Gravegruppen

Tilbudsside trækker hale af utilfredse kunder bag sig – nu går Forbrugerombudsmanden ind i sagen

Flere forhandlere nægter at indløse kundernes værdibeviser, fordi de ikke længere modtager betaling fra Tilbudibyen.dk.

Ugyldige værdibeviser, lukkede telefoner og manglende betalinger har i de seneste måneder sendt Tilbudibyen.dk ud i et stormvejr.

Og nu er Forbrugerombudsmanden gået ind i sagen om formodet bedrageri fra tilbudssiden, efter at have modtaget ni anmeldelser fra personer og virksomheder, som føler sig snydt.

- På baggrund af de klager, vi har modtaget, virker det, som om der er foregået noget, som ikke burde være foregået, siger Andreas Weidemann, der er kontorchef hos Forbrugerombudsmanden, til Gravegruppen på TV 2 PLAY.

Tilbudibyen.dk er en side, der med direktør Johannes Samuel Dybdal i spidsen sælger værdibeviser på oplevelser som restaurantbesøg, skønhedsbehandlinger og bileftersyn med rabatter.

For at sige det ligeud er der flere sager, end der er hænder i øjeblikket

Fællestillidsrepræsentant i Københavns Politi, Jeppe Fjeldsted

Men i de seneste måneder er der opstået problemer, når kunderne har forsøgt at indløse beviserne.

På grund af manglende betaling fra Tilbudibyen.dk er forhandlerne nemlig begyndt at nægte at indløse de nu ugyldige stykker papir.

Det har både Ekstra Bladet, B.T. og TV 2 kunnet afdække.

Gravegruppen

Gravegruppen består af fem journalister med vidt forskellig baggrund. Hver uge graver de sig ned i et tip eller en aktuel sag, som er blevet sendt ind til holdet. 

På fem dage skal journalisterne se, hvor langt de kan komme med historien. 

Holdet består af:

Joachim Bindslev: Undersøgende journalist på TV 2. Han har blandt andet været med til at afsløre økonomisk storsvindel i Operation X-programmerne 'Jagten på vores milliarder' og 'Grådighedens pris'. 

Cecilie Beck: Nyhedsvært på TV 2. Hun har tidligere været undersøgende journalist, vært og redaktør på flere programmer. 

Adina Ren: Journalist og vært på Impact TV. Hun har før slået sine folder som reporter hos hedengangne Radio24syv. 

Lars Fogt: Undersøgende journalist. Han har tidligere som avisjournalist bevæget sig i forskellige gravegrupper. 

Thomas Skov: Journalist og underholdningsredaktør hos Podimo. Han har tidligere været vært på flere forskellige tv-formater, men har aldrig beskæftiget sig med undersøgende journalistik.

Afvist af skønhedsklinik

Selvom der allerede tilbage i oktober blev rettet opmærksomhed mod tilbudssidens utilfredse kunder, var det i starten af december stadig muligt at købe værdibeviser på hjemmesiden.

Og Gravegruppen har været i kontakt med flere end 50 kunder, som fortæller, at de er blevet snydt af virksomheden.

En af de personer er Karina Senika.

Hun købte i august flere forskellige tilbud på skønhedsbehandlinger på omkring 1500 kroner til Tilbudibyen.dk, som hun uden problemer havde gjort flere gange før.

Denne gange var dog anderledes.

- Jeg blev ringet op af klinikken, som fortalte mig, at jeg ikke kunne bruge beviset, fordi de ikke havde modtaget penge fra Tilbudibyen.dk, siger hun.

Derfor gik Karina Senika ind på tilbudshjemmesiden for at undersøge, om værdibeviser var blevet taget ned. Men websitet fortsatte ufortrødent med at sælge præcis de samme beviser, som hun selv var blevet nægtet at indløse.

- Det er døduretfærdigt, at der sidder en masse mennesker og køber værdibeviser på en vare, de ikke kan få, siger Karina Senika.

Og hun er ikke den eneste, som har oplevet problemer med Tilbudibyen.dk.

Både anmeldelsessiden Trustpilot og Tilbudibyen.dks Facebook-side flyder over med negative anmeldelser og kommentarer fra utilfredse kunder.

