Samfund

Overlæge i plastikkirurgi oplever kæmpe efterspørgsel: - De får lavet det, der gør dem pæne på billeder

En ung kvinde, der selv har fået foretaget et par operationer, ville ønske, at særligt kendte på sociale medier var mere åbne om eventuelle indgreb.

21-årige Emilie Moulin var ikke glad for alle dele af sit ansigt og sin krop. Næsen var forkert, læberne for smalle og brysterne for små.

- Jeg vågnede om morgenen og tænkte, at jeg ikke så godt ud, siger Emilie Moulin, der arbejder som inspektør i sin mors rengøringsfirma Combi Clean.

Emilie Moulin er ikke den eneste unge, der har overvejet at få ændret noget ved sit udseende.

De får lavet det, der skal få dem til at se mere skarpe ud på billeder

Marie Louise von Sperling, overlæge, AK Nygart

En Megafon-måling lavet for TV 2 blandt godt 500 unge på 18 til 35 år viser, at 11 procent har overvejet at få foretaget et ikke-kirurgisk kosmetisk indgreb. Det kan for eksempel være at få forstørret læber eller defineret hage eller kæbelinje.

Målingen viste også, at 20 procent af de adspurgte har overvejet at få foretaget et kirurgisk kosmetisk indgreb som for eksempel at få lavet bryster eller korrigeret stritører.

Emilie Moulin gjorde noget ved sin utilfredshed og fik indsprøjtet filler i læberne, da hun var 18 år. Sidenhen har hun også fået lavet sin næse og sine bryster samt fået filler i kindbenene.

Hun er – sammen med sin 55-årige mor Gitte Moulin – med i TV 2 ECHOs programserie 'Smuk som min mor'.

Får lavet læber, kindben og kæbelinje

Marie Louise von Sperling, der er overlæge i plastikkirurgi på privathospitalet AK Nygart, fortæller, at hun oplever en ”kæmpe efterspørgsel”.

- Holdningen til det har ændret sig. Det er en hel anden generation nu, der vokser op med sociale medier. Man kommunikerer gennem det visuelle, og det er en naturlig del af forholde sig til udseende både på godt og ondt, lyder det fra Marie Louise von Sperling.

Ifølge overlægen omhandler de henvendelser, hun typisk får fra unge, at få lavet læber, kindben og kæbelinjer.

- For de har jo ikke rynker eller karsprængninger i den alder. Så de får lavet det, der skal få dem til at se mere skarpe ud på billeder, siger Marie Louise von Sperling.

Kommer af sociale medier

Emilie Moulin har en helt klar idé om, hvor hendes lyst for at få foretaget operationer og ikke-kirurgiske indgreb kommer fra, og det er i tråd med Marie Louise von Sperlings observationer:

- Det er kommet af sociale medier. På Instagram er der en facade af piger, der ligner hinanden og har lidt de samme træk med høje kindben og store læber, siger Emilie Moulin og tilføjer:

- Jeg tænkte nemlig, at man skulle se sådan ud, lyder det.

Emilie Moulin deler mange billeder af sig selv på sin Instagramprofil, men hun synes ikke, at hun bidrager til at give nogle piger et indtryk af, at man skal se ud på en bestemt måde.

Det gør hun ikke, fordi hun står frem i 'Smuk som min mor' og er ærlig om, at hendes udseende ikke er helt naturligt, fortæller hun. Og hun så gerne, at andre som hende gjorde det samme.

Jeg synes, at det er vigtigt at stå frem og sige, at jeg har betalt for mine læber for eksempel. Ikke alle bliver født med (...) fyldige læber

Emilie Moulin, inspektør i Combi Clean

- Jeg savner, at det er mere ærligt. Jeg synes, det er vigtigt at stå frem og sige, at jeg har betalt for mine læber for eksempel. Ikke alle bliver født med høje kindben og fyldige læber, lyder det fra den 21-årige.

Hun foreslår, at man kunne tagge den klinik, hvor man har fået lavet sine læber eksempelvis.

- Særligt hvis de meget kendte stod frem, kan de unge, der følger de kendte, se, at det ikke er sådan, de er født.

Filtre spiller ind

Overlæge Marie Louise von Sperling peger på en anden afsmittende effekt, som de sociale medier har på de unge.

Det er filtrene, som man blandt andet finder på Instagram og Snapchat. Med filtre kan man manipulere sit udseende, så man for eksempel får fyldigere læber, smallere ansigt og mere markerede kindben.

- De vil gerne ligne deres filtrerede udseende. De efterligner noget, der egentlig ikke er reelt. Det er selvfølgelig sat lidt på spidsen, men vi vil gerne se os selv som det bedste billede på Instagram, lyder det.

Blandt de adspurgte i undersøgelsen har 2 procent fået foretaget ikke-kirurgiske indgreb. 4 procent har fået et kirurgisk indgreb.

Se 'Smuk som min mor' på TV 2 PLAY.