Samfund

Nyt EU-forslag kan få os til at gentænke bilferien, siger cheføkonom

I nogle EU-lande halter infrastrukturen så langt bagefter, at det kan blive et problem, mener FDM.

Hvis det står til EU-Kommissionen, skal det være helt og aldeles slut med salg af benzin- og dieselbiler i alle EU-lande fra 2035.

Forslaget, der blev fremsat onsdag, bliver modtaget med glæde hos blandt andet Klimarådet og Dansk Industri. Men der er lang vej endnu, før det eventuelt bliver vedtaget, og man kan konkludere, om det bliver en succes.

Hos bilejernes organisation FDM er de dog overordnet tilfredse med Kommissionens forslag, som de kalder for "en sejr for Danmark".

I nogle EU-lande halter de totalt efter os

Ilyas Dogru, cheføkonom hos FDM

Alligevel er der ifølge organisationen nogle udfordringer ved det nye forslag om at vinke farvel til de benzin- og dieseldrevne biler. Det gælder især, når det kommer til at kunne oplade sin elbil på turen ned gennem Europa.

Det er nemlig langt fra alle lande, der er lige så godt rustede med ladestationer til en fremtid fuld af elbiler, som vi er det i Danmark.

- Bilister i Norden er klar til at tage springet, men i nogle EU-lande halter de totalt efter os, lyder det fra cheføkonom i FDM, Ilyas Dogru.

Stor forskel mellem rige og fattige lande

Som det ser ud lige nu, kan det blive et problem for nogle lande - og det er især mellem rige og fattige EU-lande, at forskellen i infrastrukturen er stor.

Ifølge Europas største lobbyorganisation inden for bilindustrien, ACEA, er det blandt andet i Polen, Spanien, Grækenland og Bulgarien, at de halter efter, mens Holland, Frankrig og Tyskland har garderet sig med en stor andel ladestationer.

- Derfor kan vi reelt set havne i en situation i fremtiden, hvor folk må ændre rejsevaner afhængigt af ladeinfrastrukturer, siger Ilyas Dogru.

EU vil dog forsøge at imødekomme den udfordring ved at at kræve, at medlemslandene sikrer, at el-billister kan få adgang til ladestandere for hver 60 kilometer motorvej, mens brintbiler skal kunne lades op for hver 150 kilometer.

Det er en byggeklods til at nå den europæiske målsætning, men det vil også hjælpe Danmark

Sebastian Mernild, professor i klimaforandringer på Syddansk Universitet

Professor: Kan hjælpe Danmark på vej

Selvom der endnu ikke er vedtaget noget i EU, er der gode takter i forslagene. Det mener Sebastian Mernild, der er prorektor og professor i klimaforandringer på Syddansk Universitet.

- Vi ved, hvordan CO2-udledningen påvirker klimasystemet og gør det mere ekstremt. Derfor er det også vigtigt, at vi bevæger os væk fra de fossile biler og over i mere bæredygtig transport, siger han til TV 2.

Professor i klimaforandringer mener, at det er den rigtige vej, EU forsøger at gå. Video: Albert Schmidt Møller

Ifølge professoren er det for tidligt at sige, hvorvidt forslagene vil have den ønskede effekt. Det skyldes, at det i høj grad kommer an på, hvilke virkemidler der bliver taget i brug.

- Enten bruger de pisken og tvinger folk, eksempelvis med afgifter, eller også ser de på, hvordan man kan udvikle infrastrukturen, brugen af bæredygtig transport og elbiler, siger Sebastian Mernild.

Han er dog ikke i tvivl om, at EU's fokus på sagen også vil gavne Danmarks målsætning om en 70 procents reduktion i CO2-udledningen inden 2030.

- Det er en byggeklods til at nå den europæiske målsætning, men det vil også hjælpe Danmark på vej, siger Sebastian Mernild.