Samfund

Festivalleverandører bliver klemt – en kold spand vand i hovedet

Mange millioner bliver hvert år brugt hos virksomheder, der får festivaler til at fungere. Igen i år kan de stå uden job.

Om det er en madbod på Roskilde Festivalen, lys og scene til Tønder Festival eller toiletter på Tinderbox, så er mange virksomheder og mennesker dybt afhængige af indtægterne fra festivalsæsonen, der løber fra maj til september.

Nyheden, om at regeringens eksperter ikke kan anbefale store festivaler over sommeren, lander tungt hos mange andre end bare de gæster, arrangører og kunstnere, der har ventet i spænding.

Morten Lind er indehaver af virksomheden STC Scener, Lys og Lyd, som leverer udstyr til festivaler til det, han kalder mellemstørrelsen med 5000-10.0000 deltagere.

Nærmest i chok efter dagens melding

Og ifølge ham, er det en hård melding, der i dag landede.

- Vi er jo nærmest i chok. Vi har jo højsæson fra maj til september. Vi havde ikke forestillet os, at vi skulle gå igennem det her en gang til, siger han til TV 2 og henviser til, at festivalsæsonen også sidste år blev aflyst på grund af coronapandemien.

Morten Lind har beskæftiget sig med sceneudstyr i mere end 35 år. Sidste år modtog han 119.000 kroner i hjælpepakker fra regeringen. Til sammenligning omsatte han for cirka 3,5 millioner kroner året før. Derfor håber han, at regeringen har hjælp klar, hvis den følger anbefalingerne.

- Det er en spand koldt vand i hovedet. Sidste år var kravet til hjælpepakkerne, at vi kunne fremvise aftaler, som blev aflyst, men i år har ingen turdet hyre i forvejen. Så vi håber, at regeringen får gennemtænkt nogle gode hjælpepakker, for mange af os er på smertegrænsen, siger Morten Lind.

Spaghetti udgør 95 procent af indtægterne

Ved Roskilde Festivalen i 2018 solgte Himmelev Volleyballklub 16.000 portioner spaghetti gennem et hold af frivillige fra klubben og folk udefra, der hjælper mod en adgangsbillet til festivalen.

Og selvom klubben har forsøgt at ruste sig til endnu et år uden festival, er beskeden hård, siger Sanni Nielsen, der er formand i klubben. Hun vurderer, at omkring 95 procent af klubbens budget kommer fra Roskilde Festival.

- Det er enormt ærgerligt. Vores bod er både et socialt og økonomisk samlingspunkt for klubben. Vi har gennem et stykke tid kalkuleret med en aflysning, som vi ser det her er. Men vi har været nødt til at forberede så godt som muligt på eventuel Roskilde Festival.

Himmelev Volleyballklub har haft deres ugentlige bod på dyreskuepladsen siden 1981 og beskæftiger mere end 100 frivillige uden for klubben under festivalen. Men Sanni Nielsen understreger, at klubben er bedre stillet end de fleste.

- For mange af foreningerne, der plejer at være derude, vil det være et kæmpe økonomisk slag med endnu en aflysning. Vi har en god økonomi, så vi skal nok komme igennem det næste år, selvom det tærer på klubbens egenkapital, fortæller hun.

Toiletvogne på tværs af landet

Kim Godiksens firma leverer materiel til events og alle de store hjemlige festivaler. Og han er bekymret over udsigten til en sommer uden festivitas og musik.

- Hele vores forretning er baseret på festivalsæsonen, så det stiller os meget, meget dårligt.

Han efterlyser, at regeringen tidligere havde udstukket en plan for de mange festivaler og næringsdrivende, der har det som forretning.

- Det er meget mærkeligt, at vi nu står her i slutningen af april, uden at regeringen har meldt noget ud. Det kræver et halvt år at arrangere festivaler. De stikker os blår i øjnene, men bliver ved med at sylte os.

Brancheorganisation: En "iskold klud i ansigtet"

Brancheorganisationen SMVdanmark, der organiserer 18.000 små og mellemstore virksomheder, kalder meldingen til festivalbranchen for en "iskold klud" i branchen.

Direktør Jakob Brandt peger på, at der skal indføres en 12 måneders referenceperiode. Hvilket vil sige, at når man opgør omkostningsnedgangen for de virksomheder, der rammes af restriktioner, så skal det sammenlignes med, hvad de normalt har i omsætning i en normal 12-måneders periode og ikke som sæsonbetonet omsætningstab.

- Ellers svarer det til at sige til juletræshandleren, at han ikke må sælge juletræer i december, men han godt må resten af året, og så får han kompensation, som om december er en gennemsnitsmåned, siger Jakob Brandt.