Siden august har Tilbudibyen.dk fået 107 anmeldelser med kun én stjerne:

Flere skriver også, at de har anmeldt siden for bedrageri, og det samme gjorde Karina Senika, der efter sin oplevelse kontaktede Københavns Vestegns Politi.

Politi: - Der er flere sager, end der er hænder

Københavns Vestegns Politi har i den seneste tid modtaget flere anmeldelser om Tilbudibyen.dk, men ønsker ikke at kommentere sagen mere konkret.

Til gengæld kan fællestillidsrepræsentant for efterforskerne i Københavns Politi, Jeppe Fjeldsted, fortælle, hvordan sager om it-kriminalitet hober sig op på politikontorer landet over.

- For at sige det ligeud er der flere sager, end der er hænder i øjeblikket. Derfor bliver vi nødt til at prioritere, siger han.

Journalist Cecilie Beck er taget ud for at tale med fællestillidsrepræsentant for efterforskerne ved Københavns Politi, Jeppe Fjeldsted. Video: Cæcilie Dohn Christensen

Lige nu er der ifølge fællestillidsrepræsentanten stort fokus på sager, der ligger under kategorien ‘personfarlig kriminalitet’, som eksempelvis vold og voldtægter.

En øget indsats, der går ud over andre områder af politiets opgaver.

- Det svarer lidt til, at man trykker ned det ene sted, og så popper det op det andet sted. Når vi ikke er nok, må nogle ting desværre vente, siger Jeppe Fjeldsted.

Det er Politiets Landsdækkende Center for It-relateret økonomisk Kriminalitet (LCIK), der tager sig af indberetningerne.

Og her er det i høj grad “samhandelsbedrageri”, der fylder. Det indebærer eksempelvis snyd over for almindelige borgere, der handler på nettet.

Jeppe Fjeldsted understreger, at sagerne vil blive efterforsket, selvom de på nuværende tidspunkt ikke altid ligger øverst i bunken.

- Vi bestræber os på at nå det indenfor forældelsesfristen. Men det er ikke nogen hemmelighed, at der er rigtig mange sager efterhånden, siger han.

Samarbejdspartner: - Det bekymrer mig

Det er dog ikke kun kunderne, der retter skyts mod Tilbudibyen.dk.

Gravegruppen har været i kontakt med 13 forskellige virksomheder, der fortæller, at tilbudshjemmesiden ikke har betalt for de ydelser, værdibeviserne giver adgang til.

Det er blandt andet tilfældet for autoværkstedet Martins Autohus i Rødovre, som for halvandet år siden indgik et samarbejde med Tilbudibyen.dk i håb om at få flere kunder.

Han er en satan

Jacob Rashwan, medejer af Martins Autohus

I starten gik det helt efter planen, men i flere måneder er kunderne ifølge medejer af værkstedet Jacob Rashwan fortsat med at strømme ind med værdibeviser, mens betalingen fra Tilbudibyen.dk er udeblevet.

- Han (direktøren af Tilbudibyen.dk) er en satan. Han giver dig dine penge i starten, indtil du tænker, at han er til at stole på. Men efterfølgende fik jeg ikke nogen penge, siger han.

Så sent som i sidste uge var det stadig muligt at købe værdibeviser til Martins Autohus på Tilbudibyen.dk. Det til trods for at virksomheden ifølge Jacob Rashwan skylder ham mellem 15-25.000 kroner.

- Det bekymrer mig, at vi lever i et system og et land, hvor det ikke bliver taget seriøst, at en mand som ham frit kan rende rundt og snyde almindelige borgere og firmaer, siger han.

Ikke virksomhedens første gang i søgelyset

Personen, som mekanikeren henviser til, er Johannes Samuel Dybdal. Han var med, da Tilbudibyen blev stiftet i 2011 og står stadig som direktør i firmaet i dag.

Og det er ikke første gang, at tilbudssiden er i mediernes søgelys.

I 2013 fik tilbudssiden frataget sit e-handelsmærke på grund af klager fra kunder, mens Forbrugerombudsmanden i 2016 indskærpede reglerne overfor firmaet, fordi det havde vildledt forbrugerne med falske før-priser.

