Samfund

Danmark skal have flere ladestandere - men hvor skal de stå?

Antallet af ladestationer er afgørende for, om danskerne vil skifte til elbil, lyder det fra FDM.

Danske elbilejere skal have bedre mulighed for at lade bilen op på offentlige steder, lyder anbefalingen fra elbilkommissionen.

Langt de fleste af danskernes køreture er under 100 kilometer lange, men skal man på en længere tur, kan man få brug for en hurtig opladning.

Derfor anbefaler kommissionen konkret at etablere 950 nye ladepunkter de kommende år, så bilejere kan lade op hurtigt og uden for meget ventetid selv i de travle eftermiddagstimer.

Bør placeres i trafikkens knudepunkter

De fleste offentlige ladestationer er i dag beliggende i de større byer. Men meget af trafikken er centreret omkring knudepunkterne ved Storebælt og Lillebælt, fortæller elbilkommissionens formand, Anders Eldrup.

Derfor er det blandt andet her, at mange af de nye ladestationer bør placeres, siger han.

Her anbefaler elbilkommissionen, at de nye ladepunkter placeres.

Transportminister Benny Engelbrecht (S) tager godt imod anbefalingen. For det er vigtigt, at danskere uden for de større byer også kan se en idé i at have elbil og har muligheden for at lade op på offentlige steder, fortæller han:

- Det er helt afgørende, at vi får hele Danmark med i den grønne omstilling.

En konservativ anbefaling

Hos FDM har man længe set frem til anden del af rapporten fra kommissionen og særligt delen omkring infrastrukturen for opladning.

- Vi ved fra vores medlemmer, at folk ikke er villige til at skifte til elbil, hvis ikke ladestrukturen er der, siger cheføkonom Ilyas Dogru til TV 2.

Derfor er det positivt med et større fokus på muligheden for opladning. Alligevel er de 950 ladepunkter en "meget konservativ" anbefaling fra kommissionen, fordi planen ikke er langsigtet nok, mener Ilyas Dogru.

- Med denne plan kan vi måske dække danskernes eget behov, men vi glemmer at tænke på turister og erhvervsrejsendes fremtidige behov for strøm.

Efterlyser flere ladestandere i yderområder

Anbefalingen om at placere en stor mængde ladepunkter omkring Store- og Lillebælt løser ifølge FDM dele af problemet med infrastrukturen. Men de havde gerne set endnu flere ladere i de danske yderområder, fortæller cheføkonomen:

- Det løser problemet for folk, der er på farten. Men det skal gerne ende med at være fuldstændig trygt at køre fra den ene ende af Danmark til den anden.

Også i resten af landet anbefaler kommissionen yderligere ladestationer, og det glæder Lærke Flader, der er branchechef i Dansk Elbil Alliance. Hun er især tilfreds med kommissionens anbefaling om at inddrage kommunerne i samarbejdet med private udbydere af strøm til biler.

Det er nemlig ikke i alle kommuner, at markedet kommer helt af sig selv, fortæller Lærke Flader.

- Men rigtig mange kommuner vil faktisk rigtig gerne hjælpe med det her, siger hun.

Den nye rapport fra elbilkommissionen er anden del af et stykke arbejde, der skal bringe Danmark tættere på målet om 775.000 elbiler på vejene inden 2030.