Danske Bank-chef på hemmelig optagelse: - Det er jo ikke noget, som vi skal ud at fortælle til Gud og hvermand

Kommunikationsafdeling advarede om manglende transparens.

- Det er jo ikke noget, som vi skal ud at fort√¶lle til Gud og hver mand det her, sagde inkassochef Anders Wendelboe p√• et internt m√łde for Danske Banks inkassoafdeling.

Knap 170 medarbejdere var med til m√łdet torsdag 18. juni i √•r. M√łdet var internt, men TV 2 og Berlingske er i besiddelse af en lydoptagelse af m√łdet.

M√łdet var kulminationen p√• et omfattende oprydningsarbejde i afdelingen. Fire medarbejdere havde godt et √•r forinden sagt s√• eftertrykkeligt fra gennem Danske Banks whistleblowerordning, at banken nu var i gang med at gennemg√• over 100.000 kunders sager for at unders√łge, om kunderne havde betalt for meget tilbage til banken.

Detaljer, som ikke skulle slippe ud, måtte medarbejderne forstå på chefen for den skandaleramte afdeling.

Da en medarbejder lidt inde i m√łdet sp√łrger ind til risikoen for d√•rlig omtale af sagen i pressen, konkluderede chefen:

- Vi går ikke proaktivt ud til pressen.

Den eneste kommunikation var en lille notits p√• bankens hjemmeside, som kun blev vist til kunder, og som blot omtalte ‚Äúnogle kunder‚ÄĚ fremfor at n√¶vne, at der kunne v√¶re fejl i over 100.000 kunders sager.

Planen om at m√łrkl√¶gge sagen holdt frem til slutningen af august i √•r. Her kunne TV 2 og Berlingske afsl√łre, at banken i √•revis har opkr√¶vet for meget g√¶ld fra bankens mest s√•rbare kunder.

S√•dan planlagde Danske Bank at m√łrkl√¶gge g√¶ldsskandale

TV 2 og Berlingske er i besiddelse af dokumenter, som kaster lys over overvejelserne bag m√łrkl√¶gningen af sagen, der internt i Danske Bank gik under kodenavnet ‚ÄúProject Athens‚ÄĚ.

Af dokumenterne fremg√•r det, at banken i slutningen af marts i √•r lagde sig fast p√• en strategi om ikke at fort√¶lle den brede offentlighed om sagen, der if√łlge bankens risikovurdering af udgjorde ‚Äúen massiv omd√łmmerisiko‚ÄĚ.

square to 16x9

Fordelen var, at banken ‚Äúundg√•r risikoen for, at ‚Äėnormale‚Äô kunder h√łrer om‚ÄĚ sagen, konkluderede bankens kommunikationsafdeling, der p√• ulempesiden noterede, at banken ikke ville v√¶re ‚Äútransparent‚ÄĚ. Det fremg√•r af kommunikationsplanen. Her fremg√•r det ogs√•, at planen blev godkendt af flere medlemmer af direktionen.

square to 16x9

Etisk og transparant

Netop sp√łrgsm√•let om transparens har v√¶ret et kerneelement i den nye bankledelses plan for at genrejse tilliden til banken efter hvidvasksagen.

Planen blev pr√¶senteret sammen med √•rsregnskabet for 2019 under overskriften 'Better Bank'. Af planen fremg√•r det, at banken inden 2023 vil v√¶re ‚Äúb√¶redygtig, etisk og transparent‚ÄĚ.

Men i den selvsamme √•rsrapport bliver sagen om, at banken i √•revis har opkr√¶vet g√¶ld ulovligt fra tusindvis af kunder, blot beskrevet som ‚Äúet tab relateret til operationelle risici‚ÄĚ. Rapporten rummer ikke et ord om ulovlig opkr√¶vet g√¶ld.

Den manglende kommunikation om g√¶ldssagen undrer Morten Bruun Pedersen, der er forbruger√łkonom i Forbrugerr√•det T√¶nk. Han har fulgt sagen t√¶t.

- Det her, det er ikke √•benhed. Alts√• at man s√• fodsl√¶bende kommer med informationerne, og at de f√łrst kommer til offentlighedens kendskab, n√•r pressen begynder at interessere sig for det, det mener jeg ikke er transparens og √•benhed, siger Morten Bruun Pedersen og henviser til bankens skiftende forklaringer i sagen.

Chef talte usandt p√• m√łde

TV 2 og Berlingske har over de seneste m√•neder afd√¶kket, hvordan banken gennem √•rene har overh√łrt adskillige advarsler om problemerne fra b√•de medarbejdere og chefer i bankens inkassoafdeling.

P√• medarbejderm√łdet i juni i selv samme afdeling blev sagen dog over for medarbejderne fremlagt som et nyopdaget problem af bankens inkassochef, Anders Wendelboe.

- Jeg tror, at de fleste af jer kan huske et √•r og en dag tilbage, sagde bankens inkassochef p√• det interne m√łde, hvor han fastslog:

- Det var der, vi opdagede fejlen.

Den samme forklaring gik i f√łrste omgang igen, da TV 2 og Berlingske i august kunne fort√¶lle, at banken i √•revis har opkr√¶vet for meget g√¶ld fra bankens s√•rbare kunder. Her l√łd forklaringen fra underdirekt√łr Rob De Ridder, at banken f√łrst blev opm√¶rksom p√• problemerne i for√•ret 2019.

Underdirekt√łren har dog senere erkendt, at der tidligere er blevet advaret om problemerne.

Har du et fortroligt tip?

TV 2 driver en af landets st√łrste unders√łgende redaktioner. Vi beskytter altid kilder, der deler fortrolige oplysninger. Hvis du vil dele fortrolig viden eller f√łlsomme dokumenter med os, kan du se her, hvordan det kan lade sig g√łre fortroligt og sikkert.

Tidligere ansat fejer benene væk under bankens forklaring

S√łndag stod bankens tidligere inkassochef Kaare Larsen frem og fortalte, at han i stribevis af notater gennem √•rene har ‚Äúskreget p√• ressourcer‚ÄĚ for at l√łse problemerne i afdelingen. Blandt andet i et notat stilet til underdirekt√łr Rob De Ridder i juli 2015.

Det fik bankens bestyrelsesformand Karsten Dybvad til at beklage, at medarbejdernes advarsler om problemerne gang p√• gang er blevet overh√łrt.

- Jeg vil gerne give en uforbeholden undskyldning til alle de medarbejdere, der har sagt til, som har fors√łgt at r√•be ledelsen op. Det er jo ikke i orden og et eklatant ledelsesm√¶ssigt svigt, sagde Karsten Dybvad til TV 2.

I et skriftligt svar til TV 2 afviser kommunikationsdirekt√łr Kim Larsen, at banken har √łnsket at hemmeligholde sagen:

- Vores fokus var, at de ber√łrte kunder skulle h√łre om sagen direkte fra os og ikke gennem medierne. Derfor har vi koncentreret os om at komme til bunds i sagen, s√• vi kunne give kunderne retvisende oplysninger og kompensere dem, hvilket vi er i fuld gang med. Vi ville √łnske, at vi havde kunnet g√łre alt dette hurtigere, men det √¶ndrer ikke p√•, at det var og er vores fokus, skriver kommunikationsdirekt√łr Kim Larsen.

I Nyhederne stiller Danske Bank op til interview om m√łrkl√¶gningen af sagen.

P√• TV 2 Play kan du allerede nu se f√łrste afsnit af Operation X-programmerne ‚ÄėSkeletterne i Pengeskabet‚Äô.