Tidligere ansatte undsiger Danske Bank: Home fik overbetaling

16x9
Gældskaos i Danske Bank Foto: TV 2 Grafik / Ritzau Scanpix

Danske Bank √¶ndrer nu forklaring, efter TV 2 har afsl√łret en systematisk praksis om at r√•de Home til at tage overpris fra s√•rbare kunder.

To tidligere ansatte i Danske Banks inkassoafdeling undsiger nu Danske Banks forklaring i sagen, hvor bankens mest sårbare kunder risikerer at have betalt for meget til bankens ejendomsmæglerkæde, Home.

I går kunne TV 2 og Berlingske fortælle, at Danske Bank i årevis har instrueret medarbejderne i at lade bankens egen ejendomsmæglerkæde, Home, kræve overpris fra bankens mest sårbare kunder.

I den forbindelse l√łd svaret fra Danske Bank, at det er ‚Äúfuldst√¶ndig uacceptabelt, hvis der har v√¶ret en procedure, hvor vi har gjort forskel p√• m√¶glerne‚ÄĚ, men at det indtil videre ikke er lykkedes banken at ‚Äúetablere et m√łnster, der viser, at kunderne har lidt skade som f√łlge af bankens partnerskab med Home‚ÄĚ, og at intet tyder p√•, at instruksen er blevet fulgt ‚Äúi praksis‚ÄĚ.

Men den forklaring k√łber de tidligere ansatte i bankens inkassoafdeling ikke.

- Jeg ved, at instruksen blev fulgt, s√• det er ikke et sp√łrgsm√•l om, hvorvidt der er sket overbetaling, men mere et sp√łrgsm√•l om, i hvor mange sager, det er sket, siger den ene af de tidligere medarbejdere, der ikke √łnsker sit navn frem.

Ogs√• en anden tidligere ansat i bankens inkassoafdeling, som heller ikke √łnsker at st√• frem med navn, undrer sig over bankens svar til TV 2 og Berlingske.

- Det skal de jo sige. Der har været denne her praksis, siger den anden tidligere medarbejder.

Henter data...

Den tidligere medarbejder undrer sig samtidig over, at Danske Bank sår tvivl om, hvorvidt praksissen i det hele taget har eksisteret.

- Der er ingen tvivl om, at vores ledelse kendte til praksissen, siger medarbejderen, der n√¶vner, at flere medarbejdere har luftet bekymring omkring praksissen p√• m√łder, hvor ledelsen i afdelingen var til stede.

Advokatunders√łgelse bakker op om medarbejdere

De to tidligere medarbejdere står ikke alene med deres oplevelse. Sagen er blevet gransket af både advokathuset Plesner og konsulenthuset Ernst and Young.

Advokaterne konkluderede i en fortrolig gennemgang af sagen i januar i √•r, at nye ansatte i afdelingen var blevet opl√¶rt i forskelsbehandlingen. I juli samme √•r konkluderede konsulenthuset, at praksissen med ikke at forhandle med Home var ‚Äúdokumenteret‚ÄĚ.

Konsulenthuset beskrev samtidig en praksis for at henvise de s√•rbare kunder til Home i sager, selvom Homes m√¶gler kr√¶vede et h√łjere sal√¶r for at s√¶lge boligen.

Også denne praksis genkender en af de tidligere medarbejdere.

- Der var ogs√• sager, hvor vi havde to tilbud. Hvis Homes tilbud ikke var markant h√łjere, skulle vi fors√łge at v√¶lge Home som m√¶gler, fort√¶ller den tidligere medarbejder.

Danske Bank ændrer forklaring

I går beklagede banken instruksen, men gjorde det samtidig klart, at der ikke er noget, som tyder på, at den var blevet fulgt i praksis, og at det således ikke er gået ud over kunderne. I dag har banken en ny forklaring. I et interview med TV 2 erkender Thomas Mitchell, der er privatkundechef i banken, at instruksen "formentlig er blevet fulgt".

- Jeg tager dyb afstand fra s√•dan en instruks. Jeg tror, at vi er mange, der er rystede over, at den overhovedet har kunnet finde vej i Danske Bank. Hvordan det kan ske, det er et godt sp√łrgsm√•l, og det er vi i gang med at unders√łge, siger Thomas Mitchell.

Tidligere medarbejdere siger, at den er blevet fulgt, advokathuset Plesner konkluderer, at medarbejdere er blevet oplært i det, konsulenthuset Ernst and Young kalder det en dokumenteret praksis. Hvordan forklarer du, at I har sagt, at det ikke ser ud til, at denne her instruks er blevet fulgt?

- Det skal jeg ikke kunne svare på. Jeg tror, at den er blevet fulgt, og det er det, jeg forholder mig til, siger Thomas Mitchell.

Han mener dog fortsat, at det er for tidligt at konkludere på, om kunderne har betalt for meget til bankens ejendomsmægler.

- Vi er ved at rydde op i de her sager, og det vil vi blive ved med. Det er vigtigt at holde fast i, at vi tager dyb afstand fra det. Vi skal unders√łge det til bunds, og eventuelle kunder, der m√•tte have betalt for meget, skal have pengene tilbage.