Fejl i over tusind danskeres vaccinationer: - Jeg er vred og frustreret

16x9
Arkiv. Foto: Henning Bagger / Ritzau Scanpix

82-Ă„rig krĂŠftpatient er langtfra den eneste, som har oplevet problemer.

Da Hans Dalgaard fik sit andet stik med Moderna-vaccinen i februar, sÄ han sin verden Äbne sig op igen.

Med sine 82 Är og en igangvÊrende krÊftbehandling er han i risikogruppen for et svÊrt forlÞb med coronavirus, og han havde derfor vÊret varsom for at undgÄ sygdommen.

Men den nye frihed forsvandt hurtigt igen, da han efter to uger ved en tilfĂŠldighed fandt ud af, at han var blevet fejlvaccineret. Der var nemlig gĂ„et for kort tid mellem de to stik, han havde fĂ„et – og vaccinen var derfor ugyldig.

- Jeg er vred og frustreret. Det er noget rigtig skuddermudder, siger han til TV 2.

Og Hans Dalgaard er langtfra den eneste, som har oplevet problemer.

Jeg ved stadig ikke, hvor lang tid der gÄr, fÞr jeg fÄr noget at vide

Hans Dalgaard

1150 fejl

Hos Statens Serum Institut har de registreret omkring 1150 tilfÊlde med fejl i vaccinationerne eller registreringerne. Det viser en aktindsigt, som TV 2 har fÄet.

Der er sket flest fejl i forbindelse med Pfizer-vaccinen, som ogsÄ er den mest anvendte vaccine. Her er 450 personer blevet registreret med to vacciner pÄ én dag. En udfordring, som ifÞlge Statens Serum Institut formentlig betyder, at de pÄgÊldende kun har modtaget et stik med vaccinen.

Har du hĂžrt eller set noget, som du mener, at TV 2 skal vide?
Tak for din henvendelse.

110 af fejlvaccinationerne skyldes, at der er gÄet for kort tid mellem stikkene med Moderna-vaccinen. Ligesom det er tilfÊldet for Hans Dalgaard.

Ofte er vaccinen blevet givet med 21 dages mellemrum i stedet for 28. Det skyldes ifĂžlge instituttet sandsynligvis, at de tre uger er minimumsintervallet for en anden vaccine – nemlig Pfizer. Og derfor kan der vĂŠre opstĂ„et forvirring.

Fejlene er sket pÄ tvÊrs af landet, og Statens Serum Institut har oplyst de forskellige regioner om problemerne. Derfor ligger det nu pÄ deres bord at finde ud af, om der er tale om fejlregistrering. Hvis ikke, skal regionerne finde en lÞsning pÄ, hvad der skal ske med de borgere, som har lagt arm til de fejlagtige stik.

Hvad skal der ske?

Hans Dalgaard har ikke et NemID og kontaktede derfor Region Syddanmarks vaccinecenter, da han fik en invitationen til vaccination i sin postkasse. Her hjalp de ham med at booke tider til de to stik, som vaccinen krĂŠver for at virke optimalt.

Men der var kun 24 dage mellem tiderne i stedet for de 28 dage, som Moderna-vaccinen foreskriver. Og det betyder, at Hans Dalgaard ikke kan anses for at vĂŠre fĂŠrdigvaccineret.

Det var dog fÞrst to mÄneder efter sidste stik, at den sandhed gik op for den 82-Ärige, da han igen kontaktede regionens vaccinecenter, fordi han endnu ikke havde modtaget sit coronapas.

Det vÊrste er nu, at jeg ikke kan fÄ en afklaring

Hans Dalgaard

Venter pÄ afklaring

Men selvom fejlen med hans vaccination var blevet opdaget, kunne den 82-Ärige ikke fÄ svar pÄ, hvad nÊste skridt for ham skulle vÊre.

PÄ trods af at han gennem flere mÄneder ringede til regionen for at blive klogere, endte han med forskellige forklaringer og endnu stÞrre forvirring. Indtil han slutteligt fik at vide, at regionen vil kontakte ham, nÄr de er blevet klogere pÄ, hvornÄr han kan tilbydes en ny tid til vaccination.

- Jeg er Êrgerlig og ked af det. Jeg ved stadig ikke, hvor lang tid der gÄr, fÞr jeg fÄr noget at vide. Der kan jo gÄ uger eller mÄneder, siger Hans Dalgaard.

I dag er det tre mÄneder siden, at han fik sit andet stik. Men pÄ grund af uvisheden har han indrettet sit liv som fÞr vaccinen. Med afstand, forbehold og risikogrupperestriktioner.

Et vilkÄr, der betyder, at han endnu ikke ved, om det bliver muligt at fejre sit forestÄende diamantbryllup.

- Hvis vaccinationen var gÄet efter planen, ville vi vÊre i fuld gang med planlÊgningen, siger han og fortsÊtter:

- Men det vÊrste er nu, at jeg ikke kan fÄ en afklaring. Jeg stÄr bare i stampe.

It-fejl er rod til problem

Region Syddanmark har ikke haft mulighed for stille op til interview, men har sendt et skriftligt svar til TV 2 pĂ„ baggrund af sagen. Her kalder koncerndirektĂžr i regionen, Kurt Espersen, det for “ikke tilfredsstillende”, at Hans Dalgaard har sĂžgt svar sĂ„ lĂŠnge uden at fĂ„ en afklaring om sin vaccination.

- Der kan selvfÞlgelig vÊre tilfÊlde, hvor det kan vÊre svÊrt at svare sÄ kort og prÊcist, som vi gerne vil. Der skal vi sikre os, at borgeren fÄr god hjÊlp til trods, siger han.

Det er ifÞlge koncerndirektÞren en it-fejl, som ligger til grund for, at nogle borgere har oplevet at fÄ vaccinationstider med for kort tid imellem. En fejl, som nu er rettet, sÄ det ikke lÊngere er muligt for regionens bookere at lÊgge aftalerne ind i et forkert tidsrum.

Regionen afventer nu navnene pÄ de fejlvaccinerede. Herefter vil de kontakte de pÄgÊldende personer og tage stilling til de nÊste skridt, lyder det fra Kurt Espersen.