Samfund

Fejl i over tusind danskeres vaccinationer: - Jeg er vred og frustreret

82-årig kræftpatient er langtfra den eneste, som har oplevet problemer.

Da Hans Dalgaard fik sit andet stik med Moderna-vaccinen i februar, så han sin verden åbne sig op igen.

Med sine 82 år og en igangværende kræftbehandling er han i risikogruppen for et svært forløb med coronavirus, og han havde derfor været varsom for at undgå sygdommen.

Men den nye frihed forsvandt hurtigt igen, da han efter to uger ved en tilfældighed fandt ud af, at han var blevet fejlvaccineret. Der var nemlig gået for kort tid mellem de to stik, han havde fået – og vaccinen var derfor ugyldig.

- Jeg er vred og frustreret. Det er noget rigtig skuddermudder, siger han til TV 2.

Og Hans Dalgaard er langtfra den eneste, som har oplevet problemer.

Jeg ved stadig ikke, hvor lang tid der går, før jeg får noget at vide

Hans Dalgaard

1150 fejl

Hos Statens Serum Institut har de registreret omkring 1150 tilfælde med fejl i vaccinationerne eller registreringerne. Det viser en aktindsigt, som TV 2 har fået.

Der er sket flest fejl i forbindelse med Pfizer-vaccinen, som også er den mest anvendte vaccine. Her er 450 personer blevet registreret med to vacciner på én dag. En udfordring, som ifølge Statens Serum Institut formentlig betyder, at de pågældende kun har modtaget et stik med vaccinen.

Har du hørt eller set noget, som du mener, at TV 2 skal vide?
Tak for din henvendelse.

110 af fejlvaccinationerne skyldes, at der er gået for kort tid mellem stikkene med Moderna-vaccinen. Ligesom det er tilfældet for Hans Dalgaard.

Ofte er vaccinen blevet givet med 21 dages mellemrum i stedet for 28. Det skyldes ifølge instituttet sandsynligvis, at de tre uger er minimumsintervallet for en anden vaccine – nemlig Pfizer. Og derfor kan der være opstået forvirring.

Fejlene er sket på tværs af landet, og Statens Serum Institut har oplyst de forskellige regioner om problemerne. Derfor ligger det nu på deres bord at finde ud af, om der er tale om fejlregistrering. Hvis ikke, skal regionerne finde en løsning på, hvad der skal ske med de borgere, som har lagt arm til de fejlagtige stik.

Hvad skal der ske?

Hans Dalgaard har ikke et NemID og kontaktede derfor Region Syddanmarks vaccinecenter, da han fik en invitationen til vaccination i sin postkasse. Her hjalp de ham med at booke tider til de to stik, som vaccinen kræver for at virke optimalt.

Men der var kun 24 dage mellem tiderne i stedet for de 28 dage, som Moderna-vaccinen foreskriver. Og det betyder, at Hans Dalgaard ikke kan anses for at være færdigvaccineret.

Det var dog først to måneder efter sidste stik, at den sandhed gik op for den 82-årige, da han igen kontaktede regionens vaccinecenter, fordi han endnu ikke havde modtaget sit coronapas.

Det værste er nu, at jeg ikke kan få en afklaring

Hans Dalgaard

Venter på afklaring

Men selvom fejlen med hans vaccination var blevet opdaget, kunne den 82-årige ikke få svar på, hvad næste skridt for ham skulle være.

På trods af at han gennem flere måneder ringede til regionen for at blive klogere, endte han med forskellige forklaringer og endnu større forvirring. Indtil han slutteligt fik at vide, at regionen vil kontakte ham, når de er blevet klogere på, hvornår han kan tilbydes en ny tid til vaccination.

- Jeg er ærgerlig og ked af det. Jeg ved stadig ikke, hvor lang tid der går, før jeg får noget at vide. Der kan jo gå uger eller måneder, siger Hans Dalgaard.

I dag er det tre måneder siden, at han fik sit andet stik. Men på grund af uvisheden har han indrettet sit liv som før vaccinen. Med afstand, forbehold og risikogrupperestriktioner.

Et vilkår, der betyder, at han endnu ikke ved, om det bliver muligt at fejre sit forestående diamantbryllup.

- Hvis vaccinationen var gået efter planen, ville vi være i fuld gang med planlægningen, siger han og fortsætter:

- Men det værste er nu, at jeg ikke kan få en afklaring. Jeg står bare i stampe.

It-fejl er rod til problem

Region Syddanmark har ikke haft mulighed for stille op til interview, men har sendt et skriftligt svar til TV 2 på baggrund af sagen. Her kalder koncerndirektør i regionen, Kurt Espersen, det for “ikke tilfredsstillende”, at Hans Dalgaard har søgt svar så længe uden at få en afklaring om sin vaccination.

- Der kan selvfølgelig være tilfælde, hvor det kan være svært at svare så kort og præcist, som vi gerne vil. Der skal vi sikre os, at borgeren får god hjælp til trods, siger han.

Det er ifølge koncerndirektøren en it-fejl, som ligger til grund for, at nogle borgere har oplevet at få vaccinationstider med for kort tid imellem. En fejl, som nu er rettet, så det ikke længere er muligt for regionens bookere at lægge aftalerne ind i et forkert tidsrum.

Regionen afventer nu navnene på de fejlvaccinerede. Herefter vil de kontakte de pågældende personer og tage stilling til de næste skridt, lyder det fra Kurt Espersen.