Bestyrelsesformand i Danske Bank om m√łrkl√¶gning af g√¶ldssag: - Vi kunne have gjort det meget bedre

Bestyrelsesformanden afviser, at banken har fors√łgt at m√łrkl√¶gge sagen.

Danske Banks bestyrelsesformand, Karsten Dybvad erkender nu, at kommunikationen om gældssagen har været mangelfuld.

- Når det gælder kommunikationen her, så tror jeg, at det er klart for enhver, at vi kunne have gjort det meget bedre, siger bestyrelsesformand Karsten Dybvad i et interview med TV 2.

Meldingen fra formanden kommer i k√łlvandet p√•, at TV 2 og Berlingske i dag kunne fort√¶lle, at bestyrelsesformanden if√łlge en mail fra bankens finansdirekt√łr √łnskede, at g√¶ldssagen skulle dysses ned.

Karsten Dybvad afviser dog, at mailen er et udtryk for et √łnske fra formandens side om at m√łrkl√¶gge sagen.

- Det har p√• intet tidspunkt v√¶ret noget, jeg overhovedet t√¶nkte p√•, at jeg skulle m√łrkl√¶gge noget som helst, siger han.

I forhold til mailen henviser formanden til, at banken på daværende tidspunkt ikke havde tilstrækkeligt overblik til at kunne kommunikere om sagen.

Som TV 2 og Berlingske tidligere har afd√¶kket, valgte banken dog heller ikke at kommunikere om sagen til offentligheden senere, hvor banken havde identificeret de lidt over 100.000 kunder, som skal unders√łges for at have betalt for meget tilbage til banken. Flere medlemmer af bankens direktion godkendte i for√•ret en kommunikationsplan, hvor det blev besluttet ikke at kommunikere om sagen til offentligheden.

Fordelen var, at banken ‚Äúundg√•r risikoen for, at ‚Äėnormale‚Äô kunder h√łrer om‚ÄĚ sagen, konkluderede bankens kommunikationsafdeling, der p√• ulempesiden noterede, at banken ikke ville v√¶re ‚Äútransparent‚ÄĚ. Det fremg√•r af kommunikationsplanen, som TV 2 og Berlingske er i besiddelse af.

F√łrst efter TV 2 og Berlingskes afsl√łringer og et p√•bud fra Finanstilsynet blev samtlige 106.000 kunder informeret om, at der kunne v√¶re fejl i deres g√¶ldssager hos banken.

Afviser m√łrkl√¶gning

Bestyrelsesformand Karsten Dybvad mener dog stadig ikke, at den manglende kommunikation kan kaldes en m√łrkl√¶gning af sagen.

- Vi skulle have kommunikeret tidligere og bedre om den her sag. Det er fuldst√¶ndigt indiskutabelt. Men det fjerner ikke den kendsgerning, at f√łrste gang den nye ledelse h√łrer om den her sag, s√• beslutter vi, at den skal der bare ryddes op i, uanset om den g√•r n√¶sten tre √•rtier tilbage. S√• skal den ryddes op. Hver eneste kunde skal kompenseres, for det vi m√•tte have kr√¶vet for meget. Det har vi besluttet, vi har ogs√• besluttet at det skal kunderne have et brev om direkte, vi har ogs√• lagt det p√• vores hjemmeside. S√• at tale om m√łrkl√¶gning i den her sag, er helt ved siden af, siger formanden.

Der dog undlader at nævne, at notitsen på hjemmesiden blot blev vist til udvalgte af bankens kunder.

Udpeget af mærsk

Det var Mærsk-familien, der som storaktionær i banken pegede på den tidligere departementschef i Statsministeriet som ny formand i Danske Bank. Med udnævnelsen fulgte et krav om at genoprette tilliden til banken på ryggen af hvidvaskskandalen.

- Jeg har spurgt mig selv: Hvad mente min farfar egentlig med danske v√¶rdier? Jeg tror, det er ordentlighed og tillid. Der h√¶nger de her skyer over banken, og der skal Karsten (Dybvad, red.) v√¶re med til at f√łre kulturen videre, s√•ledes at vi m√•ske bliver ‚Äėbest in class‚Äô, sagde Ane M√¶rsk Mc-Kinney Uggla i forbindelse med udn√¶vnelsen.

Kommunikationen om gældssagen har "sat" banken "tilbage" i den opgave, lyder det fra bestyrelsesformanden.

- Hele foruds√¶tningen for at kunne genoprette tilliden. Det er, at hver eneste gang, vi m√łder et problem, s√• rydder vi op i den. Jeg skal ogs√• medgive, at vi skulle have v√¶ret bedre til at kommunikere om denne her sag, siger han.

Har du et fortroligt tip?

TV 2 driver en af landets st√łrste unders√łgende redaktioner. Vi beskytter altid kilder, der deler fortrolige oplysninger. Hvis du vil dele fortrolig viden eller f√łlsomme dokumenter med os, kan du se her, hvordan det kan lade sig g√łre fortroligt og sikkert.

Tilbage til mit sp√łrgsm√•l. Som sagen st√•r lige nu. Hvor godt synes du, at det g√•r med din vigtigste opgave ‚Äď at genskabe tilliden til banken?

- Vi har arbejdet på at afdække alle de sager. Rydde op i dem. Når det gælder kommunikationen her, så tror jeg, at det er klart for enhver, at vi kunne have gjort det meget bedre. Det er der ingen tvivl om, at det har sat os tilbage. Så det er igen noget, vi skal overvinde, siger formanden.

Siden interviewet har Finanstilsynet kr√¶vet, at eksterne advokater skal granske bankens h√•ndtering af sagen. If√łlge tilsynet kommer unders√łgelsen til at ske p√• bankens egen regning.