16x9

Tidligere Danske Bank-chef afsl√łrer - nuv√¶rende underdirekt√łr talte usandt om g√¶ldskaos

En tidligere chef, en pensioneret bankmand og en række whistleblowers. Danske Bank siger nu undskyld til dem.

Et par sætninger inde i samtalen går Henry Christensen i stå.

Den pensionerede bankmand har venligt inviteret Operations X’s journalister indenfor i sit hjem i Taastrup. Da snakken falder på inkassoafdelingen i Danske Bank, bliver Henry Christensen tavs.

Han er bange, fort√¶ller han. Bange for, at de penge, der siden han gik p√• pension, hver m√•ned er g√•et ind p√• kontoen fra Danske Bank, stopper med at komme, hvis han taler √•bent og √¶rligt om det arbejde, han udf√łrte for banken.

Vi er taget hjem til ham for at sp√łrge ind til et afg√łrende notat, som han var medforfatter til, dengang han arbejdede p√• gulvet i Danske Banks inkassoafdeling. Helt tilbage i 2008 var han med til at lave en komplet gennemgang af de selv samme problemer, som banken st√•r med den dag i dag.

- Der kan s√¶ttes sp√łrgsm√•lstegn ved bankens trov√¶rdighed, konkluderede notatet, hvor der over 18 sider blev regnet p√•, hvad det ville koste en gang for alle at l√łse de omfattende problemer i Danske Banks inkassoafdeling allerede i l√łbet af 2009.

L√łsningsforslaget blev aldrig fulgt. Og som TV 2 og Berlingske over de seneste m√•neder har afd√¶kket, st√•r banken i dag med pr√¶cis de samme problemer, som Henry Christensen beskrev i sit notat for over ti √•r siden.

Banken har i √•revis ulovligt opkr√¶vet for meget g√¶ld fra de mest s√•rbare kunder. Over 100.000 kunder skal unders√łges for, om de har betalt for meget til banken.

Vi forlader Henry Christensen uden svar p√• de sp√łrgsm√•l, vi i m√•nedsvis har jagtet. Men som dagene g√•r, t√¶nker han videre over sin tid i inkassoafdelingen.

- Det dækker over noget rigtig skidt

square to 16x9
Danske Bank. Foto: Ritzau Scanpix / TV 2 Grafik

Egentlig har Henry Christensen altid været stolt over at være bankansat, men gældssagen i Danske Bank slår alvorlige skår i den stolthed. Det er derfor, at han efter et par dages betænkningstid alligevel vælger at tale.

- Det er en lille smule flovt. Flovt i min opfattelse, det d√¶kker over noget rigtig skidt, fort√¶ller Henry Christensen, da vi m√łder ham et par dage efter det f√łrste bes√łg.

Henry Christensen regnede for over ti √•r siden p√• en l√łsning af alle de g√¶ldsproblemer, Danske Bank st√•r med i dag.

Skammen h√¶nger en til en sammen med at have arbejdet i en bank, der i √•revis har ignoreret samtlige advarsler om problemer, der kan have kostet allerede √łkonomisk tr√¶ngte kunder tusindvis af kroner.

- De fejl har været påpeget op i systemet i mange år, siger Henry Christensen.

En af de advarsler var notatet fra 2008, som Henry Christensen var med til at forfatte.

Henry Christensen genkender det med det samme, da vi lægger en kopi af det på bordet foran ham.

- Det er et notat om, hvad det kunne komme til at koste at få rigtige tal hele vejen igennem systemet, siger han.

Men han har sv√¶rt ved at huske detaljerne. Derfor kan han heller ikke hj√¶lpe med et nemt svar p√• det mest centrale sp√łrgsm√•l om, hvorfor problemet ikke blev l√łst dengang. Men han giver en vigtig ledetr√•d, der senere skal vise sig at f√• afg√łrende betydning.

Navnet dukker op adskillige gange

Henry Christensen s√¶tter navn p√• den chef, der sandsynligvis gav ham opgaven med at regne p√• l√łsningen p√• problemet over ti √•r f√łr, at Danske Bank for alvor tog fat om problemerne og besluttede sig for at gennemg√• over 100.000 kunders sager for at finde dem, der har betalt for meget tilbage til banken.

Kaare Larsen.

Navnet vækker genklang.

Det optræder i adskillige af de dokumenter, som kilder i banken i al fortrolighed har delt med TV 2s journalister.

Har du et fortroligt tip?

TV 2 driver en af landets st√łrste unders√łgende redaktioner. Vi beskytter altid kilder, der deler fortrolige oplysninger. Hvis du vil dele fortrolig viden eller f√łlsomme dokumenter med os, kan du se her, hvordan det kan lade sig g√łre fortroligt og sikkert.

