Politiet sætter fokus på fitnesscentre - her er 5 råd til mere coronasikker træning

Der vil altid være en risiko ved at træne indendørs med andre mennesker, siger virolog. Se fem råd til træning i coronatiden i bunden.

- Vi kommer til at se mere på fitnesscentrene. De er i risiko for at sprede smitte.

Sådan lød det på et pressemøde tirsdag fra rigspolititichef Thorkild Fogde.

I forbindelse med den høje smitte med coronavirus, der lige nu er i det danske samfund, er landets fitnesscentre kommet under lup.

I den seneste tid har flere personer også rejst kritik af centrenes håndtering af afstandskrav, rengøring og coronaretningslinjer.

Store smittesituationer

Det er da også fornuftigt at lade blikket falde på fitnesscentrene i denne tid, siger Allan Randrup Thomsen, der er professor i virologi på Københavns Universitet. Det er nemlig et af de steder, hvor smitte hurtigt kan spredes.

- Der er mange fælles kontaktpunkter, samtidig med, at der ofte er dårlig ventilation og tæt luft, lyder det.

Virologen understreger, at der altid er en risiko ved at træne indendørs sammen med mange mennesker. Men tager de træningsglade danskere de rigtige forbehold, kan smitterisikoen få en godt nøk ned.

Herunder kommer Allan Randrup Thomsen med fem gode råd til en tur i fitnesscentret i coronatiden.

5 råd til fitness under coronapandemien

Klæd om hjemme

De fugtige omgivelser i fitnesscentrets omklædningsrum giver gunstige forhold for smittespredning. Derfor kan det være en god idé at klare omklædningen på hjemmefronten.
- Det er jo meget hygiejnisk at tage et bad efter fitness. Men lige i denne her tid er det altså mest fornuftigt at vente, til man kommer hjem, siger Allan Randrup.
Samtidig er der mange mennesker gennem et omklædningsrum i løbet af en dag, som læner sig op ad skabene, sidder på bænkene og rører ved overfladerne. Herfra kan smittespredningen også ske.

Sprit af

Sprit af, sprit af, sprit af. Ligesom ude i samfundet er det vigtigt at have sprit ved hånden, når der skal dyrkes fitness.
Mange rører sig selv i ansigtet, når de træner. Derfor kan der let være endt smitte fra luftvejene på de hænder, som har rørt ved maskinerne eller vægtene i fitnesscentret.
- Hvis du så rører ved den maskine eller vægt - uden først at spritte af - og efterfølgende tørrer sved fra dit eget ansigt, så er smittekæden hurtigt sluttet. Det er ikke optimalt, siger virologen.

Luft ud

Når mange mennesker puster og sveder i et lille rum som ved holdtræning, kommer der hurtigt smittende dråber og aerosoler i luften på grund af de dybe vejrtrækninger, siger Allan Randrup Thomsen.
Derfor er det vigtigt at få luftet godt ud i det svedige fitnesslokale mellem holdene – og også gerne undervejs, lyder det.
Det kan enten ske ved at åbne vinduer, men også ved hjælp af en god ventilation, som ikke er recirkulerende og altså tilføjer ren luft.

Motionér udendørs

Lukkede lokaler, mange mennesker og dybe vejrtrækninger. Det er ikke en god opskrift til at undgå smitte med coronavirus.
Smitten udbredes nemlig mest effektivt indenfor. Derfor er det ifølge virologen en god idé at rykke træningen ud i naturen.
- En løbetur i det fri eller andet udendørs er langt det mest fornuftige i de her tider, siger han.

Hold afstand

Det er fitnesscentrenes ansvar at sørge for hensigtsmæssige træningsforhold, hvor det er muligt at holde afstand til andre motionsglade danskere. Men man kan selv være selektiv.
Derfor anbefaler virologen at finde et fitnesscenter, hvor der er god afstand mellem både mennesker og maskiner i de intense træningstimer.
- Man skal gerne holde to meters afstand eller mere, når man er i fitness, fordi man trækker vejret så dybt, siger Allan Randrup Thomsen.