Samfund

30.000 danskere i farezonen efter fejl hos Philips: - Jeg har aldrig oplevet noget så amatøragtigt

Hollandske Philips undskylder til de danske kunder.

En kritisk fejl på nogle apparater til patienter med søvn- og vejrtrækningsproblemer har ramt op mod 35.000 danskere.

Det er en stribe apparater fra den hollandske industrikæmpe Philips, der har vist sig at være fejlbehæftede.

I værste fald betyder det, at patienterne kan risikere at indånde giftige og kræftfremkaldende midler, når de bruger apparaterne, lyder det fra Herlev Hospital.

Landets fem regioner er derfor i gang med at kontakte de patienter, der bruger de omfattede apparater.

Disse problemer kan resultere i alvorlig personskade

Philips

Kan være livstruende

Philips opdagede problemerne for flere måneder siden, og 26. april blev de berørte produkter tilbagekaldt i USA og Canada. Med nyheden fulgte meget stærke advarsler, selvom der ikke var registreret dødsfald.

- Disse problemer kan resultere i alvorlig personskade, som kan være livstruende, forårsage permanente handicap og/eller kræve medicinsk indgriben for at forhindre permanent handicap, oplyste Philips dengang.

Fejlen findes i et særligt lyddæmpende skum, der kan indeholde giftige partikler, og ifølge Philips risikerer patienterne at indånde de giftige stoffer fra skummet, når de bruger maskinen.

Allerede i april havde flere kunder da også klaget over sorte stumper og partikler i det luftrør, de ved hjælp af maskinen trækker vejret igennem, oplyser selskabet.

De fejlmeldte produkter

Fejlmelding fra Philips omfatter:

  • Dreamstation Auto CPAP
  • Dreamstation BIPAP autoSV
  • REMstar Auto 561P CPAP 60 serie
  • BIPAP AutoSV 951P 60 serie
  • REMstar Auto-A-Flex 551P CPAP, 50 serie
  • BIPAP AutoSV 951P 50 serie

Det er blandt andet folk med søvnapnø, som gør brug af maskinerne. En sygdom, hvor søvnen bliver forstyrret på grund af kvælningsanfald under søvnen. Apparaterne hjælper personer med søvnapnø til at kunne sove uden at få de ubehagelige anfald.

Og når maskinerne skal produceres, er Philips en stor spiller både på verdensplan og i Danmark.

Patienter mangler information

Herhjemme menes 80.000 danskere at lide af søvnapnø. Og i Dansk Søvnapnø Foreningen møder sagen skarp kritik fra formand Jørn Sørensen. Han fortæller, at foreningen generelt har et fint samarbejde med Philips i Danmark, men at forløbet de senere måneder har været under al kritik.

Ifølge Jørn Sørensen har der været store problemer med hjemmesiden til de berørte kunder. Flere fejl og døde links har betydet, at kunderne ikke har kunnet registrere deres produkter.

Jeg har aldrig set noget mere amatøragtigt i mit liv

Jørn Sørensen, formand i Dansk Søvnapnø Foreningen

Derudover har der manglet vigtig information på dansk, og det er et stort problem særligt for de mange tusinde patienter på 70-80 år, lyder det.

- Mange ringer ind og får fat i en, der taler engelsk, og det er de ikke særligt gode til. Jeg har aldrig set noget mere amatøragtigt i mit liv. Philips har været alt for sløve. Jeg har kontaktet dem og bedt dem om at tage sig sammen, siger formanden, der også har orienteret sine medlemmer på foreningens hjemmeside.

Jørn Sørensen anbefaler, at man kontakter den afdeling, hvor man modtager behandling, hvis man bekymret og har et af de fejlmeldte apparater. Samtidig understreger han dog, at fejlen ikke gør sig gældende i alle maskinerne.

Skiftet kurs flere gange

Også de danske myndigheder møder kritik for deres håndtering af sagen. Herlev Hospital var blandt de første i Danmark til at oplyse om problemet, og først 9. juli sendte Region Hovedstaden en meddelelse ud om de fejlmeldte produkter.

- Det er forfærdeligt, at der går så lang tid, før der bliver meldt noget ud, siger Jørn Sørensen.

Han fortæller, at regionerne hver især har sendt nogle retningslinjer ud, og det samme har en række privatklinikker.

TV 2 har fredag forsøgt at få en kommentar fra Region Hovedstaden, men det har ikke været muligt.

Sagen er ikke blevet mindre kritisk af, at Philips oprindeligt oplyste, at produkterne ikke måtte bruges af patienterne, men senere skiftede kurs til en frivillig tilbagekaldelse.

- Der har været en masse meldinger i øst og vest, og vi er stadig lidt forvirrede i foreningen. Der er mange derude, der er frustrerede over den her situation, men ikke rigtig kan gøre noget, siger Jørn Sørensen.

Apparaterne er ikke officielt tilbagekaldt i Danmark.

Vi beklager dybt enhver bekymring

Steve Klink, presseansvarlig i Philips

Sagen har indtil videre været en dyr fornøjelse for Philips, der regner med at bruge et år på at få løst problemet. Allerede tilbage i april fortalte administrerende direktør Frans van Houten i en meddelelse, at selskabet har hensat 1,9 milliarder kroner på grund af problemet.

Undskyld

Philips oplyser i en mail til TV 2, at de er meget kede af sagen og de bekymringer, patienterne oplever som følge af sagen.

- Vi beklager dybt enhver bekymring, som patienter oplever på grund af de foranstaltninger, vi træffer for at løse problemet, skriver presseansvarlig Steve Klink.

- Vi undskylder for, at den første information kun var på engelsk, og vi har arbejdet hårdt for at løse det.

Han forklarer den manglende løsning til de mange tusinde patienter herhjemme og i udlandet med, at der samlet er omkring 3,5 millioner apparater, der er ramt globalt, og at der er forskellige krav fra land til land.

Virksomheden går i gang med at ombytte og reparere de ramte apparater, så snart de har grønt lys fra myndigheder, skriver Steve Klink, der anbefaler kunderne at gå til deres egen læge med bekymringerne.