Udbyder slukker for el-løbehjul om natten i København
Løbehjulsudbyderen Voi opfordrer Folketinget til at hæve straffen for at køre på elløbehjul i påvirket tilstand.
Efter længere tids debat om elløbehjul i det danske bybillede tager en af de største udbydere, Voi, nu konsekvensen og lukker for udlejning fra midnat til klokken fire om morgenen i hovedstaden fredage og lørdage.
Over en tredjedel af dem, der er kommet til skade på elløbehjul, har været berusede eller på stoffer, viser en opgørelse over antallet af ulykker i Hovedstadsområdet. I 2019 kom 256 til skade på et elløbehjul, og 27 fodgængere blev ramt af eller faldt over et elløbehjul.
Tiltaget træder i kraft ved midnat fredag. I første omgang gælder det kun i København som en forsøgsordning, men tiltaget kan senere blive rullet ud i andre byer som Aarhus, Odense og Aalborg.
8. oktober skal politikerne i Københavns Kommunes teknik- og miljøudvalg drøfte fremtiden for elløbehjulene i hovedstaden. Et flertal ønsker ikke, at elløbehjulene skal være placeret frit i byen.
Er det ikke for sent?
TV 2 har fredag morgen mødt Kristian Yde Agerbo, der er global direktør for politik og byudvikling i Voi.
Hvorfor kommer det her nu? Er det ikke alt for sent, når vi står på grænsen til at få elløbehjul forbudt?
- Det er ikke nogen hemmelighed, at der er diskussioner om elløbehjul. Vi lytter til diskussionen og bekymringerne. Nu tager vi hånd om sikkerheden én gang for alle, siger han.
Direktøren nævner desuden, at Voi vil samarbejde med politikerne om at skabe obligatoriske parkeringspladser til elløbehjulene, så de ikke bliver smidt tilfældige steder.
I sidste uge sagde transportminister Benny Engelbrecht, at han ønsker, at hjelme bliver obligatoriske, når folk kører på løbehjul. Dog er krav om hjelme ikke et af løsningsforslagene fra Voi, hvis elløbehjul kan køre op til 18 kilometer i timen.
- Vi opfordrer alle vores brugere til at bruge hjelm, men hvis den skal hænge på løbehjulet, kan den også smitte i forhold til coronavirus, forklarer Kristian Yde Agerbo, som desuden oplever, at det kan være svært for folk at bruge hjelme, som andre har brugt.
Desuden mener Voi ikke, at et hjelmkrav vil forhindre en fuld person i at stille sig op på et elløbehjul.
Men hvorfor kun indføre begrænsningen i København, hvor borgerrepræsentationen nu skal diskutere elløbehjulets skæbne? Der er jo også fulde folk på elløbehjul i andre store byer?
- Der har problemet været størst indtil videre. Der har været mest diskussion om det. Hvis vi ser problemet andre steder, og der opstår en diskussion, så løser vi det også der, lyder det fra Kristian Yde Agerbo.
Voi opfordrer også Folketinget til at hæve straffen for at køre på elløbehjul i påvirket tilstand. Voi foreslår som eksempel, at folk med kørekort skal sanktioneres med et klip i kørekortet og en bøde på 3000 kroner samt 500 kroner til Offerfonden.
Ikke nødvendigvis et grønt transportmiddel
Noget af det, der er faldet mange for brystet ved elløbehjulene, er, at de ofte flyder i gaderne. Et eksempel på dette er et hjørne på Amagerbrogade i København. Zonen, hvor man kan køre på elløbehjul fra byen og ud på Amager, slutter nemlig her, hvor elløbehjulene derfor bliver efterladt.
Det er også tilfældet fredag morgen, hvor tre elløbehjul er parkeret på gaden - lige rundt om hjørnet fra, hvor den socialdemokratiske næstformand for borgerrepræsentationen i København, Lars Weiss, bor.
- Jeg synes, de tager meget plads fra byrummet, siger han.
Derfor ser Lars Weiss gerne, at løbehjulene fremover ikke får plads de steder i byen, hvor der er pres på byrummet. Eksempelvis i brokvartererne i København. Og selvom løbehjulene kører på el, hvilket taler ind i Københavns ambition om at blive grønnere, køber Lars Weiss ikke det argument.
- Det er ikke nødvendigvis et grøn transportmiddel. Det er primært cyklister, som flytter over på løbehjulene, som har en levetid på fire-fem måneder, siger han.
Senere fredag skal Lars Weiss mødes med Voi for at diskutere elløbehjulene i København. Han er positivt stemt over for Vois forslag om at hæve straffen for at køre på elløbehjul i påvirket tilstand.
- Det er da en del af det. Men det løser ikke problemet i forhold til kampen om byrummet, siger han.