Samfund

Corona er en bombe under folkesundheden, siger ekspert

Mange danskere er blevet sofakartofler, og det kan øge risikoen for livsstilssygdomme i lang tid fremover, mener professor.

En bombe under folkesundheden.

Det kan den lange nedlukning af alle de mange motionsaktiviteter – som normalt er med til at holde danskernes sundhed på sporet – blive, hvis vi ender som sofakartofler og holder fast i de inaktive vaner efter nedlukningen.

- Det er et kæmpestort eksperiment, vi laver med danskernes sundhed, og jeg mener, at det kan ende som en bombe under folkesundheden, siger Bente Klarlund, overlæge på Rigshospitalet, professor på Københavns Universitet og leder af Center for Aktiv Sundhed.

I fare for livsstilssygdomme

Det store problem er, at skolegangen og arbejdet for manges vedkommende skal klares hjemme fra stuen, og at meget af hverdagsmotionen derfor er forsvundet.

Samtidig er mange fritidsaktiviteter aflyst, og mange danskere synker i stedet ned i sofaen foran diverse skærme.

Men kompenserer man ikke for den hverdagstransport og de små ture, man ellers går og cykler for at komme i biografen, til træning eller på besøg hos venner, er konsekvenserne klare.

- Allerede i løbet af to uger taber man muskelmasse og får mere fedt omkring organerne, mere fedt i blodet og er tættere på at få diabetes, siger Bente Klarlund med baggrund i forsøg, som Danmark og andre lande har lavet.

Coronakilo er én ting

Derfor er det afgørende, at vi hiver os selv op af sofaen og ryster de stillesiddende vaner af os.

Sidder man otte timer foran en skærm nu, skal man faktisk op på en times rask gåtur hver dag for at kompensere for de skadelige virkninger.

Ud over de ekstra coronakilo er det forstadier til diabetes og øget risiko for at udvikle generelle livsstilssygdomme som hjertekarsygdomme, kræft og demens.

- Paradoksalt nok kan den indadvendte livsstil, som mange har fået af frygt for corona, ende med, at de er i større fare for en stribe andre sygdomme i det lange løb, siger hun.

Dårligere form end nogensinde

En anden, der er bekymret, er Charlotte Bach Thomassen, der er formand for DGI, som har 1,6 millioner medlemmer.

- Aktivitetsniveauet er faldet markant, og vi er i fare for at komme i meget, meget dårligere form, end vi nogensinde har været, siger hun.

Hun genkender, at coronanedlukningen får mange til at blive sofakartofler og droppe motionen.

- Det, at nogen venter på dig, er afgørende for vores gode vaner. Det er fællesskabet, der holder os fast, forklarer Charlotte Bach Thomassen.

Derfor er hun som DGI's formand specielt bekymret for ældre, der bor alene og ikke kan komme afsted på deres hold.

- De droppede som de første ud, da coronaen kom. Når det er ovre, er det afgørende at få dem tilbage igen.

Gode råd til at komme i gang

Men det er ikke kun de gamle, der er i farezonen. Mens pandemien raser, holder mange sig i sikkerhed derhjemme, men trods det skal man huske at holde sig i gang og få pulsen op.

- Det er ikke nok at gå ned og handle og gå hjem igen. Det er bedre end ikke at komme ud, men det er ikke det, der holder os i form, siger hun.

I stedet for de små slentreture, har eksperterne her en stribe forslag til, hvordan man kan holde sig sund og klemme motion i en stillesiddende hverdag.

  • Rutiner: I stedet for hver dag at tage stilling til, hvad du skal lave i dag, kan du med fordel skabe faste rutiner. For eksempel at gå en tur efter morgenkaffen eller snøre løbeskoene efter arbejde tre navngivne dage om ugen.
  • Tag en ven med: At blive spurgt og følges med nogen er en kæmpe motivation, siger Charlotte Bach Thomassen. I kan jo skiftes til at spørge hinanden om for eksempel at gå eller cykle en tur sammen.
  • Motion på internettet: Der er masser af gode videoer på nettet, hvad end du dyrker yoga, fitness eller dans.
  • Små træningssnacks: Lav kaffe, og tag for eksempel 20 squats, mens den brygger. Søg på nettet, eller lad fantasien lege, og se, hvor mange træningssnacks du kan lave i løbet af dagen.