Gældskaos i Danske Bank

Danske Bank kompenserer inkassokunder med millioner

Banken forventer at yderligere 10.000-15.000 kunder skal have penge tilbage.

Gældssagen i Danske Bank vokser.

Antallet af kunder, der gennem årene har betalt for meget tilbage til banken, ventes at være det dobbelte af, hvad banken hidtil har meldt ud. Ydereligere 10.000 - 15.000 kunder forventes at have penge til gode fra banken.

Det oplyser Danske Bank i en pressemelddelse.

I efteråret kunne TV 2 i samarbejde med Berlingske afsløre, at banken i årevis har opkrævet for meget gæld fra dens mest sårbare kunder, og at banken har kendt til i hvert fald en del af problemerne siden 1992. I den forbindelse lovede banken, at arbejdet med at gennemgå kundernes sager senest ville være afsluttet i udgangen af juni i år.

Har du et fortroligt tip?

TV 2 driver en af landets største undersøgende redaktioner. Vi beskytter altid kilder, der deler fortrolige oplysninger. Hvis du vil dele fortrolig viden eller følsomme dokumenter med os, kan du se her, hvordan det kan lade sig gøre fortroligt og sikkert.

I dag er meldingen fra banken, at arbejdet med at gennemgå de tusindvis af gældssager vil strække sig ind i 2022.

Lars Krull, der er bankekspert og seniorrådgiver ved Aalborg University Business School, undrer sig over, at banken først kommer med de nye oplysninger i dag, hvor banken efter planen ellers skulle have været alle gældssagerne igennem.

Henter data...

- Det er simpelthen for ringe og uacceptabelt med en organisation af den størrelse og vigtighed for Danmark, at banken ikke i første omgang havde dannet sig et bedre overblik over det mulige omfang og skaderne, siger han til TV 2.

I Danske Bank beklager Peter Rostrup-Nielsen, der leder oprydningsarbejdet, at kunderne nu har udsigt til at vente i yderligere knap et år på at få afklaring.

- Det er på ingen måde tilfredsstillende, og vi beklager meget, at vores inkassokunder må vente i længere tid med at få en endelig afklaring, siger Peter Rostrup-Nielsen i bankens pressemeddelelse.

Yderligere problemer

Af pressemeddelelsen fremgår det også, at banken har fundet yderligere 13 problemstillinger, der kan have ført til, at kunder har betalt for meget tilbage til banken. Samlet set er der nu 27 fejltyper, der skal undersøges nærmere. Banken afviser ikke, at der kan dukke yderligere problemstillinger op i undersøgelsen af sagen.

Bankens foreløbige undersøgelser viser, at næsten samtlige 254.000 sager i gældssystemet er berørt fejlene, og at gældsposterne dermed har været registreret forkert.

Siden efteråret sidste år har banken identificeret 6300 kunder, der i gennemsnit har fået udbetalt 5700 kroner fra banken. Det største beløb, en kunde indtil nu har modtaget, er på 94.298 kroner.

Finder problemer i Norge

Danske Bank afviste i første omgang, at der skulle være problemer med bankens gældsinddrivelse i de øvrige skandinaviske lande, men af pressemeddelelsen fremgår det, at banken nu har identificeret mulige problemer for bankens norske kunder.

Banken oplyser i pressemeddelelsen, at op til 190.000 kunder kan være ramt af fejl i rykkergebyrer i bankens norske afdeling.