Coronavirus

"Det står simpelthen i vejen" - Udenrigsministeriet sender klar appel til danskere

Der er op til 45 minutters ventetid på telefonerne. Det er lang tid, hvis man for alvor er i knibe, lyder det fra Udenrigsministeriet.

Udenrigsministeriet kommer nu med en klar appel til ferierende danskere i udlandet.

For mens danskere er fanget i de katastroferamte områder i Tyskland, Belgien og Holland, bliver telefonerne hos ministeriets borgerservice kimet ned af ferieglade landsmænd med langt mindre presserende spørgsmål.

- Det står simpelthen i vejen for, at vi kan bistå de danskere, som står i regulær krise rundt omkring i verden. Vi har brug for, at dem, der er presset, kan komme igennem, siger direktør Erik Brøgger Rasmussen.

Ingen søgemaskine

En af kerneopgaverne hos Udenrigsministeriets Borgerservice er at vejlede danskere, der for alvor er bragt i knibe uden for landets grænser.

Men medarbejderne oplever, at danskere i høj grad også ringer ind for at spørge til coronarestriktioner, generelle retningslinjer og alskens andre temaer. Og det er ifølge Erik Brøgger svært at varetage ministeriets egentlige opgave, hvis tiden i stedet går med at agere søgemaskine for danskere på solferie.

- Man behøver ikke ringe til borgerservice for at få at vide, om man skal bruge mundbind på stranden i Spanien, eller hvordan man udfylder en indrejseformular til Grækenland, siger Erik Brøgger Rasmussen.

Det er ikke godt at hænge i telefonen i tre kvarter, hvis man virkelig er presset og har brug for vores hjælp hurtigt

Erik Brøgger Rasmussen

Derfor lyder opfordringen, at danskerne så vidt muligt skal prøve selv at søge den viden frem, som de kan finde andre steder end hos Udenrigsministeriets Borgerservice.

Tusinder meldes savnet

Lige nu er mere end 100 mennesker omkommet, og over 1000 meldt savnet, efter enorme regnmængder er skyllet ned over det vestlige Tyskland og landene omkring.

Flere floder er gået over deres bredder, huse er styrtet sammen, og biler er svømmet af vejene på grund af massiv regn i området.

Hos Udenrigsministeriet har de ikke overblik over, hvor mange danskere der er berørt af oversvømmelserne. Men det seneste døgn har omkring tyve personer været igennem på linjen hos ministeriets borgerservice for at få råd.

Og de overrendte linjer kan resultere i, at nogle må vente længe på at komme igennem til den nødvendige krisevejledning.

Tre kvarter i krise

For selvom der er flere folk ved telefonerne end sædvanligt, har de mange danskere, der i øjeblikket ringer ind, resulteret i ventetider på helt op mod 45 minutter. Og derfor vil ministeriet gerne have sorteret de mindre akutte henvendelser fra.

- Det er ikke godt at hænge i telefonen i tre kvarter, hvis man virkelig er presset og har brug for vores hjælp hurtigt, siger Erik Brøgger Rasmussen.

Hvornår er det på sin plads at ringe til borgerservice?

- Det er det, hvis man er i krise. Vores vejledning ligger elektronisk på vores hjemmesider. Både på Udenrigsministeriet hjemmesider og på ambassadernes hjemmesider, og der er masser af links til lokale myndigheder, der kan give yderligere detaljer.

Erik Brøgger Rasmussen tilføjer, at Udenrigsministeriets Borgerservice ikke kan læse sig til mere end andre danskere. Kan man klare sig selv, bør man altså gøre det - så kan Udenrigsministeriets Borgerservice hjælpe dem, der ikke kan klare sig selv.