver ved med at hagle ned over Danske Bank og bankens forretningsomrÄder.

- Det er stÊrkt bekymrende, at Danske Bank som finansielt supermarked igen bliver draget ind i en sag, hvor deres mest sÄrbare kunder skal have tusindvis af kroner tilbage, siger Morten Bruun Pedersen.

Danica Pension pÄpeger i mailen, at denne fejl intet har at gÞre med datafejlene i Danske Banks inkassosystemer.

- Det er fejl, der er begÄet i Danica Pension, som vi erkender, beklager og er i gang med at rette op, skriver driftsdirektÞr Jesper Bjerre.

Danica Pension kan ikke udelukke, at der kan dukke andre fejl eller problemstillinger op, som ogsÄ kan ramme andre typer af kunder. Men Danica Pension er ikke vidende om det eller har grund til at tro, at der ligger andre ukendte fejl, fremgÄr det af det skriftlige svar.

René Skov SÞrensen er glad for, at han har vÊret med til at fÄ 52 andre kunder sags frem i lyset, og at de nu fÄr de penge, de har ret til. Han tvivler dog stadigvÊk pÄ om fejlen nogensinde var kommet frem, hvis han ikke havde delt sin mistanke.

Har du mistanke om, at dit pensionsselskab ikke udbetaler det rigtige belÞb, sÄ kontakt os via denne kontaktformular.