Samfund

DF vil lukke socialt medie: - Helt grotesk, siger ekspert

Dansk Folkepartis Peter Skaarup mener ikke, at de sociale medier tager nok ansvar for, hvad brugerne kan skrive på deres platforme. Ritzau Scanpix / TV 2 Grafik / Christoffer Laursen Hald

Frygten er, at platformen kan blive brugt af "fremmede magter til at sprede misinformation". Men at lukke Jodel er et skråplan, lyder det fra ekspert.

De seneste dage har appen Jodel, hvor 270.000 danskere har en profil, været i søgelyset, fordi krænkelsesdebatten er flyttet ind på det sociale medie.

På Jodels såkaldte "sladder-kanaler" har brugerne delt rygter om navngivne politikere og mediefolk, som anklages for krænkelser og chikane.

Nu foreslår Dansk Folkeparti, at mediet helt bliver lukket i Danmark, indtil der ligger en mere fast lovgivning på området for de sociale medier.

- Vi mener, at man bør se på, om man kan lukke den her app ned, siger partiets retsordfører, Peter Skaarup.

Det er særligt det, at brugerne på Jodel er anonyme, som bekymrer ham.

- Det er brugere, der ikke står ved, hvad de kommer med. De kan komme med misinformation - både den, der skader enkeltpersoner. Men worst case scenario er, at fremmede magter kan sprede information, der skader Danmark, siger Peter Skaarup.

"Helt grotesk"

Derfor har Dansk Folkeparti nu bedt Justitsminister Nick Hækkerup (S) om en redegørelse af mulighederne for at lukke mediet samt for at forny den lovgivning, Peter Skaarup kalder "håbløst forældet".

Men at stramme lovgivningen og lukke Jodel er ifølge Jacob Mchangama, der er direktør for den juridiske tænketank Justitia, et skråplan, der "lyder helt grotesk".

Han mener ikke, at man bør lukke sociale medier af frygt for, hvad der kan blive skrevet på dem.

- Det er direkte Erdogansk at lukke en hel platform ned, fordi der ligger informationer, man ikke kan lide, siger han med henvisning til Tyrkiets præsident, Recep Tayyip Erdogan.

Jodel

  • Jodel er lokationsbaseret - man ser kun opslag fra folk, der er indenfor 10 kilometers radius. Derfor er den størst i storbyerne, og indholdet varierer alt efter, hvor man befinder sig. 
  • Har fået sit navn efter "at jodle", den tyske sangstil, hvor det kan være svært at høre, hvor lyden kommer fra.
  • På verdensplan er der over 7,5 millioner Jodel-brugere. De største markeder er Finland, Tyskland og Saudi-Arabien. 
  • Hver dag bliver der lagt mere end 7 millioner unikke opslag op på Jodel. 
  • Jodel har hovedsæde i Berlin og 50 ansatte.

Kilde: Jodel

 

 

 

Jacob Mchangama er især kritisk over for, at der ikke er nogen konkrete eksempler fra Jodel på, at misinformation er blevet spredt af fremmede magter eller troldehære. "En absurd overreaktion" kalder han det.

Men Peter Skaarup mener, at man bør handle, inden platformen bliver misbrugt.

- Så længe der ikke er noget ansvar, og så længe de her platforme kører på frihjul, synes jeg ikke, der er noget i vejen med at lukke ting ned, hvor folk kommer med decideret misinformation, siger Peter Skaarup.

Det mener Jacob Mchangama til gengæld, at der er.

- Hele ideen med internettet og sociale medier er, at alle kan få en stemme. Så Peter Skaarup må finde sig i, at der er andre stemmer og uverificeret sladder imellem, for det er prisen for deres - og demokratiets - eksistens, siger han.

Overskrider retningslinjer

Jodel har eksisteret siden 2014, hvor en ung tysker fik ideen til en platform, hvor brugerne kunne dele store og små bekymringer med hinanden. De andre brugere kan svare og reagere på opslag om alt fra kærestesorger, hverdagsdilemmaer og billeder af kæledyr.

Og anonymiteten giver plads til at dele en anden slags bekymringer end dem, man ser på andre sociale medier, siger digital kommunikationskonsulent og ekspert i sociale medier Trine-Maria Kristensen.

- Mit indtryk er, at mange stiller spørgsmål på Jodel, de ellers ville synes, det var pinligt at stille, siger hun.

Appens 7,5 millioner brugere er fordelt fra Saudi Arabien til Finland, men det er særligt i Danmark og Norge, at de særlige gossip-kanaler har vundet popularitet, fortæller Jodel til TV 2. Herunder er et eksempel fra en kanal:

Jodel 2

Trådene er problematiske og overtræder Jodels retningslinjer om ikke at nævne navne eller dele personlige oplysninger. Noget, Jodel selv har erkendt over for TV 2.

Alligevel har anklagerne mod navngivne danskere floreret i ugevis, blandt andet fordi Jodels moderatorer - der hovedsageligt er brugerne selv - ikke kan følge med. Derfor har mediet sat ekstra 'værter' ind i trådene, for at der er flere øjne på, hvad der bliver delt.

I går blev de danske Jodel-brugere mødt med en ny besked på nogle af gossip-kanalerne. Hvis man benytter platformen til "at sprede ubegrundede rygter, der kan ødelægge uskyldige menneskers liv, er det et klart no-no," står der i et opslag fra mediet selv.

Onsdag aften skrev Jodel følgende opslag i en af mediets tråde.

Trine-Maria Kristensen anerkender, at de ubegrundede rygtetråde er et problem. Men på trods af det, mener hun ikke, at Jodel bør trues med lovgivning og lukning.

- Det er for drastisk. Jeg hilser det velkommen, at man stiller krav til de sociale medier – men lad os da starte med de store som Facebook, hvor der er langt flere brugere, og man ikke i samme grad forsøger at "opdrage" brugerne, siger hun.

Tilbage til kattevideorne

Selv om Jodel opfordrer brugerne til at opføre sig ordentligt, ændrer det ikke noget for Peter Skaarup. Han mener, at de sociale medier skal tage mere ansvar for, hvad brugerne skriver - og hvis ikke de gør det, skal det kunne håndhæves.

- Det er prisværdigt, at de forsøger at få brugerne til at agere på en - i deres øjne - ordentlig måde. Men er det en fremmed magt, så skal der mere til, siger han.

Jacob Mchangama har ikke den perfekte løsning på udfordringen med, hvad der bliver skrevet på de sociale medier - også selv om der er "meget møg" på dem.

Men i stedet for at føre kontrol med internettet, burde vi satse på mere transparens hos platformene, og at domstolene kan behandle injurierende indhold, lyder det.

- Og så må vi finde os i, at vi en gang imellem støder på indhold, vi er uenige i, siger han.

- Ellers kommer vi til et punkt, hvor internettet kun er kattevideoer, ligegyldige opslag og historier fra traditionelle medier. I bund og grund ville vi få en amputeret offentlig debat, siger han.