Danske Banks bestyrelsesformand efter nye afsløringer: Undskyld

En række tidligere medarbejdere har fortalt, at de forgæves forsøgte at få ledelsens opbakning til at få løst problemerne i inkassoafdelingen.

Danske Banks bestyrelsesformand Karsten Dybvad siger nu undskyld til de medarbejdere i Danske Bank, der i årevis har forsøgt at advare bankens øverste ledelse om at bankens inkasso-afdeling krævede for meget gæld hos sårbare kunder.

- Det er jo en helt forfærdelig sag, og jeg vil gerne give en uforbeholden undskyldning til alle de medarbejdere, der har sagt til, som har forsøgt at råbe ledelsen op. Det er jo ikke i orden og et eklatant ledelsesmæssigt svigt, siger Karsten Dybvad i et interview med 19-nyhederne.

Han siger ogsĂĄ undskyld til de kunder, der har lidt tab.

- Jeg vil ogsĂĄ gerne sige undskyld til de kunder, der har mistet penge. Vi vil erstatte deres tab i fuldt omfang, siger Karsten Dybvad.

Karsten Dybvads undskyldninger kommer, efter TV 2 og Berlingske over de seneste måneder har afdækket et omfattende gældskaos i Danske Banks inkassoafdeling, der i årevis ulovligt har opkrævet gæld fra bankens mest sårbare kunder. Senest kunne TV 2 og Berlingske søndag fortælle, hvordan en række nu tidligere ledende medarbejdere i Danske Banks Inkassoafdeling advarede bankens øverste ledelse om problemer med inkassoafdelingens IT-system.

Har du et fortroligt tip?

TV 2 driver en af landets største undersøgende redaktioner. Vi beskytter altid kilder, der deler fortrolige oplysninger. Hvis du vil dele fortrolig viden eller følsomme dokumenter med os, kan du se her, hvordan det kan lade sig gøre fortroligt og sikkert.

Har opkrævet for meget i gæld

Flere fejl i inkassoafdelingens IT-system DCS (Debt Collection System) har betydet, at Danske Bank i årevis ulovligt har opkrævet for meget gæld hos bankens sårbare kunder.

Siden 2004 har flere af de tidligere medarbejdere forgæves forsøgt at få ledelsens opbakning til at få løst problemerne med det dengang nye system.

- Jeg kan kun sige, at jeg har skreget pĂĄ ressourcer hele tiden. For at rydde op. Jeg havde simpelthen sĂĄ meget skidt i afdelingen, og det havde jeg sagt i adskillige ĂĄr, siger Kaare Larsen, der gennem 14 ĂĄr var chef i Danske Banks inkassoafdeling.

- De fejl har været påpeget op i systemet i mange år, siger Henry Christensen, nu pensioneret tidligere medarbejder i inkasso-afdelingen.

Flere af de kilder, TV 2 og Berlingske har talt med, har peget på en nuværende ledende medarbejder, underdirektør Kim Winther, som den ansvarlige for, at problemerne ikke blev løst trods de mange advarsler.

Kim Winther ønsker ikke at udtale sig og henviser til bankens kommunikationsafdeling.