Forbrugerombudsmanden advarer advokater og inkassofirmaer mod at stole blindt på tal fra Danske Bank

Opfordringen lyder p√•, at advokaterne og inkassobureauerne selv skal granske g√¶ldsposterne f√łr de opkr√¶ver penge for banken.

Forbrugerombudsmanden advarer nu en r√¶kke inkassofirmaer og advokater mod at opkr√¶ve g√¶ld fra Danske Bank uden f√łrst at have unders√łgt, om g√¶lden er korrekt opgjort.

Det skriver Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.

- Hvis der er tale om inddrivelse af gæld fra Danske Bank, skal inkasso- eller advokatfirmaet efter vores opfattelse sikre sig, at kravet er korrekt beregnet, skriver forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen i pressemeddelelsen.

Danske Banks pressechef, Stefan Singh Kailay, skriver i et skriftligt svar, at banken allerede har bedt inkasso- og advokatfirmaer om at stoppe med at inddrive gæld for banken, da det skal ske på et korrekt grundlag.

- G√¶ldsinddrivelse skal selvf√łlgelig foreg√• p√• en ordentlig m√•de, og vi beklager dybt denne sag, som vi fokuserer p√• at f√• ryddet op i. Som vi har sagt flere gange, vil kunder, der har lidt et tab som f√łlge af vores fejl, selvf√łlgelig blive kompenseret, hvilket vi allerede er i gang med, skriver Stefan Singh Kailay.

Meldingen til inkassofirmaerne og advokaterne kommer i k√łlvandet p√•, at TV 2 og Berlingske over de seneste m√•neder har afd√¶kket, hvordan banken i √•revis har opkr√¶vet for√¶ldet g√¶ld ulovligt.

Medarbejdere instrueret i at hemmeligholde problemer

Senest kunne TV 2 og Berlingske i sidste uge fortælle, at Danske Bank i årevis har udliciteret tusindvis af gældsposter, der er fyldt med fejl til inkassobureauet Intrum.

I den forbindelse blev der udarbejdet en intern guide til bankens medarbejdere om ikke at g√łre inkassofirmaerne opm√¶rksomme p√• problemerne. Guiden er senest opdateret i slutningen af september 2019. Efter bankens nuv√¶rende topledelse var blevet orienteret om problemerne.

If√łlge TV 2s oplysninger blev Intrum f√łrst opm√¶rksomme p√• problemerne med Danske Banks inkassosager i september i √•r efter TV 2 og Berlingskes afd√¶kning af sagen.

L√łbende kontakt

Danske Bank √łnskede i den forbindelse ikke at svare p√• sp√łrgsm√•l fra TV 2, men i et skriftligt svar forklarede bankens pressechef, Stefan Singh Kailey, at banken l√łbende kontaktede inkassobureauerne.

- Det skete i perioden fra november 2019 og frem til udgangen af september i år, hvor vi besluttede at sætte al gældsafvikling via inkassobureauer på pause, skriver pressechefen i en mail.

Banken √łnskede ikke at svare p√• sp√łrgsm√•l om guiden til de ansatte om at hemmeligholde problemerne.

Har du et fortroligt tip?

TV 2 driver en af landets st√łrste unders√łgende redaktioner. Vi beskytter altid kilder, der deler fortrolige oplysninger. Hvis du vil dele fortrolig viden eller f√łlsomme dokumenter med os, kan du se her, hvordan det kan lade sig g√łre fortroligt og sikkert.

Allerede nu kan du se andet afsnit af Operation X-programmerne 'Skelletterne i Pengeskabet' på TV 2 PLAY.