Gældskaos i Danske Bank

Lækket mail: Danske Bank-formand ville tysse gældsskandale ned

Ifølge mailen var det vigtigt for formanden, at banken ikke kommunikerede i for specifikke vendinger om gældssagen.

- Operational risk-related losses.

De fire ord, der på dansk betyder "tab relateret til operationelle risici", optræder i Danske Banks seneste årsrapport. Da årsrapporten blev præsenteret i februar i år, gav de fire ord ikke anledning til yderligere omtale eller spørgsmål.

Knap syv måneder senere kunne TV 2 og Berlingske afsløre, at de fire ord dækkede over, at banken i årevis ulovligt har opkrævet gæld fra tusindvis af bankens mest sårbare kunder, og at ledende medarbejdere i banken gennem årene har overhørt adskillige advarsler om problemerne.

En intern mail sendt 25. november sidste år, som TV 2 og Berlingske er kommet i besiddelse af, kaster lys over bestyrelsesformand Karsten Dybvads rolle i forløbet, hvor banken endte med at beskrive gældssagen i så generelle vendinger, at ingen tog notits af den.

Mailen er sendt til en række topfolk i banken et halvt år efter, at fire whistleblowers havde rejst problemerne med gældssagen. I mailen fremlagde bankens daværende kronprins og finansdirektør, Jacob Aarup-Andersen, bestyrelsesformandens holdning til, hvordan gældssagen skulle kommunikeres til offentligheden.

- Vigtigt for ham, at vi ikke er specifikke på især Debt Collection i vores eksterne kommunikation, skrev finansdirektøren med henvisning til gældssagen:

- Så lad os finde en god måde, hvorpå vi beskriver det så generelt som muligt.

Efter samtalen med “formanden” havde finansdirektøren også et forslag til, hvordan sagen “så generelt som muligt” kunne kommunikeres eksternt, fremgår det af mailen.

- Operational risk-related losses, foreslog finansdirektøren, og sådan blev det, da banken to måneder senere præsenterede offentligheden og aktionærerne for årsrapporten 2019.

Formand lovede ny kultur

Leif Beck Fallesen, der er erhvervskommentator på Politiken, kalder meldingen fra formanden, som er refereret i mailen, for en “fejl”.

- Han overtog et job, hvor han skulle skabe en ny kultur. Han lovede at gøre Danske Bank til en ordentlig samfundsborger. Den opgave er ikke løst, når han har en andel i, at sagen bliver fejet ind under gulvtæppet, siger Leif Beck Fallesen og henviser til, at banken heller ikke senere i forløbet fortalte offentligheden om sagen.

Som TV 2 tirsdag kunne fortælle landede banken to måneder efter årsrapporten på en kommunikationsplan, hvor der ikke skulle kommunikeres til offentligheden om sagen.

Fordelen var, at banken “undgår risikoen for, at ‘normale’ kunder hører om” sagen, konkluderede bankens kommunikationsafdeling, der på ulempesiden noterede, at banken ikke ville være “transparent”. Det fremgår af kommunikationsplanen, som TV 2 og Berlingske er i besiddelse af.

Den eneste kommunikation udover de fire ord i årsrapporten var en lille notits på bankens hjemmeside, som kun blev vist til udvalgte kunder, og som blot omtalte problemer for “nogle kunder” fremfor at nævne, at der kunne være fejl i over 100.000 kunders sager.

- Den form for kommunikation, hvor banken bevidst vil lægge låg på sagen længst muligt, er udtryk for en forretningskultur, som jeg ikke ville forvente af bankens nye ledelse, siger Leif Beck Fallesen.

‘Ordentlighed og tillid’

Det var Mærsk-familien, der som storaktionær i banken pegede på den tidligere departementschef i Statsministeriet som ny formand i Danske Bank. Med udnævnelsen fulgte et krav om at genoprette tilliden til banken på ryggen af hvidvaskskandalen.

- Jeg har spurgt mig selv: Hvad mente min farfar egentlig med danske værdier? Jeg tror, det er ordentlighed og tillid. Der hænger de her skyer over banken, og der skal Karsten (Dybvad, red.) være med til at føre kulturen videre, således at vi måske bliver ‘best in class’, sagde Ane Mærsk Mc-Kinney Uggla i forbindelse med udnævnelsen.

Har du et fortroligt tip?

TV 2 driver en af landets største undersøgende redaktioner. Vi beskytter altid kilder, der deler fortrolige oplysninger. Hvis du vil dele fortrolig viden eller følsomme dokumenter med os, kan du se her, hvordan det kan lade sig gøre fortroligt og sikkert.

Siden har formanden ved flere lejligheder understreget behovet for at anlægge en ny stil i håndteringen af dårlige sager for banken. Blandt andet i formandstalen på bankens generalforsamling i år.

- Jeg sagde sidste år, at nye alvorlige sager kan opstå. Det kan vi ikke udstede garantier imod. Men jeg stillede jer i udsigt, at sådanne sager vil blive håndteret omgående, hvis eller når de opstår, sagde Karsten Dybvad.

‘Rettidig omhu’

I et skriftligt svar til TV 2 afviser bestyrelsesformand Karsten Dybvad, at mailen var udtryk for et ønske om at mørklægge sagen.

- På det her tidspunkt er banken i gang med at afdække inkassosagen og derfor slet ikke klar til at kommunikere til de berørte kunder. Men vi mener, at vi allerede her bør hensætte et beløb til oprydningen og den fremtidige kompensation af de berørte kunder. Det er rettidig omhu, skriver bestyrelsesformanden, der i 19 Nyhederne torsdag aften på TV 2 svarer på spørgsmål om sagen.

Over for Berlingske erkender bestyrelsesformanden dog, at banken godt kunne have kommunikeret mere åbent om sagen senere i forløbet:

- Vi kunne have været mere åbne, da vi var klar til at kommunikere til kunderne. Og ja, når jeg ser tilbage på det, kunne jeg da godt ønske, vi havde været det, siger Karsten Dybvad til Berlingske.

Klokken 20.40 torsdag kan du på TV 2 se andet afsnit af Operation X’-programmet om sagen, ‘Skeletterne i Pengeskabet’. Du kan allerede nu se afsnittet på TV 2 PLAY her.