Samfund

Fans må se langt efter landsholdstrøjer - op til måneders ventetid

Mens landsholdstrøjerne er udsolgt, kan man stadig købe fan-grej. Hummel kalder det ”et plaster på såret”.

Kasper Schmeichel, Yussuf Poulsen og Pierre-Emile Højbjerg sang det allerede inden EM.

Da de på sommerens slutrundesang fra Alphabeat, 'Danmarks Dynamite', blev spurgt, hvad man skulle tage på, hvis man skulle i Parken for at se landsholdet spille, lød svaret:

- Den rødhvide trøje, der passer alle mand.

Selvom sangen først udkom, lige inden slutrunden gik i gang, må man sige, at danskerne har taget tøjrådet til sig.

Faktisk i en sådan grad, at trøjesponsor Hummel må melde alt udsolgt, selvom de har fået fremstillet langt flere trøjer end op til for eksempel VM i Rusland for tre år siden.

- Vi var forberedt på en fantastisk fodboldsommer med EM på hjemmebane, men der er ingen tvivl om, at den store efterspørgsel på landsholdstrøjer er kommet bag på os, skriver Morten Lund, der er marketingsmanager for sport og sponsorater ved Hummel, i en mail til TV 2.

Han peger på, at den danske succes har skabt en efterspørgsel ulig alt Hummel tidligere har oplevet, og han er derfor ikke i tvivl om, at der kunne være blevet solgt mange flere landsholdstrøjer, end tilfældet er.

- Vi har gjort alt, hvad der står i vores magt

Allerede i løbet af EM-slutrundens indledende runde måtte flere sportsbutikker strække våben og melde udsolgt.

Det har fået flere til at spørge, hvorfor Hummel ikke bare har fremstillet nogle flere trøjer, men så simpelt er det ikke, fortæller Morten Lund.

For det første er alt ved landsholdstrøjerne specialfremstillet. Det gælder lige fra den røde farve til DBU-logoet, skriver han. Desuden benytter Hummel sig af en række leverandører, der, ifølge tøjmærket selv, er specialister på hvert deres område.

Endeligt skal trøjerne fragtes til Danmark, og derfor kan processen ikke lige klares i løbet af en slutrunde.

- Vi har gjort alt, hvad der står i vores magt for at få trøjerne hjem hurtigst muligt, men det tager desværre så lang tid, at det ikke er muligt at få dem på lager under slutrunden, skriver Morten Lund.

Mikkel Damsgaard i den hvide udebanetrøje fra sejren over Tjekkiet.

Tirsdag blev der dog åbnet på den officielle landsholdsshop for forudbestillinger af hjemmebanetrøjer og den særlige tredjetrøje, der er rød med forskellige sorte striber på både for- og bagsiden.

Hummel forventer at kunne have en sending af disse klar i slutningen af juli eller starten af august.

Hvis man hellere vil have den hvide udebanetrøje, som de danske drenge var iklædt i sejrene over Wales og Tjekkiet, skal man dog på nuværende tidspunkt vente til september.

Slogantrøjer er anderledes

Udover landsholdstrøjerne er forskelligt fan-merchandise også i høj kurs.

I forbindelse med det danske avancement gennem turneringen er det gamle Olsen-banden-citat ”Vi skal ikke hjem! Vi skal videre” ikke kun blevet brugt i slagsange, men også påtrykt T-shirts.

På landsholdsshoppen kan man også finde andre trøjer, der er en del af den såkaldte fankollektion. Det drejer sig blandt andet om hvide trøjer med tekster fra de såkaldte 'Lidt til lægterne'-sange påtrykt.

Ifølge Morten Lund oplever Hummel ”generelt en kæmpe efterspørgsel på DBU-varer, og det har især taget til ved de seneste kampe”. Han fortæller, at den slags trøjer kan fremstilles hurtigere end spillertrøjerne:

- Som et plaster på såret sørger vi dog hele tiden for at opdatere den officielle DBU fan-kollektion. Mange af disse trøjer er vores standardvarer med print på, og det betyder, at vi kan agere hurtigere på denne type produkter.