Nemlig.com undskylder efter afsløringer
Onlinesupermarkedet er overrasket over arbejdsforholdene og vil nu igangsætte en ekstern undersøgelse.
Danmarks største onlinesupermarked, nemlig.com, erkender i en pressemeddelelse, at den store efterspørgsel under coronakrisen har haft en slagside.
Det gør de, fordi Politiken lørdag afdækker kritisable arbejdsforhold for onlinesupermarkedets chauffører.
Avisen har talt med forskellige anonyme, både nuværende og tidligere, chauffører, som blandt andet beskriver 15 timers arbejdsdage, flere måneders arbejde uden ferie, ruter der er stort set umulige at nå til tiden og bødetakster til chaufførerne, hvis de er forsinket.
Overfor Politiken retter eksperter hård kritik af arbejdsforholdene, som de også kalder ulovlige.
- Det undskylder vi
Nemlig.com har tidligere afvist kritikken over for Politiken med henvisning til, at de har udliciteret opgaven med at levere varerne til eksterne vognmænd. Dermed står de reelt uden ansvar.
Men nu undskylder nemlig.com i pressemeddelelsen og forsikrer, at de gør, hvad de kan for at rette op på arbejdsforholdene.
- Vi må erkende, at den voldsomme vækst i forretningen har haft en slagside, som Politiken nu har beskrevet. Det undskylder vi, og vi vil nu gøre, hvad vi kan for at sikre, at vi får rettet op på de forhold, der er blevet kritiseret, skriver nemlig.com i pressemeddelelsen.
Onlinesupermarkedet skriver desuden, at de er "overrasket" over beskrivelsen af chaufførernes arbejdsforhold.
Suspenderer bødetakster
En del af kritikken i Politikens afdækning går på, at chaufførerne får bøder, hvis de leverer varer for sent eller leverer de forkerte varer.
Men chaufførerne fortæller, at de har svært ved at nå det til tiden, blandt andet hvis de skal levere varer i København, hvor de ofte skal fragte dem op i lejligheder.
Disse bødetakster suspenderer nemlig.com nu, mens de igangsætter en undersøgelse med bistand fra et eksternt advokatfirma.
Desuden vil de etablere en whistleblower-ordning, hvor alle anonymt kan henvende sig.