Samfund

Styrelse med skarpt krav til flyselskaber - giv danskerne deres penge

Trafikstyrelsen truer en række flyselskaber med sagsanlæg.

Trafikstyrelsen giver 12 flyselskaber en tidsfrist til at refundere aflyste flyrejser.

Alle rejser skal være refunderet senest 1. december, oplyser styrelsen.

Sker det ikke, vil styrelsen anlægge sag mod selskaberne.

I en pressemeddelelse fredag eftermiddag skriver Styrelsen, at den har "udvist forståelse for den vanskelige situation, som flyselskaberne har stået i med at håndtere de ekstraordinært mange refusionssager", men at:

- Styrelsen konstaterer imidlertid, at en række selskaber fortsat har udfordringer med at efterleve refusionspligten, lyder det.

Trafikstyrelsen har gennemført en lang række høringer med flyselskaber for at finde ud af, hvad de har gjort for at refundere danskernes penge. Hvad konklusionen er på møderne, skriver styrelsen ikke, men samtalerne har ført til, at de i begyndelsen af oktober forventer at udstede påbud.

Selvom alt skal refunderes senest 1. december, gør Trafikstyrelsen det klart, at den første deadline er 15. november.

Helt konkret skriver styrelsen:

  • Refusionsanmodninger modtaget af selskaberne før 1. oktober skal være refunderet senest 15. november
  • Refusionsanmodninger modtaget af selskaberne i perioden 1. oktober-15. november skal være refunderet senest 1. december
  • Refusionsanmodninger modtaget af selskaberne efter 15. november skal være refunderet efter senest syv dage

Styrelsen forventer at sende ovenstående påbud til følgende selskaber:

  • Aegean Airlines
  • Air France
  • Brussels Airlines
  • easyJet
  • KLM
  • Lufthansa
  • Norwegian
  • Ryanair
  • SAS
  • TAP Portugal
  • Thai Air
  • Vueling