Samfund

Isproducenter og Rema 1000 ændrer navn på 'Kæmpe Eskimo'

Navnet på chokoladeisen med solbærsyltetøj var sidste sommer til debat, hvor blandt andet Hansens Is ændrede navnet. Nu følger flere trop.

Sidste sommer blev navnet på flødeisen Kæmpe Eskimo flittigt debatteret, fordi nogle mente, at navnet var utidssvarende og kunne virke nedladende.

Ordbogen betegner da også ordet "eskimo" som et ord, "der kan virke stødende" på nogle folkeslag.

Det betød, at blandt andet isproducenten Hansens Is valgte at omdøbe isen til O’Payo, som er navnet på den type chokolade, isen beklædes med.

'Solbær Stang' og 'Kæmpe Solbær'

Nu har også isproducenten Frisko samt Danmarks største isproducent, Premier Is, valgt at omdøbe den populære is. Også supermarkedskæden Rema 1000 ændrer navnet.

Frisko har døbt den 'Solbær Stang', mens den hos Premier Is kommer til at hedde 'Kæmpe Solbær'.

Hos Rema 1000 kommer isen til sommer til at hedde 'Solbær Drøm', hvis man køber en enkelt, mens den hedder 'Solbær Pind', hvis man køber en æske.

- Fra tid til anden har vi tendens til at redesigne vores emballage af forskellige årsager. Det er en del af den normale udvikling. Vi mener, at navnet 'Solbær Stang' bedre afspejler vores nyligt annoncerede sociale forpligtelser samt bedre beskriver produktets smag, oplyser Unilever, der står bag Frisko, i et skriftligt svar til TV 2.

Afstemning

Hvad synes du om, at isproducenterne nu ændrer navnet?

Det bliver dog en gradvis udfasning af Eskimo-isen for at reducere madspild, og Unilever vil de næste uger og måneder rulle Solbær Stang ud i butikker og kiosker.

Hos Rema 1000 ændrer isen navn til sommer, når de skifter emballagen til sommersæsonen. Det fortæller kommunikationschef Jonas Schrøder til TV 2.

- Vi vil egentlig gerne kalde tingene det, det er. Debatten sidste sommer satte selvfølgelig også tankerne i gang, og vi kan lige så godt kalde tingene for det, der er i, siger han.

Kommerciel direktør hos Premier Is Claus Dahlmann Larsen skriver i en mail til Ekstra Bladet, at de har ændret navnet på isen i sammenhæng med, at de ændrer design og skifter navn på deres flødeis fra 'Gl. Dags' til 'Premier Is'.

- I den sammenhæng har vi valgt at navngive produkterne efter, hvad de smager af, og i tilfældet Kæmpe Eskimo er det solbær, skriver han.

Ville ikke ændre navn sidste år

Debatten blev første gang rejst i juni sidste år, efter producenten Dreyer's Grand Ice Cream i USA ændrede navnet på isen 'Eskimo Pie'. Derefter udtalte både Rema 1000, Frisko og Premier Is, at de ikke var på vej til at ændre navnet.

- For os er Kæmpe Eskimo nostalgi og navnet på en is, som forbrugerne elsker og har gjort i rigtig, rigtig mange år. Det har ikke til hensigt at krænke eller støde.

- Og vi har ikke fået nogle henvendelser overhovedet om det. Hvis vi skulle få det fra foreninger eller befolkningsgrupper om, at de finder det stødende, så vil vi overveje det igen. Men på den korte bane er svaret nej, sagde kommerciel direktør hos Premier Is Claus Dahlmann Larsen til Ritzau.

Efterfølgende modtog Premier Is flere forbrugerhenvendelser, og det fik dem ifølge TV 2 Nord til at overveje "hvad der skulle ske".

Tekster og billeder der er blevet ændret

  1. Tørsleffs fjernede ansigter fra vanilje og atamon

    Tørsleffs ændrede deres vaniljedåse og fjernede den sorte mand.

    I starten af februar meldte Tørsleffs ud, at de i løbet af 2021 vil fjerne den sorte mand fra deres vaniljedåser samt asiaten fra deres atamon. 

    - Vi synes, at Tørsleffs' emballage har været rigtig i sin tid, men i 2021 er det rigtige at bringe det ind i en nyere kontekst, sagde Henrik Andersen, der er direktør i Haugen-Gruppen, der ejer Tørsleffs, til TV 2.

  2. Gyldendal fjernede 'rascistiske rim' i børnebog

    Halfdan Rasmussens 'Børnerim' blev ændret i 2019.

    I mange udgaver af Halfdan Rasmussens bog 'Børnerim' kan man læse om "negerdukken lille Sam" og "fem hottentotter, der sidder og prutter".

    I 2019 udgav forlaget bag bogen, Gyldendal, et nyt udvalg af bogen med en ny sammensætning af digtene, hvor otte rim, der indeholder ord som neger og hottentot, ikke indgik. De gamle udgaver, som indeholder de otte rim, er fortsat tilgængelige.

  3. Amerikansk NFL-hold droppede tilnavn

    Washington Redskins merchandise.

    I juli sidste år meldte Washingtons NFL-hold ud, at de droppede tilnavnet Redskins samt det dertilhørende logo.

    Det var navnet 'Rødhuder' (Redskins), som skabte stor modstand, fordi det blev opfattet rascistisk og nedsættende over for indfødte amerikanere.

     

  4. Quaker Oats skiftede navn og logo på varemærke

    Quaker Oats valgte i juni sidste år at skifte navn og logo på varemærket Aunt Jemima.

    Det amerikanske selskab Quaker Oats valgte i juni sidste år at skifte navn og logo på varemærket Aunt Jemima, efter de havde erkendt, at Aunt Jemima var baseret på en racemæssig stereotyp.

    Kvinden, der optrådte på Aunt Jemima-logoet, var en tidligere slavegjort kvinde.

  5. Selskab skiftede navn og logo på 'Uncle Ben's' produkter

    Mars ville udvikle serien af 'Uncle Ben's'-produkter.

    Selskabet Mars, der ejer varemærket Uncle Ben's, meldte også ud sidste år, at de ville skifte navn og logo på den serie af varer. Det skete omtrent samtidig med, at Quaker Oats kom med ovenstående udmelding.

    Selskabet sagde i udmeldingen, at de "som et globalt mærke ved, at de har et ansvar for at tage et standpunkt til at hjælpe med at sætte en stopper for racemæssige fordomme og uretfærdigheder". 

     

  6. Jacob Haugaard ændrede teksten i ikonisk hit

    I 2019 fjernede Jacob Haugaard ordet

    I 2019 fjernede komiker og musiker Jacob Haugaard ordet "neger" fra det ikoniske hit 'Haveje'. Oprindeligt indgik ordet "negerdistrikt" i sangen, og det blev så ændret til "fattigt distrikt".

    - Det er af almindelig høflighed. Man må ikke sige "neger" mere, så jeg har taget det ud, sagde Jacob Haugaard dengang til TV 2.