Coronavirus

Over et halvt år efter nedlukningen venter danskere stadig på penge for aflyste fly

Da Mette Frederiksen lukkede landet ned tilbage i marts, blev størstedelen af alle fly på jorden.  Mads Claus Rasmussen / Ritzau Scanpix

Specielt ét selskab er svære at få penge fra, lyder det fra firma, der lever af at skaffe flykunder penge tilbage.

Da Mette Frederiksen den 11. marts lukkede Danmark ned, måtte langt de fleste fly blive på jorden.

Dermed brændte mange danskere inde med ubrugte flybilletter. Enten fordi afgangene blev aflyst, eller fordi de rejsende ikke ønskede at flyve på grund af rejserestriktioner og smittefare.

I dag, over et halvt år senere, står mange danskere tilbage, uden at have fået penge retur for de ubrugte flybilletter. Det er på trods af, at reglerne på området er meget klare. Ifølge lovgivningen skal flyselskaberne betale pengene tilbage for aflyste fly senest syv dage efter aflysningen.

Måtte betale 10.000 kroner for at komme hjem

Én af de danskere, der stadig mangler penge på bankbogen, er 22-årige Kristian Kirkebæk. Da Mette Frederiksen trykkede på nedlukningsknappen 11. marts, var han på besøg hos sin kæreste, der på det tidspunkt arbejdede som skiguide i Japan.

Kristian Kirkebæk havde booket ud- og hjemrejse med SAS gennem tredjepartsselskabet Bravofly for godt 7000 kroner. Men med nedlukningen valgte SAS at aflyse den afgang, som den 22-årige jurastuderende skulle have rejst hjem med. Og det uden tilbud om ombooking eller hjælp til at finde et alternativ.

Kristian Kirkebæk så derfor ingen anden udvej end at booke en ny hjemtur med Qatar Airways, som var blandt de eneste, der fløj til Europa. Pris: 10.000 kroner.

Følte sig som kastebold mellem selskaber

Efter hjemkomsten forsøgte Kristian Kirkebæk at gøre krav på halvdelen af det beløb, han havde betalt for den originale billet, svarende til den hjemrejse, der blev aflyst - i alt 3500 kroner. Først via SAS' hjemmeside og siden over telefonen, hvor han af kundeservice fik at vide, at han ikke skulle have pengene af SAS, men af Bravofly.

- Og da jeg så talte med dem, sagde de, at det var SAS, jeg skulle have pengene af, siger Kristian Kirkebæk til TV 2.

Efter han havde følt sig som kastebold mellem de to selskaber gennem to måneder, gav han op på selv at få pengene hjem. I stedet kontaktede han firmaet Flyhjælp.dk, som lever af at hjælpe danskerne med at få penge tilbage fra flyselskaber.

Flyhjælp: Loven er klar - folk skal have deres penge tilbage

Hos Flyhjælp.dk har man siden coronakrisen ramte fået 3.300 sager på bordet fra flykunder, der selv har opgivet at få penge tilbage. Men også her har man haft svært ved at få hentet pengene hjem. Indtil videre er det kun lykkes i 8,5 procent af de sager, som firmaet har påtaget sig. Og det overrasker pressechef Alex Kirkeberg.

- Det har overrasket mig, at det har været så svært. Loven er klar på området. Jeg forstår godt, at man bliver nødt til at give noget snor i en situation som denne, men nu går vi ind i den syvende måned, hvor de danske flykunder stadig må se langt efter deres penge. Nu må det være tid til at betale pengene tilbage, siger han til TV 2 og tilføjer, at firmaet dog forventer at hente flere penge hjem, da der er anlagt mange retssager inden for de seneste måneder, der stadig venter på at blive afgjort.

Han peger på, at specielt ét selskab har været svære at arbejde med. Omkring 400 af Flyhjælp.dk's 3.300 sager drejer sig om SAS, som også skylder Kristian Kirkebæk penge.

Fra Alex Kirkeberg lyder det, at pengene sidder så godt fast i SAS' kasse, at det stort set kun virker at gå rettens vej.

- I 70 procent af de tilfælde, hvor det er lykkedes os at få pengene tilbage fra SAS, er det sket ved at gå rettens vej, siger han og tilføjer:

- Og hvordan skal man forholde sig som forbruger, når vi som eksperter har svært ved at få pengene tilbage?

Kristian Kirkebæk håber stadig på, at han får penge tilbage fra SAS en skønne dag.

- Jeg synes, at det er lidt til grin, at det lader til, at de gemmer sig bag en pandemi. Så er det bare ærgerligt for os flykunder. Det virker som om, de er fuldstændigt ligeglade, siger han til TV 2.

SAS: Alle skal nok få deres penge tilbage

Hos SAS lover fungerende pressechef i Danmark Sille Beck-Hansen, at alle kunder nok skal få deres penge retur, men at SAS befinder sig i sit livs sværeste krise:

- Da coronakrisen indtraf, måtte vi en overgang indstille næsten alle vores fly. Derfor har vi nu et historisk stort antal rejsende, der står i kø, når det gælder refusioner. Vi har siden coronapandemiens udbrud behandlet cirka 1,3 millioner sager, og vi arbejder kontinuerligt med nye løsninger for at speede processen op, så kunderne kan få svar hurtigst muligt.

- Alle kunder, der har krav på at få deres penge retur, kommer til at få deres penge – vi kan desværre ikke sige hvornår, men vi arbejder så hurtigt, vi kan, skriver hun i et skriftligt svar til TV 2.

Selskaber kan forvente påbud fra styrelse

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen offentliggjorde tidligere på måneden, at man nu planlægger at udstede et påbud til de flyselskaber, der endnu ikke har betalt pengene tilbage. Påbuddet vil gælde flyselskaber, hvor styrelsen har modtaget mindst 50 klager over manglende refusion, samt flyselskaber, hvor det vurderes, at der er omfattende udfordringer med tilbagebetalingerne. Hvis ikke selskaberne overholder påbuddene, kan de i sidste ende blive politianmeldt, oplyser styrelsen.

Påbuddene er endnu ikke udstedt, men indtil videre er følgende selskaber på styrelsens liste:

  • Aegean Air
  • Air France
  • Brussels Airline
  • EasyJet
  • KLM
  • Lufthansa
  • Norwegian
  • Ryanair
  • SAS
  • TAP Portugal
  • Thai Air
  • Vueling