I dokumenterne kan vi l√¶se, at Kaare Larsen i 2004 blev sat i spidsen for et ambiti√łst projekt i banken.

I mange √•r havde opgaven med at hente penge hjem fra bankens d√•rlige betalere ligget hos r√•dgiverne i de enkelte filialer, n√•r de ellers havde tid til overs fra deres √łvrige opgaver.

Den opgave blev i 2004 samlet under Kaare Larsen i én central afdeling, der samtidig blev udstyret med et nybygget IT-system: DCS. Debt Collection System.

Målt på bundlinjen var det nye system en succes.

- Der er ingen tvivl om, at systemet har v√¶ret med til at l√łfte inddrivelsen p√• n√łdlidende debitorer til det h√łjeste nogensinde i koncernen, skrev Kaare Larsen i et internt notat to √•r efter indf√łrelsen af systemet.

Men succesen gemte p√• en m√łrk bagside.

- Jeg havde simpelthen så meget skidt i afdelingen

square to 16x9
Danske Bank. Foto: Scanpix

Det nye system var fyldt med fejl, der bet√łd, at banken risikerede at opkr√¶ve for mange penge fra de allerede √łkonomisk tr√¶ngte kunder.

Ogs√• Kaare Larsen er i dag pensioneret. I 14 √•r sad han som chef i Danske Banks inkassoafdeling. Vi beslutter os for at tage p√• endnu et uanmeldt bes√łg.

Vi m√łder Kaare Larsen foran bageren p√• bytorvet.

I sådan en situation fremstår chancerne små for, at en tidligere bankchef vil tale åbent og ærligt om problemer i en afdeling han i over 14 år har været leder for. Men Kaare Larsen har meget at fortælle.

Kaare Larsen fort√¶ller, at han skreg p√• ressourcer til at l√łse problemer, men at ingen lyttede.

Han fortæller, at han allerede i 2004 blev klar over, at noget var helt galt med bankens nybyggede systemer.

- Jeg kan kun sige, at jeg har skreget på ressourcer hele tiden. For at rydde op. Jeg havde simpelthen så meget skidt i afdelingen, og det havde jeg sagt i adskillige år, siger Kaare Larsen.

Dokumenterne i det omfattende materiale, som TV 2 og Berlingske er i besiddelse af, underst√łtter den pensionerede bankchefs forklaring.

Mest bemærkelsesværdigt er et notat fra 2009.

Peger på chefen

Notatet fra 2009 blev skrevet, √•ret efter at Henry Christensen var blevet sat til at regne p√•, hvad det ville koste at l√łse problemet.

Problemet var tydeligvis ikke blevet l√łst, for i notatet kunne Kaare Larsen fort√¶lle, at inkassog√¶ld for over 12 milliarder kroner kunne v√¶re forkert opgjort, og at det ville tage over 80 mande√•r at tilrette de mange tusinde g√¶ldsposter. Det skrev inkassochefen i notatet, som han sendte til direktionssekretariatet, bankens dav√¶rende chefjurist og tre af bankens underdirekt√łrer.

Men ogs√• den advarsel blev tilsyneladende overh√łrt.

Henter data...

N√•r Kaare Larsen skal forklare hvorfor, s√• peger han s√¶rligt p√• en af de tre underdirekt√łrer, som modtog notatet i 2009: Kim Winther. Kaare Larsens dav√¶rende chef.

- Han pr√łvede bare at regne sig ud af det, s√• det ikke s√• ud af s√• meget, siger Kaare Larsen og uddyber:

- Han pr√łvede at nedtone betydningen af det "det var da ikke noget s√¶rligt". Det synes jeg bestemt, at det var. Alts√• det er jo ikke sm√•penge. Vi taler milliarder.

Hvad mener du med milliarder?

- Det tror jeg ikke, jeg skal sige mere om.

Fire medarbejdere m√łdtes hemmeligt med bankens advokater

square to 16x9
Danske Bank Foto: Scanpix / TV 2

Det er ikke kun Kaare Larsen, som peger på Kim Winther som en af de hovedansvarlige for, hvorfor det kunne gå så galt.

4. september sidste år talte fire whistleblowers fra Kaare Larsens gamle afdeling i al hemmelighed ud over for bankens eksterne advokater i advokathuset Gorrissen Federspiel.

TV 2 og Berlingske er i besiddelse af referatet af advokaternes hemmelige m√łde med de ansatte.
TV 2 og Berlingske er i besiddelse af referatet af advokaternes hemmelige m√łde med de ansatte. Foto: TV 2

Det hemmeligstemplede referat af advokaternes samtale med de fire whistleblowers er en del af det omfattende materiale, som kilder i al fortrolighed har delt med TV 2.

