Samfund

Danskere ventede forgæves i 13 timers kø til byggepulje: - Det er at gøre grin med folk

Energistyrelsen erkender fejlslagen kommunikation, men understreger, at det ikke har været muligt at snyde sig foran i køen, som mange påstår.

Onsdag klokken 10.00 åbnede bygningspuljen for ansøgninger om tilskud til energioptimerende projekter. 13 timer efter var puljen tømt for samtlige 250 millioner kroner.

Og det gik ikke udramatisk for sig.

På slaget 10, da puljen åbnede, var knap 40.000 danskere i kø, men fordi systemet ikke kunne håndtere flere end et par hundrede ad gangen, blev det en yderst langsommelig proces.

Faktisk nåede kun cirka 8000 danskere igennem, inden puljen var tømt, og det betød op til 13 timers spildtid foran computeren for langt de fleste.

Gennem dagen modtog TV 2 op mod 40 mails fra vrede ansøgere, der ville gøre opmærksom på den lange ventetid. Derudover mente flere, at det havde været muligt at snyde sig foran i køen.

- Det er virkelig en unfair fordel for dem, der har klikket på linket før klokken 10. Puljen var i praksis opbrugt, før den overhovedet kunne søges, lød det i en mail.

Jeg troede, det var en joke. Hvordan kunne så mange mennesker være foran os, når vi var så hurtige?

Ulrich Juhl, ansøger til Bygningspuljen

Energistyrelsen oplyser til TV 2, at 30.000 ansøgere tilgik siden før tid og blev placeret i et såkaldt "venterum". Den gruppe og dem, som tilgik siden senest 15 sekunder over 10, blev blandet og fik et vilkårligt nummer i køen.

I praksis betyder det, at ingen, der har klikket på linket senere end 15 sekunder over 10, har haft en chance for at få del i puljen.

Den melding vækker vrede dagen derpå.

Hvad er 'Bygningspuljen'?

  • Puljen er en udmøntning af to politiske aftaler fra henholdsvis 2018 og 2020. Formålet er at sænke danskernes energiforbrug, så regeringens mål om 70 procent CO2-reduktion i 2030 nås. 
  • Der gives overordnet tilskud til tre ting: 1) Skift af varmekilde, 2) isolering af klimaskærm og 3) optimering af boligens drift. 
  • I 2020 var der afsat 245 millioner kroner i puljen. Det beløb er steget til 675 millioner kroner i 2021. 
  • Puljen bliver delt over tre runder. Den første runde var 7. april. Dernæst i august og oktober.  

Føler sig til grin

En af de danskere, som havde set frem til at få del i puljen, er 60-årige Ulrich Juhl fra Næstved.

Han og hans kone ville søge tilskud til en varmpumpe, men vidste godt, at puljen var særdeles populær. Derfor sad de begge klar ved tasterne klokken 10.

De fik sig dog noget af et chok, da kønummeret viste 29.342.

- Jeg troede, det var en joke. Hvordan kunne så mange mennesker være foran os, når vi var så hurtige, tænkte jeg, siger Ulrich Juhl til TV 2.

Men den var god nok.

Dagen igennem måtte parret sidde klistret til skærmen, fordi nummeret kun ville være gyldigt i 20 minutter, når de kom igennem køen. Faktisk endte Ulrich Juhl, som er selvstændig, med at blive hjemme hele dagen.

Det fortryder han nu bittert, fordi de kom aldrig igennem køen, før puljen var opbrugt.

- Jeg synes, det er at gøre grin med folk. Alle de timer, folk har brugt på det her, må koste samfundet mere i strøm og tabt arbejdskraft end selve tilskuddet, siger han.

Da TV 2 fortæller Ulrich Juhl, at det har været muligt at tilgå et venterum inden klokken 10, bliver han forarget. Det var hans klare opfattelse, at man slet ikke kunne trykke på linket før klokken 10.00, fordi det havde han læst på hjemmesiden Sparenergi.dk, hvor man søger.

Og det har Ulrich Juhl ret i.

På Sparenergi.dk stod der: Bygningspuljen åbner for ansøgninger onsdag 7. april 2021 kl. 10.00. Midlerne tildeles efter først-til-mølle-princippet.

Således fremgik intet om et venterum inden ansøgningen, og det beklager Energistyrelsen nu.

Erkender dårlig kommunikation

Ifølge Hedi Koch, som er enhedschef i Energistyrelsen, er de blevet overvældet at den voldsomme interesse for puljen, som pressede ansøgningsportalen og gjorde ventetiden meget lang.

Hun erkender, at styrelsen ikke har været tydelig nok i sin kommunikation omkring køsystemet.

- Vi har prøvet at oplyse så godt som muligt, men vi skulle have gjorde det klart, at man kunne tilgå et venterum inden klokken 10.00.

Hun understreger dog, at ansøgere i venterummet ikke har fået en plads foran i køen, og at man har haft ligeså stor chance, hvis man trykkede indenfor de første 15 sekunder efter klokken 10.

Jeg havde planlagt at logge på før 10. Sådan er det altid, man skal være hurtig

Vivian Bech, ansøger til Bygningspuljen

Ifølge Heidi Koch gælder først-til-mølle-princippet desuden ikke ansøgningskøen, men den rækkefølge ansøgninger behandles i, når man først er kommer igennem køen.

Tror du, danskere har været klar over, at de ville få tildelt tilfældige numre - også kort efter klokken 10?

- Nej, det tror jeg ikke. Der har vi igen ikke være tydelige nok omkring processen.

Kom igennem nåleøjet

Knap 8600 nåede igennem køen og fik del i puljen, inden Energistyrelsen lukkede for ansøgninger.

En af dem er 27-årige Vivian Bech Næsby fra Greve.

Hun var på arbejde hjemmefra onsdag, men da både hende og hendes chef ville søge, havde de aftalt at holde kalenderen fri en time.

Klokken 9.30 kom Vivian Bech ind i venterummet, og klokken 10.00 fik hun kønummeret 1722.

Knap tre timer senere var hun inde.

- Jeg blev vildt glad. Men det har krævet en del forberedelse, så jeg er lettet over, at det er slut nu, siger Vivian Bech, der søgte tilskud til nye vinduer og en varmepumpe.

I modsætning til mange andre mener Vivian Bech, at det er en fair måde, puljen er blevet fordelt på. Hun kan dog godt forstå, at folk er skuffede, hvis de har forsøgt sig kort efter klokken 10.

- Det er da super ærgerligt. Personligt havde jeg planlagt at logge på før klokken 10. Sådan er det altid, man skal være hurtig, siger hun.

Skal forbedres til næste gang

Hedi Koch fra Energistyrelsen kan godt forstå, at mange danskere er frustrerede over onsdagens proces, og hun fortæller, at Energistyrelsen tager kritikken til efterretning.

- Vi har virkelig lært noget denne gang, og vi vil klart se på, hvad der kan forbedres til næste gang, siger hun.

Det er første gang, at Energistyrelsen forsøger sig med et kø-system, og derfor er det forventeligt med nogle begynderfejl, mener Heidi Koch.

Hun håber derfor heller ikke, at processen har skræmt danskerne væk, og hun opfordrer til, at de, der ikke kom igennem, prøver næste gang.

Der kommer yderligere to ansøgningsrunder i 2021 - en i august og en i oktober.

I alt er der afsat 2,5 milliarder i Bygningspuljen frem mod 2026.