Bestyrelsesformand i Danske Bank om mørklægning af gældssag: - Vi kunne have gjort det meget bedre
Bestyrelsesformanden afviser, at banken har forsøgt at mørklægge sagen.
Danske Banks bestyrelsesformand, Karsten Dybvad erkender nu, at kommunikationen om gældssagen har været mangelfuld.
- Når det gælder kommunikationen her, så tror jeg, at det er klart for enhver, at vi kunne have gjort det meget bedre, siger bestyrelsesformand Karsten Dybvad i et interview med TV 2.
Meldingen fra formanden kommer i kølvandet på, at TV 2 og Berlingske i dag kunne fortælle, at bestyrelsesformanden ifølge en mail fra bankens finansdirektør ønskede, at gældssagen skulle dysses ned.
Karsten Dybvad afviser dog, at mailen er et udtryk for et ønske fra formandens side om at mørklægge sagen.
- Det har på intet tidspunkt været noget, jeg overhovedet tænkte på, at jeg skulle mørklægge noget som helst, siger han.
I forhold til mailen henviser formanden til, at banken på daværende tidspunkt ikke havde tilstrækkeligt overblik til at kunne kommunikere om sagen.
Som TV 2 og Berlingske tidligere har afdækket, valgte banken dog heller ikke at kommunikere om sagen til offentligheden senere, hvor banken havde identificeret de lidt over 100.000 kunder, som skal undersøges for at have betalt for meget tilbage til banken. Flere medlemmer af bankens direktion godkendte i foråret en kommunikationsplan, hvor det blev besluttet ikke at kommunikere om sagen til offentligheden.
Fordelen var, at banken “undgår risikoen for, at ‘normale’ kunder hører om” sagen, konkluderede bankens kommunikationsafdeling, der på ulempesiden noterede, at banken ikke ville være “transparent”. Det fremgår af kommunikationsplanen, som TV 2 og Berlingske er i besiddelse af.
Først efter TV 2 og Berlingskes afsløringer og et påbud fra Finanstilsynet blev samtlige 106.000 kunder informeret om, at der kunne være fejl i deres gældssager hos banken.
Afviser mørklægning
Bestyrelsesformand Karsten Dybvad mener dog stadig ikke, at den manglende kommunikation kan kaldes en mørklægning af sagen.
- Vi skulle have kommunikeret tidligere og bedre om den her sag. Det er fuldstændigt indiskutabelt. Men det fjerner ikke den kendsgerning, at første gang den nye ledelse hører om den her sag, så beslutter vi, at den skal der bare ryddes op i, uanset om den går næsten tre årtier tilbage. Så skal den ryddes op. Hver eneste kunde skal kompenseres, for det vi måtte have krævet for meget. Det har vi besluttet, vi har også besluttet at det skal kunderne have et brev om direkte, vi har også lagt det på vores hjemmeside. Så at tale om mørklægning i den her sag, er helt ved siden af, siger formanden.
Der dog undlader at nævne, at notitsen på hjemmesiden blot blev vist til udvalgte af bankens kunder.
Udpeget af mærsk
Det var Mærsk-familien, der som storaktionær i banken pegede på den tidligere departementschef i Statsministeriet som ny formand i Danske Bank. Med udnævnelsen fulgte et krav om at genoprette tilliden til banken på ryggen af hvidvaskskandalen.
- Jeg har spurgt mig selv: Hvad mente min farfar egentlig med danske værdier? Jeg tror, det er ordentlighed og tillid. Der hænger de her skyer over banken, og der skal Karsten (Dybvad, red.) være med til at føre kulturen videre, således at vi måske bliver ‘best in class’, sagde Ane Mærsk Mc-Kinney Uggla i forbindelse med udnævnelsen.
Kommunikationen om gældssagen har "sat" banken "tilbage" i den opgave, lyder det fra bestyrelsesformanden.
- Hele forudsætningen for at kunne genoprette tilliden. Det er, at hver eneste gang, vi møder et problem, så rydder vi op i den. Jeg skal også medgive, at vi skulle have været bedre til at kommunikere om denne her sag, siger han.
Tilbage til mit spørgsmål. Som sagen står lige nu. Hvor godt synes du, at det går med din vigtigste opgave – at genskabe tilliden til banken?
- Vi har arbejdet på at afdække alle de sager. Rydde op i dem. Når det gælder kommunikationen her, så tror jeg, at det er klart for enhver, at vi kunne have gjort det meget bedre. Det er der ingen tvivl om, at det har sat os tilbage. Så det er igen noget, vi skal overvinde, siger formanden.
Siden interviewet har Finanstilsynet krævet, at eksterne advokater skal granske bankens håndtering af sagen. Ifølge tilsynet kommer undersøgelsen til at ske på bankens egen regning.