Samfund

Danske firmaer ramt af Suez-krise

Selv hvis det store containerskib skulle blive fjernet dags dato, venter der stadig store forsinkelser, vurderer ekspert.

Kjoler, sko og gamerstole til Danmark risikerer at blive forsinket i flere uger på grund af krisen i Suezkanalen, hvor skibet Ever Given lige nu spærrer for al trafik.

Det fortæller flere virksomheder og en brancheorganisation til TV 2.

- Vi kan se frem til flere ugers forsinkelse på blandt andet gamerstole, siger kommunikationsansvarlig hos elektronikvirksomheden Elgiganten Ditte Opstrup Andersen.

Helt konkret befinder Elgigantens gamerstole sig i en container ombord på Ever Given, der ejes af virksomheden Evergreen.

- Den vigtigste transportvej

Også kollegerne i den danske tekstilbranche er påvirket af situationen i Suez. Tal fra brancheorganisationen Dansk Mode og Textil viser, at Asien udgør cirka 56 procent af den samlede danske import af beklædning.

En stor del af beklædningen transporteres via Suezkanalen.

- Det er den allervigtigste transportvej fra Kina og Asien til Europa, fortæller Simon Hansen, der er kommunikationschef i brancheorganisationen.

En af dem, der mærker problemerne i Suez, er koncerndirektør i tøjvirksomheden DK Company, Jens Poulsen. DK Company ejer en lang række af tøjmærker – herunder Matinique, PartTwo og Fransa.

- Vi har rigtig mange containere, der lige nu ikke når frem til tiden, siger han.

Ifølge Anders Poulsen følger de lige nu situationen tæt, og selvom de ikke direkte har containere med tøj ombord på Ever Given, så har de det på et af de over 300 skibe, der sidder i kø for at komme igennem den blokerede kanal.

En lang omvej

Hos møbelkæden Jysk har de lige nu over 700 containere på vej fra Asien til Europa - i løbet af et år får Jysk 60.000 containere sejlet til Europa.

Her er de glade for, at Mærsk, som de benytter sig af, var hurtige til at sejle syd om Afrika, selvom det tager markant længere tid end via Suezkanalen.

- Vi har været tidligt ude i forhold til at få møbler hjem til foråret, så jeg tror ikke, at det kommer til at påvirke os så meget, siger Rune Jungberg Pedersen, der er kommunikationschef i Jysk. Han oplyser samtidig, at cirka 50 procent af produkterne i Jysk kommer fra Asien.

At sejle syd om Afrika vil tage flere uger, og derfor håber mange på, at Ever Given snart er blevet bugseret væk, så skibene kan komme igennem.

Men selv hvis det store containerskib skulle blive vristet løs og fjernet dags dato, så venter der store forsinkelser.

For proppen i Suez kommer til at sprede sig, vurderer direktøren for det danske firma SeaIntelligence Consulting, Lars Jensen. Han lever af at rådgive og analysere skibscontainerbranchen.

- Selv hvis kanalen åbner i morgen, så vil det stadig betyde måneders forsinkelse, sagde han lørdag til den engelske avis Daily Mirror.

Ifølge Lars Jensen vil presset i Europas havne stige på grund af de mange skibe, der bliver forsinket:

- Der vil komme en ketchup-effekt.

Samme opfattelse har Jens Poulsen fra DK Company.

Han påpeger, at selv når skibene får læsset af i havnene, så vil den videre færd også blive påvirket. Der er nemlig ifølge ham ikke lastbiler og godstog nok til at få containerne fragtet ud i samme tempo, som de kommer ind.

- Der kommer virkelig tryk på, siger han.

Modebranchen har i forvejen været hårdt ramt af coronakrisen på grund af de mange lukkede butikker, og derfor er den seneste krise også et slag i et i forvejen forslået ansigt, siger Jens Poulsen:

- Det her var der ingen, der havde brug for lige nu.

Har rykket på sig

Ever Given har siddet fastklemt på tværs af Suez-kanalen i knap en uge.

Mandag morgen kom det frem, at skibet har rykket på sig, men der kan stadig være lang vej igen.

Det siger Peter Berdowski, der er administrerende direktør ved det hollandske selskab Boskalis, der ejer Smit Salvage.

Smit Salvage har de seneste dage deltaget i operationen i Suez-kanalen.