Samfund

De små klasser er tilbage - og de har trængt til at finde hinanden igen

Efter otte uger med hjemmeskoling og digital distance er gensynsglæden stor blandt de klassetrin, der nu er vendt tilbage til skolen.

Det begynder med lyden. Lyden af gensyn. Med hvin og hujen og råb. Med kram og knus. Lidt puffen og lidt skubben.

Sådan som et frikvarter skal være. Også selv om det er februar måned og en bidende kold vind fejer ind over den lave bebyggelse på Herstedvester Skole i Albertslund.

I 3.v er der pause i matematik. Og næsten alle fra klassen er i fuld gang med en leg, hvor de skal holde sig inden for en cirkel, som er markeret i sneen.

Der bliver aset og maset. Der er også en spids albue og et "av" i spil. Og en masse grin.

- De trænger til at tumle og finde hinanden igen, siger matematiklærer Lone Graae, der mandag er mødt ind sammen med eleverne igen efter otte uger med hjemmeskoling.

Skole er bedre end hjemme

Siden nedlukningen 21. december har hverdagen landet over stået på digital undervisning for 311.000 elever i 0.- 4. klasse. Og selv om den moderne teknologi langt fra udelukker samtale eller en vis form for fælleskab, har det været noget andet at sidde bænket derhjemme mange, lange timer hver dag.

På skolen i Albertslund er 409 elever nu kommet tilbage til en form for normalitet sammen med cirka 50 lærere og pædagoger.

Mandag mødte 0.-4.-klasse i skole for første gang, siden Mette Frederiksen lukkede skolerne i december. Her er det 2.z på Herstedvester Skole i Albertslund.

Og det er godt at få skiftet hjemmets fire vægge ud med skolen og klassekammeraterne.

- Man kunne godt lære noget ved at sidde derhjemme, men det her er meget bedre, siger Oscar fra 3.v, som får medhold og håndtegn af sin gode ven Berat.

I det store regnestykke er frygten for et omfattende læringstab hos de danske skoleelever ikke gjort op endnu.

- Hjemmeskoling er ikke entydigt negativ. For nogen børn har det faktisk været godt. Men det, der vækker bekymring, er selvfølgelig, når der i forvejen er forhold i hjemmet, som ikke er gode for barnet under nedlukningen, siger skoleleder Yasar Cakmak.

Han tiltrådte på Herstedvester Skole for en uge siden. På dagen for genåbning var han rundt for at hilse velkommen igen til samtlige klasser

Siden nedlukningen 21. december har hverdagen landet over stået på digital undervisning for 311.000 elever i 0.- 4. klasse. Men nu er de vendt tilbage på skolebænken. Her er det 2.z på Herstedvester Skole i Albertslund.

Forældrene er også glade

Nøgleordene for den kommende tid ligger da også mere på tryghed og trivsel end et kapløb om at indhente den forsømte læring. Det sidste må komme gradvist.

- Jeg bryder mig ikke om udtrykket "læringstab", og reelt er det først om noget tid, vi vil kunne se, hvad nedlukningen har betydet på den front, siger Yasar Cakmak.

Asta fra 3.v hører til blandt dem, der har haft det fint med at sidde hjemme, selv om hun har savnet vennerne.

- Det har hjulpet lidt med larmen. Der er mindre af den, når man er alene. Forældrene er nok også glade, fordi de selv har haft arbejde at lave, mens vi har siddet derhjemme, siger hun.

Selv om skolerne har slået dørene op på ny, er der stor fokus på hygiejne og smitte. Eleverne må kun være sammen med deres egne klasser i både timerne og frikvartererne. Og der er indført "forældrefri zone" indendørs, som betyder, at aflevering af børnene foregår udenfor skolen.

Derudover indføres et testprogram for alle lærere, pædagoger og andre personer med tilknytning til skolerne.