Krænkelser på arbejdet

Seksuelle krænkelser på arbejdet - hvordan skal du egentlig opføre dig?

I artiklen gennemgår forsker Mille Mortensen seks opdigtede scenarier på arbejdet. Hun giver et bud på, hvad man i situationen skal være opmærksom på.

Den seneste tid er en bølge af vidnesbyrd og indrømmelser om seksuelt krænkende adfærd på arbejdspladser skyllet ind over Danmark.

Onsdag blev der første gang sat ansigt på en af personerne bag, da de radikales politiske leder, Morten Østergaard, trak sig fra sin post efter at have lagt en hånd på en kvindelig kollegas lår for år tilbage - og efterfølgende fejlhåndteret sagen.

Og det har sparket gang i debatten om, hvad der egentlig er tilladt på en arbejdsplads.

Det er tæt på umuligt at opstille generelle retningslinjer for de her ting

Mille Mortensen, forsker

Mange forskellige nuancer

Ifølge Mille Mortensen, som forsker i krænkende adfærd på arbejdspladsen på Københavns Universitet, skyldes debatten blandt andet, at det sjældent er sort og hvidt, hvordan man kan og ikke kan opføre sig på jobbet i den her forbindelse.

Ting som trusler og magtmisbrug er selvfølgelig helt uacceptable, understreger forskeren. Men der er et stort felt uden om de åbenlyse krænkelser, der giver anledning til spørgsmål.

- Vi har forskellige grænser alle sammen. Derfor er det også tæt på umuligt at opstille generelle retningslinjer for de her ting. Så vi bliver altså nødt til at tale sammen om det her, siger hun.

Derfor opstår der også hurtigt en gråzone, hvor det kan være svært at navigere i, hvad der er godt kollegaskab, og hvornår det går over grænsen, lyder det fra konsulenten.

Men at komme sexisme på arbejdspladsen til livs handler ikke kun om at fokusere på de grænseoverskridende handlinger og kommentarer. Det handler også om alle de tavse tilskuere.

- Det er ligeså stort et problem, at vi ofte ikke har modet til at sige fra, hvis vi ser eller hører noget, der er grænseoverskridende. Vi tænker krænkende handlinger som det at gøre eller sige noget aktivt. Det kan det også være. Men vi glemmer, at tavshed og det at gøre ingenting faktisk kan være mere grænseoverskridende.

Herunder gennemgår Mille Mortensen seks forskellige opdigtede scenarier og kommer med sit bud på, hvad man skal være opmærksom på i situationerne.

1. Uopfordret berøring:

Arbejdsdagen er i gang, og storrumskontoret summer. En kollega stiller sig bag en anden, lægger hænderne på skuldrene og giver massage, mens personen spørger til en opgave.

Afstemning

Synes du, det er upassende med en uopfordret skuldermassage på arbejdspladsen?

Mille Mortensen:

- Massage eller uopfordret berøring er ikke altid forkert. Det kommer an på situationen og relationen. Hvis det er en god kollega, man kender rigtig godt og har tillid til, kan det være fint. Berøring er okay så længe, at den anden part er okay med det.

- Hvis man synes, at det at få masseret skuldrene er uønsket seksuel opmærksomhed, skal man sige fra. Inden man begynder at massere en kollega, kan man overveje, hvilken relation man har, og om det er nødvendigt og giver mening i forhold til arbejdet. Det er også altid en god idé at spørge først.

2. Komplimenter fra chefen:

Det er mandag morgen, og folk på arbejdspladsen er lige mødt ind. Chefen går forbi en medarbejder ved kaffemaskinen og siger:

- Sikke nogle flotte bukser, de sidder godt på dig.

Afstemning

Ville du finde ovenstående kommentar grænseoverskridende?

Mille Mortensen:

- Som leder skal man altid gøre sig klart, at der er en asymmetri i magtrelationen. Men igen vil det være individuelt, og det kommer an på, hvilket tillidsforhold man har, om et kompliment fra chefen er upassende eller ej. Man kan jo i stedet spørge: "Jeg har lyst til at give dig et kompliment. Er det okay?"

- Nogen kan synes, at det er rart at få et kompliment. Andre vil synes noget andet. Det kommer an på, om opmærksomheden er af seksuel karakter, og om den er uønsket. Som leder bør man generelt være påpasselig med at bevæge sig ind på, hvad der har med privatsfære at gøre - som for eksempel et udseende.

3. Arbejdsplads eller udenfor:

Flere kollegaer har aftalt at mødes på en bar. Én lægger armen om sin sidemand ved bordet og giver personen et klem.

Afstemning

Synes du, der er forskel på, om hændelsen med en kollega foregår på arbejdet eller udenfor?

Mille Mortensen:

- De sociale normer skifter typisk, når vi bevæger os fra arbejdspladsen og ud i privatsfæren. Men det gør en forskel, om det er arbejdspladsen, der har initieret det sociale arrangement. Hvis det er arbejdspladsens ønske at mødes på en bar, er det stadig en arbejdsmæssig kontekst, man befinder sig i. Så gælder Arbejdsmiljøloven nemlig stadig, og hvis der finder en grov krænkelse sted, har Arbejdstilsynet mulighed for at gribe ind.

- Igen er det individuelt og kommer an på relationen, hvad der er okay mellem to kollegaer.

4. ”Lummer” humor:

To kollegaer går ned ad gangen på arbejdspladsen. De går forbi et toilet.

- Jeg går lige her ind. Skal du med en tur?, lyder det fra den ene.

Afstemning

Mener du, at ”lummer” humor hører til på en arbejdsplads?

Mille Mortensen:

- Lummer humor skal man generelt være varsom med på arbejdspladsen. Det er en udbredt myte, at hvis ting er morsomme eller pakket ind i humor, kan de ikke være krænkende. Det kan de godt. De kan faktisk også godt være både sjove og krænkende for den, det går ud over. Jeg kan sagtens spontant grine af noget, der bliver sagt, og samtidig have en følelse af, at det var grænseoverskridende.

- Humor giver også en branddør, der gør, at hvis nogen siger fra, kan man sige: "Det var bare for sjov." Så har man afvæbnet kritikken. Man kan ikke opstille generelle regler om lummer humor. Hvis dem, der er i arbejdsfællesskabet, synes, at det er okay, må man godt.

5. Beskeder på sociale medier:

Klokken nærmer sig 22 på en fredag aften, og pludselig dukker en chefs navn op på telefonskærmen. Over appen Messenger skriver personen:

- Det var dejligt at se dig på arbejdet i dag.

Afstemning

Må en chef sende beskeder på sociale medier uden for arbejdstiden?

Mille Mortensen:

- Der kan være medarbejdere, der tænker: "Fedt!" Der kan også være nogen, der tænker, at det er virkelig upassende.

- Man skal behandle den magt, man har som leder, med respekt. Igen handler det om som leder at overveje, om beskeden uden for arbejdstid er nødvendig og spørge sig selv: "Hvad skal modtageren bruge det til?"

6. ”Hvem vil du helst have sex med”

Flere kollegaer sidder over en frokost og diskuterer, hvem af deres andre kolleger, de helst ville have sex med - i prioriteret rækkefølge.

Afstemning

Må en gruppe kollegaer diskutere, hvem på arbejdspladsen de helst vil i seng med?

Mille Mortensen:

- Generelt er det en dårlig idé at tale om folk, der ikke er til stede, på en måde, man ikke ville gøre, hvis de var til stede. Man skal have mulighed for at sige fra, og det kan man ikke, hvis man ikke er til stede.