De fort√¶ller historien om en afdeling, hvor medarbejdere flere gange har sagt fra, men hvor ledelsen gik mere op i at afsl√łre, hvem der advarede end i at forst√•, hvad de advarede om.

De fort√¶ller om nedsk√¶ringer og effektiviseringer. Om en leder i afdelingen, der engang har sagt, ‚Äúat man bliver skudt, hvis man g√•r p√• arkivet‚ÄĚ. Velvidende, at det var p√• arkivet, at medarbejderne kunne finde de rigtige tal p√•, hvor meget kunderne skulle betale for ikke at komme til at betale for meget.

Og s√• fort√¶ller de om Kim Winther. Den chef som ogs√• Kaare Larsen udpegede, da vi m√łdte ham foran bageren p√• bytorvet.

Beslutningen blev truffet med √•bne √łjne

Skal man tro de fire medarbejdere, som i 2019 fik nok og sagde fra, så bærer han en væsentlig del af ansvaret for effektiviseringerne, som sammen med det fejlslagne it-system fik fejlene til at eksplodere i kundernes gæld.

Da effektiviseringen var p√• sit h√łjeste, satte ledelsen inkassomedarbejdere i Litauen til at kradse penge ind fra bankens danske inkassokunder, fordi l√łnningerne var langt billigere i Litauen end i bankens inkassoafdeling i Taastrup, fort√¶ller en.

TV 2 og Berlingske er i besiddelse af referatet af advokaternes hemmelige m√łde med bankens ansatte.
TV 2 og Berlingske er i besiddelse af referatet af advokaternes hemmelige m√łde med bankens ansatte. Foto: TV 2

- De kan ikke l√¶se dansk, mv., men sender det bare ud og tjekker ikke noget som helst, det giver jo ogs√• en p√¶n eksplosion af fejl, siger en if√łlge advokaternes referat.

Mens en anden understreger, at den beslutning blev truffet med √•bne √łjne, hvortil Kim Winther konstaterede:

- Ja, vi ved godt, at det er noget rod, og vi √łdel√¶gger processerne, men det er s√•dan her, det skal v√¶re, husker en af de fire whistleblowers if√łlge advokaternes referat.

Den dag i dag arbejder Kim Winther fortsat som chef i banken.

Det er tid til at ops√łge ham.

Eksisterer kulturen stadig?

Men da vi ops√łger Kim Winther, afviser han at tale og henviser i stedet til bankens kommunikationsafdeling.

Det er vigtigt for os at f√• svar, s√• vi fors√łger os alligevel:

Det, som Kaare Larsen siger, Kim, det er, at du har ikke v√¶ret villig til at stoppe den her g√¶ldsinddrivelse, og det, der er sket, det er, at bankens mest s√•rbare kunder er blevet opkr√¶vet penge, som banken ikke har haft ret til. Det har du vidst, sandsynligvis, siden 2009. F√łler du ikke, at du og banken har et ansvar, Kim, for de kunder?

Svaret er det samme. Kim Winther henviser til Banken.

I et tidligere interview om sagen, lagde den nuv√¶rende ansvarlige underdirekt√łr Rob De Ridder afstand til problemerne ved at henvise til, at banken nu har en ny ledelse og dermed ogs√• en ny kultur.

Rob De Ridder, underdirekt√łr i Danske Bank med ansvar for inkassoafdelingen.
Rob De Ridder, underdirekt√łr i Danske Bank med ansvar for inkassoafdelingen. Foto: TV 2

Det nye svar fra den ansvarlige underdirekt√łr er lidt i samme tr√•d, da vi sp√łrger ham, hvordan han kan tale om en ny kultur, n√•r en nuv√¶rende chef i banken if√łlge Kaare Larsen og fire whistleblowers har overh√łrt adskillige advarsler om, hvor galt det var fat.

- Jeg vil ikke pege fingre ad en enkelt person i denne sag. Jeg vil pege på banken generelt og på den kultur, der eksisterede i banken dengang kontra den kultur, som vi har i dag, som jo bliver skabt af os alle, kan man sige, siger Rob De Ridder.

En af dine ansatte, underdirekt√łr Kim Winther, har f√•et advarsler, flere advarsler gennem √•rene. Fort√¶ller det dig ikke, at den kultur i h√łj grad stadig findes i banken?

- Nej, det er jeg ikke enig i. Men hvis du ser p√• reaktionen, da vi f√łrst havde identificeret problemet, siger Rob De Ridder, f√łr han bliver afbrudt af TV 2s journalist:

Men han identificerede det for mange år siden. Han blev advaret flere gange.

