Gældskaos i Danske Bank

Forbrugerombudsmanden advarer advokater og inkassofirmaer mod at stole blindt på tal fra Danske Bank

Opfordringen lyder på, at advokaterne og inkassobureauerne selv skal granske gældsposterne før de opkræver penge for banken.

Forbrugerombudsmanden advarer nu en række inkassofirmaer og advokater mod at opkræve gæld fra Danske Bank uden først at have undersøgt, om gælden er korrekt opgjort.

Det skriver Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.

- Hvis der er tale om inddrivelse af gæld fra Danske Bank, skal inkasso- eller advokatfirmaet efter vores opfattelse sikre sig, at kravet er korrekt beregnet, skriver forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen i pressemeddelelsen.

Danske Banks pressechef, Stefan Singh Kailay, skriver i et skriftligt svar, at banken allerede har bedt inkasso- og advokatfirmaer om at stoppe med at inddrive gæld for banken, da det skal ske på et korrekt grundlag.

- Gældsinddrivelse skal selvfølgelig foregå på en ordentlig måde, og vi beklager dybt denne sag, som vi fokuserer på at få ryddet op i. Som vi har sagt flere gange, vil kunder, der har lidt et tab som følge af vores fejl, selvfølgelig blive kompenseret, hvilket vi allerede er i gang med, skriver Stefan Singh Kailay.

Meldingen til inkassofirmaerne og advokaterne kommer i kølvandet på, at TV 2 og Berlingske over de seneste måneder har afdækket, hvordan banken i årevis har opkrævet forældet gæld ulovligt.

Medarbejdere instrueret i at hemmeligholde problemer

Senest kunne TV 2 og Berlingske i sidste uge fortælle, at Danske Bank i årevis har udliciteret tusindvis af gældsposter, der er fyldt med fejl til inkassobureauet Intrum.

I den forbindelse blev der udarbejdet en intern guide til bankens medarbejdere om ikke at gøre inkassofirmaerne opmærksomme på problemerne. Guiden er senest opdateret i slutningen af september 2019. Efter bankens nuværende topledelse var blevet orienteret om problemerne.

Ifølge TV 2s oplysninger blev Intrum først opmærksomme på problemerne med Danske Banks inkassosager i september i år efter TV 2 og Berlingskes afdækning af sagen.

Løbende kontakt

Danske Bank ønskede i den forbindelse ikke at svare på spørgsmål fra TV 2, men i et skriftligt svar forklarede bankens pressechef, Stefan Singh Kailey, at banken løbende kontaktede inkassobureauerne.

- Det skete i perioden fra november 2019 og frem til udgangen af september i år, hvor vi besluttede at sætte al gældsafvikling via inkassobureauer på pause, skriver pressechefen i en mail.

Banken ønskede ikke at svare på spørgsmål om guiden til de ansatte om at hemmeligholde problemerne.

Har du et fortroligt tip?

TV 2 driver en af landets største undersøgende redaktioner. Vi beskytter altid kilder, der deler fortrolige oplysninger. Hvis du vil dele fortrolig viden eller følsomme dokumenter med os, kan du se her, hvordan det kan lade sig gøre fortroligt og sikkert.

Allerede nu kan du se andet afsnit af Operation X-programmerne 'Skelletterne i Pengeskabet' på TV 2 PLAY.