Coronavirus

Syv konkrete ting, danskerne har brugt ekstra penge på under corona

Hvis brikkerne fra alle de puslespil, Bog & Idé solgte i marts og april 2020, skulle lægges på én gang, ville det svare til 42 millioner brikker.

For præcis et år siden tonede Mette Frederiksen frem på skærmen og meddelte, at landet lukkede ned.

Siden har intet været, som det plejer.

Biografture, cafébesøg, koncerter og alt det, vi normalt bruger tid og penge på, har i lange perioder slet ikke været muligt.

Alligevel er vores forbrug ikke faldet markant. Og vi har heller ikke brugt vores tid på ingenting.

Ifølge Pelle Guldborg, der er adfærdsforsker ved Roskilde Universitet, er det helt naturlig opførsel i krisetider.

- Vi sætter os ikke bare ned, kigger ind i væggen og siger: "Nå det var det". Næ, vi finder på noget andet at lave, og derfor vokser nye trends helt automatisk frem.

Men hvad har danskerne så brugt deres tid og penge på det seneste år?

På baggrund af forbrugstal fra Danske Bank og Nordea har TV 2 dykket nærmere ned i nogle af de mest tydelige tendenser.

Bag om historien - sådan har vi gjort

  • De syv tendenser bygger på forbrugstal fra Danske Bank og Nordea. 
  • Forbrugstallene er relative og viser, hvilke varer der har oplevet den største stigning fra 2019 til 2020. 
  • TV 2 har været i kontakt med flere virksomheder/aktører inden for hver branche for at få oplyst yderligere tal og detaljer. 
  • Det er ikke en komplet liste over ting, der er vækstet det seneste år, men et bud på nogle af de mest fremtrædende tendenser ifølge eksperter og virksomheder. 

1. Puslespil

Puslespil - IMLW

Det seneste år er puslespil mildest talt blevet allemandseje.

Særligt under nedlukningen i foråret 2020 skete der en eksplosion i salget, og Bog & Idé havde en puslespilvækst på hele 800 procent i april. Hvis brikkerne fra alle de puslespil, der blev solgt i deres butikker i marts og april, skulle lægges på én gang, ville det svare til knap 42 millioner puslebrikker.

I alt solgte Bog & Idé en kvart million puslespil sidste år.

Ifølge Martin Kærgaard, som er category manager på spil i bogkæden, er det særligt en bestemt type puslespil, der har været populære.

- Dem med 1000 brikker, som typisk er til voksne, har storhittet. Derudover er folk vilde med såkaldte zen-motiver. Måske det giver dem noget ro i en svær tid, siger han til TV 2.

Også puzzeshop.dk, som sælger puslespil online, oplevede en vækst i salget på 400 procent under nedlukningen sidste forår.

De oplyser, at de kunne have solgt langt flere, men at producenterne ikke kunne følge med efterspørgslen.

2. Måltidskasser

Mad - IMLW

Hvis du er på det sociale medie Instagram, har du næppe kunnet undgå at se en lang række influencere reklamere for diverse måltidskasser: Aarstiderne, HelloFresh, RetNemt, nemlig.com – listen er lang.

Det seneste år har danskerne for alvor taget konceptet til sig, og flere tusinde har hver dag fået leveret skræddersyet måltider lige til døren.

RetNemt, som er en af de førende på det danske marked, har oplevet en vækst på knap 30 procent i 2020 og leverer langt over 50.000 kuverter om ugen. Det oplyser Klaus Toft Nørgaard, som er en af medejerne, til TV 2.

En nogenlunde tilsvarende stigning melder både Aarstiderne og HelloFresh om.

- Der er ingen tvivl om, at corona har øget interessen for måltidskasser, fordi danskerne kan få leveret friske ingredienser lige til døren og dermed undgå køerne i supermarkederne, siger Kristian Hald, som er administrerende direktør for HelloFresh i Danmark og Sverige, til TV 2.

Det er ikke kun måltidskasser, men også dagligvarer generelt, som vi i stor stil har handlet online. Under første nedlukning var der dagligt kø for overhovedet at komme ind på nemlig.com og bestille sine varer.

3. Aktier

Aktier - IMLW

Aktiehandel er ikke længere kun for dem med jakkesæt og slips.

Faktisk er det nærmest blevet en folkesport at handle med aktier det seneste år, og vi har brugt både meget tid og mange penge på det.

Ifølge tal fra VP Securities, der står for at registrere ejerskab af og handler med aktier i Danmark, blev der gennemført 7,3 millioner handler med danske aktier i 2020 – en stigning på 79 procent.

Og 2020 blev samtidig året, hvor antallet af private danskeres handel med aktier for første gang i ti år oversteg erhvervs- og finanssektorens med 80.000 flere handler.

Hos Nordea har man tydeligt mærket den almindelige danskers interesse for kurserne.

- Interessen har været helt enorm. Måske det er fordi, at vi ikke kan bruge penge i butikkerne eller på rejser. Det er i hvert fald en virkelig spændende og positiv udvikling, siger Simon Kristensen, som er seniorstrateg i Nordea, til TV 2.

Det er særligt Novo Nordisk, Ørsted og Vestas, som danskerne har investeret penge i.

4. Fitnessure

Fitnessur - IMLW

For mange har en gåtur været dagens højdepunkt – ja, nærmest det eneste, man har kunnet tage sig til – og det har betydet flere skridt på kontoen.

De skridt skal naturligvis dokumenteres, og det kan man gøre med et fitnessur.