- Men han identificerede det i en bank, der dengang var en anden bank. De eskaleringer, der skete, f√łrte ikke til den samme type reaktion, som der ville have v√¶ret i dag, afslutter Rob De Ridder.

Et overset dokument piller hans forklaring fra hinanden

square to 16x9
Underdirekt√łr i Danske Bank Rob de Ridder. Foto: TV 2

Interviewet f√•r os til at genbes√łge de l√¶kkede dokumenter. For underdirekt√łren med ansvaret for hele inkassoafdelingen havde tidligere afvist, at han selv havde h√łrt om de omfattende problemer i inkassosystemet f√łr for√•ret 2019.

- De problemer, vi har fundet, er som sagt systemiske problemer med datakvaliteten. Det stod f√łrst klart i for√•ret 2019, sagde Rob De Ridder, der siden 2015 har v√¶ret √łverste chef for afdelingen i Taastrup, som tager sig af bankens inkassog√¶ld.

Nu erkendte underdirekt√łren, at hans h√łjre h√•nd gennem flere √•r ganske vist var blevet advaret, selvom kulturen i banken if√łlge underdirekt√łren var ‚Äúen anden‚ÄĚ dengang.

Blandt de hundredvis af hemmeligstemplede dokumenter, som kilder har overdraget til TV 2 og Berlingske, var et notat, som vi f√łrst havde sk√łjtet let henover.

I notatet bad Kaare Larsen i juli 2015 om næsten ti millioner kroner til at tilrette de gamle inkassosager.

Notatet lignede en af de advarsler, den nu pensionerede inkassochef havde n√¶vnt, da vi m√łdte ham p√• bytorvet foran bageren.

- Der er notater p√• det, hvor jeg pegede p√•, hvor mange FTE‚Äôer, som det hedder, ‚Äúfull time employees‚ÄĚ, jeg skulle bruge. Jeg fik aldrig nogensinde personalet. Aldrig. Og derfor ser det ud, som det g√łr, sagde Kaare Larsen, da vi m√łdte ham foran bageren p√• bytorvet.

√Čn detalje gjorde notatet til en bombe under bankens hidtidige forklaringer.

Notatet fra 2015 var nemlig stilet til underdirekt√łr Rob De Ridder.

Den selv samme underdirekt√łr, som tidligere afviste at have h√łrt om de omfattende problemer i sin egen afdeling f√łr i for√•ret 2019.

Hvorfor sagde han s√•, at han f√łrst h√łrte om problemet fire √•r senere, n√•r dokumentet viste, at det var helt forkert?

Undskyldningen

square to 16x9
Karsten Dybvad, formand for Danske Bank Foto: TV 2 Grafik / Ritzau Scanpix

Da vi beder om et nyt interview, v√¶lger banken at stille med den √łverste i banken. Bestyrelsesformand Karsten Dybvad.

Karsten Dybvad, formand for Danske Bank siden december 2018.
Karsten Dybvad, formand for Danske Bank siden december 2018. Foto: Scanpix / TV 2

Interviewet med ham kan du se i s√łndagens 19 Nyheder.

Indtil da kan du læse bankens skriftlige svar på historien her:

- Det er dybt beklageligt, at der ikke blev lyttet til de medarbejdere og samarbejdspartnere, der rejste problemerne i banken. Det er et ledelsesm√¶ssigt svigt, at medarbejderne ikke blev bakket op, n√•r de har sagt fra. Det er selvf√łlgelig ikke i orden, og vi skylder de medarbejdere, der ikke blev lyttet til, en undskyldning, skriver pressechef Stefan Singh Kailay og forts√¶tter:

- Den nuv√¶rende ledelse blev opm√¶rksom p√• problemstillingen i 2019. Siden har vi arbejdet m√•lrettet p√• at rydde op. Vi har l√łbende informeret myndighederne og skrevet til de ber√łrte kunder, n√•r vi har haft den forn√łdne viden til at kunne give retvisende information.

Over de seneste måneder har TV 2 i samarbejde med Berlingske afdækket det omfattende gældskaos i Danske Bank. Afdækningen bygger på et omfattende materiale, som kilder med kendskab til sagen har afleveret fortroligt til TV 2.

Har du et fortroligt tip?

TV 2 driver en af landets st√łrste unders√łgende redaktioner. Vi beskytter altid kilder, der deler fortrolige oplysninger. Hvis du vil dele fortrolig viden eller f√łlsomme dokumenter med os, kan du se her, hvordan det kan lade sig g√łre fortroligt og sikkert.

P√• tirsdag klokken 20.40 kan du se f√łrste afsnit i Operation X-programmerne ‚ÄėSkeletterne i Pengeskabet‚Äô.