Samfund

Ny Limfjordsforbindelse møder lokal modstand

Lokale kræfter frygter blandt andet for konsekvenserne for naturen. Borgmester er dog glad og siger, at forbindelsen vil løse trafikale udfordringer.

I 2025 begynder arbejdet med at lave en ny Limfjordsforbindelse over øen Egholm i Nordjylland.

Sådan lyder det i en infrastrukturplan, som regeringen og Folketingets partier mandag kunne præsentere på et pressemøde.

Dermed sættes der et længe ventet punktum i en mere end 50 år lang diskussion.

Men beslutningen vækker ikke lige stor begejstring hos alle nordjydere. Hverken blandt flere borgere og lokalpolitikere.

- Det synes jeg er meget problematisk. Det er en alt for dyr løsning, som heller ikke løser de trafikale problemer, lyder det fra Radikale Venstres byrådskandidat i Aalborg Daniel Nyboe Andersen til TV 2 Nord.

Han har sammen med resten af partiet i kommunen været imod en tredje Limfjordsforbindelse over Egholm og har været med til flere demonstrationer arrangeret af lokale modstandere.

Det bliver en hård kamp, men det er ikke slut endnu

Daniel Nyboe Andersen, Radikale Venstres byrådskandidat i Aalborg Kommune

Uenigheder i Radikale Venstre

Men selvom det radikale bagland i Aalborg Kommune er utilfredse med, at der nu skal afsættes syv milliarder kroner til at bygge den 20 kilometer lange forbindelse, bakker de radikale folketingspolitikere op om aftalen.

Det stod klart på pressemødet.

- Nu er det endelig lykkedes os, efter flere års lokalt pres, at få overtalt vores partifæller på Christiansborg til at forstå, at det er en dårlig ide med en motorvej over Egholm. Men de har jo så ikke prioriteret det nok til, at de vil stå uden for en aftale, siger Daniel Nyboe Andersen og kalder situationen for træls.

Han fastholder dog, at selvom det bliver svært at omstøde beslutningen, har han endnu ikke opgivet håbet.

- Det bliver en hård kamp, men det er ikke slut endnu, siger han.

Lokale modstandere giver ikke op

Flere lokale borgere udtrykker også stor utilfredshed.

Således fortæller protestgruppen "Borgerbevægelsen mod en motorvej i Egholmlinjen" til TV 2 Nord, at de ikke har tænkt sig at give op, før motorvejen står der.

Gruppen føres an af Louise Faber, der normalt arbejder som advokat, og hun understreger, at beslutningen er en politisk aftale, der ikke har noget med den juridiske proces at gøre.

Det vil sige, at den endelige vedtagelse stadig kan blive forhindret, og Louise Faber mener derfor, at kampen på ingen måde er tabt.

- De kan vedtage, hvad de vil i et trafikforlig, og det har de også gjort mange gange før. Det her er det tredje forlig, vi har haft siden 2011, siger hun til TV 2 Nord.

Hun tror ikke på, at det vil lykkes regeringen at få lavet en egentlig anlægslov, blandt andet fordi VVM-redegørelsen, der skal undersøge, hvordan byggeriet påvirker miljøet, ikke lever op til kravene i forhold til niveau og kvalitet.

Frygter konsekvenser for naturen

Modstanden mod projektet har især været rettet mod, at øen Egholm bliver skåret over af en firesporet motorvej. Der er frygt for, hvad det vil få af konsekvenser for naturen.

Aalborgs borgmester, Thomas Kastrup-Larsen (S), er dog overbevist om, at motorvejen og natur godt kan gå hånd i hånd.

- Jeg har lyttet til de mange forskellige kritiske røster, der har været fremme, og jeg har stor respekt for deres udsagn og følelser omkring det her. Derfor vil vi også have som mål at lave mere natur på Egholm, selv om den tredje forbindelse kommer, siger han til Ritzau.

Borgmesteren er alt i alt glad for aftalen. Han mener, det er afgørende med den nye forbindelse, fordi trafikken gennem Limfjordstunnelen ifølge ham sander til.

- Vi har massive problemer med den fjordkrydsende trafik, og det har et kæmpe potentiale for erhvervsudviklingen med den tredje forbindelse, siger han til Ritzau.

Rekordstor antal høringssvar

Vejprojektet, der har været på tegnebrættet i mange år, slog tidligere på året ny dansk rekord i antallet af høringssvar, da næsten 7800 svar tikkede ind.

Høringssvar er skriftlige kommentarer, som privatpersoner såvel som organisationer kan indsende i forbindelse med en høring over et udkast til et nyt lovforslag.

- Typisk kommer der maksimalt et par hundrede høringssvar, når vi har en VVM-redegørelse i høring. Dette her er langt, langt flere end normalt, sagde projektleder i Vejdirektoratet Niels Fejer Christiansen til TV2 Nord i april.

Og med så mange høringssvar forventede Vejdirektoratet i april, at der vil gå et par måneder før høringsnotatet er færdigt – i skrivende stund er det stadig i gang med at blive behandlet.

Gravearbejdet til motorvejen skal ifølge aftalen gå i gang i 2025. Vejdirektoratet skønner, at arbejdet vil vare cirka otte år.

Alternativet, Enhedslisten og SF støtter ikke en tredje Limfjordsforbindelse. Alternativet og Enhedslisten står desuden uden for alle vejprojekter i aftalerammen.