Ifølge elektronikkæden Power er det gået helt fantastisk med salget af fitnessure det seneste år, som er vækstet med 45 procent.

Også Elgiganten har mærket en kæmpe efterspørgsel fra danskerne.

- Corona har klart boostet salget af sportsure. Fitnesscentrene har været lukket i meget af perioden, og samtidig har vi set, hvordan mange familier er begyndt at gå lange ture sammen, siger Ditte Opstrup Andersen, som er kommunikationsansvarlig for Elgiganten til TV 2.

Ifølge en megafonmåling er det hele 51 procent af danskerne, som er begyndt at gå flere ture.

Og det er ikke kun på salget af fitnessure, man kan se den udvikling, for også vandrestøvler, gåstave og andet udstyr har været i høj kurs.

5. Kæledyr

Kæledyr - IMLW

Hunden er som bekendt menneskets bedste ven, og i denne krise har vi virkelig haft brug for en ven.

Dansk Kennelklub, som er Danmarks største organisation for hundeejere, kunne mærke travlheden fra det sekund, landet lukkede ned.

- Mette Frederiksen havde knap nok nået at tale færdig, før telefonerne begyndte at kime. Alle danskere med hundeplaner fremrykkede dem, fortæller Lise Lotte Christensen, som er presseansvarlig for Dansk Kennelklub, til TV 2.

Men hunde er ingen hyldevare, og det tager tid, før tæven bliver gravid, og hvalpene kan tages fra moren. Derfor så man først for alvor en stigning i sommeren 2020.

Her blev der til gengæld registreret 25 procent flere hunde end året før.

Det er den største stigning siden 2008 under finanskrisen, hvor danskerne også købte hunde i stor stil.

Hele året har der været lang ventetid på en firbenet ven, og det er umuligt at skaffe en hund fra den ene dag til den anden. Det gør Lise Lotte Christensen glad:

- Folk skal virkelig være vedholdende og vente mange måneder. Det minimerer frygten for, at folk køber en hund, som de ikke kan passe, når corona er ovre.

Udover at bruge penge på et nye kæledyr har vi også forkælet dem, som vi allerede har.

Ifølge tal fra Danske Bank brugte danskerne cirka 20 procent mere i kæledyrsforretninger sammenlignet med for et år siden. Det svarer til cirka en halv milliard kroner på et helt år.

6. Maling

Maling - IMLW

Mere tid hjemme betyder mere tid til at få øje på alle de ting, der trænger til en opgradering.

Og det har fået danskerne til at svinge penslen.

Decofarver.dk, som er en af Danmarks førende onlineforhandlere af maling, oplyser, at de sidste år solgte 285.000 liter maling – en stigning på 120 procent i forhold til 2019.

Også malerfirmaet Flügger har oplevet en massiv interesse fra danskerne, der både har købt maling, spartelmasse og vægbeklædning til at shine hjemmet op.

- Nedlukningen faldt sammen med bragende godt forårsvejr i månedsvis. Det havde kæmpe indflydelse på, at danskerne hurtigt kunne komme i haven og lave maleprojekter, siger Ulla Matthiesen, som er kommunikationschef i Flügger, til TV 2.

7. Bagværk

Bagværk - IMLW

Måske du har lagt mærke til det, når du går tur - køerne foran byens bagerier.

Coronakrisen har fået danskerne til at sætte ekstra pris på bagværk, og senest valfartede vi til bageren i starten af året for at købe fastelavnsboller.

Ifølge BKD, bager og konditorernes brancheorganisation, steg salget i landets bagerier med minimum 20 procent i 2020.

- Danskerne har fundet vej til kagerne og er også villige til at betale for en mere luksuriøs smagsoplevelse, når de skal forkæle sig selv, siger administrerende direktør BKD, Henrik Mühlendorph, til TV 2.

Det er dog ikke kun bagerne, der mærker danskernes glæde ved bagværk. Vi har nemlig også selv kastet os ud i at temperere chokolade og lave surdej.

Bagetid.dk, som er en af Danmarks førende forhandlere af bageudstyr, er vækstet 50 procent under corona. Der er især specialingredienser, hævekurve og ridseknive, som har hittet.

- Vi er ikke i tvivl om, at corona har givet et skub til de, der førhen ikke har haft mod til selv at gå i gang med at bage, oplyser Bagetid.dk til TV 2.

Tiden efter corona

De syv trends er opstået, fordi mange danskere har haft flere penge og mere tid mellem hænderne under coronapandemien.

Men hvis vi spoler tiden et halvt år frem, hvor mange vil så stadig lægge puslespil, handle med aktier og bage surdejsbrød?

Ikke ret mange, mener adfærdsforskeren Pelle Guldborg.

Ifølge ham vil vi igen prioritere cafebesøg og biografture, så snart det er muligt. Og så ryger aktiehandlerne og fitnessurene formentlig i baggrunden.

- Der er en grund til, at vi før corona ikke opholdt os meget i køkkenet - vi havde ikke tiden. Når alt åbner op igen, og vi alle skal tilbage til jobbet, så har vi heller ikke tiden, siger Pelle Guldborg.

Han understreger dog, at der naturligvis er nogle, som er blevet så bidt af at lægge puslespil, eller der har fundet ud af, at måltidkasser gør hverdagen meget nemmere, at de vil fortsætte.

Og sådan er krisetider.

- Vi er hurtige til at opdage nye ting, når vi bliver tvunget til det. Men vi er også hurtige til at vende tilbage til det gamle, når vi kan, siger Pelle Guldborg.