Vi er i gang med at løse situationen og ønsker, at der udvises tålmodighed

Johannes Samuel Dybdal, direktør i Tilbudibyen.dk

Alligevel har den nuværende direktør holdt sig ude af rampelyset, og det har heller ikke været muligt at få et interview med Johannes Samuel Dybdal på baggrund af de seneste måneders klagestorm.

I stedet skriver han i en mail til Gravegruppen, at virksomhedens mange udfordringer skyldes coronapandemien.

På trods af at flere af stederne ikke har haft lukket som følge af sygdommens indtog i Danmark.

- Covid-19 er af afgørende betydning for manglende afklaring. Vi er i gang med at løse situationen og ønsker, at der udvises tålmodighed på trods af situationen, skriver han.

Flere virksomheder nævner, at betalingerne fra Tilbudibyen.dk ophørte i sommer. Hvornår har du sidst betalt dine leverandører?

- Grundet covid-19-situationen er alt betaling sket manuelt, gradvis og ikke automatisk. De leverandører, der mangler betaling, er vi i gang med at løse.

Hvad kan du gøre?

Hvis du har købt et værdibevis fra Tilbudibyen.dk, som udbyderen nægter at indløse, er der flere veje at gå. Det fortæller Maria Liljeqvist, der er seniorjurist i Forbrugerrådet Tænk.

Først og fremmest anbefaler hun, at du henvender dig til både tilbudssiden og udbyderen med en klage.

Er det ikke muligt at nå til enighed med dem, kan du klage til Center for Klageløsning eller et godkendt ankenævn.

Forbrugerombudsmanden kan også behandle klager over markedsføringen, som eksempelvis vildledende førpriser.

- Jo flere, der klager, jo bedre i sådan en sag. For så bliver der rettet opmærksomhed på, at der er et problem, siger Maria Liljeqvist.

Center for Klageløsning behandler klager over værdibeviser, eksempelvis hvis ydelsen ikke bliver leveret, eller der er noget galt med varen eller ydelsen.

Her er det dog en forudsætning, at din deal har kostet 1.050 kroner eller derover.

Hvilken konklusion, forbrugerombudsmanden kommer frem til i sagen, ligger ifølge kontorchef Andreas Weidemann formentlig fast ved årets udgang.

Hvis forbrugerombudsmanden vurderer, at der er foregået noget strafbart, ender sagen hos politiet.

Efter at TV 2 har været i kontakt med Johannes Samuel Dybdal, er det ikke længere muligt at købe værdibeviser fra hjemmesiden.

Du kan komme med bag om historien i programmet 'Gravegruppen' på TV 2 PLAY.

Fire gode råd til at sikre dig på nettet

  1. Pas på fuphjemmesider

    Hvis du vil undgå svindelhjemmesider, er der flere faresignaler, du kan være opmærksom på:

    * Er der kontaktoplysninger på virksomheden? Oplysninger om virksomhedens navn, e-mailadresse, telefonnummer og fysiske adresse skal fremgå af hjemmesiden.

    * Er sproget dårligt? Det kan tyde på, at der er brugt maskinoversættelse, hvilket igen tyder på, at det nok ikke er en professionel virksomhed.

    * Er priserne mærkelige? Hvis varerne koster 248,97 kroner eller andre meget skæve beløb, kan det igen være et tegn på maskinoversættelse.

  2. Kig efter e-mærket

    Hvis du handler på danske netbutikker, er det klogt at holde sig til dem, der har e-mærket. Det er din garanti for, at det er en ordentlig virksomhed og ikke en svindler, der står bag.

  3. Brug din sunde fornuft

    Tænk over, hvem du giver dine oplysninger til. Du bør ikke give kreditkortoplysninger i almindelige e-mails eller over telefonen.

  4. Vær opmærksom på fælder

    Forbrugerrådet Tænk har lavet en app, der hedder ’Mit digitale selvforsvar’, som løbende sender advarsler om forskellige trusler på nettet. Det er typisk fuphjemmesider, e-mails og sms’er.

Kilde: Forbrugerrådet Tænk